اکونومیک 24

آخرین اخبار در مورد اقتصاد اسلامی

"اقتصاد اسلامی" – ۲۴ |میزان آزمون‌پذیری تجربی اقتصاد اسلامی

بخش‌هایی از نظریات در حوزه تجربی قابل آزمون هستند، و برخی چنین نیستند. اما با توجه به تفاوت پاردایم، این «عدم‌آزمون‌پذیری‌ تجربی» به معنای عدم دقت علمی یا نامعتبر بودن این تئوری‌ها نیست. گروه اقتصادیخبرگزاری تسنیم؛ پرونده "اقتصاد اسلامی" بخش24 _در اقتصاد اسلامی، نظریه‌ها بسته به ماهیت واژه‌ها، متغیرها و پارامترهایشان می‌توانند عقلی، نقلی یا تجربی یا ترکیبی از این سه باشند. برای نمونه، گزاره «مالک ...

"اقتصاد اسلامی" – ۲۳ | حدّ عملیاتی بودن اقتصاد اسلامی

اقتصاد اسلامی صرفاً مجموعه‌ای از مباحث نظری و انتزاعی نیست، بلکه نظامی مبتنی بر عمل و کاربرد است. احکام اقتصادی اسلام از چارچوبی برخوردارند که ضمانت اجرایی داشته و نقش تعیین‌کننده‌ای در ساختار اقتصادی جوامع اسلامی ایفا می‌کنند. گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ پرونده "اقتصاد اسلامی" بخش23 _ علم اقتصاد در شاخه‌های مختلف خود از جمله اقتصاد سلامت، کار، آموزش، پول و بانکداری، بین‌الملل، انرژی، توسعه، و غ ...

"اقتصاد اسلامی"-۲۲|چالش «نگاه صرفاً تجربی به علم» حتی در غرب

اصرار بر گزاره «ضرورت اتکای تئوری‌پردازی، صرفاً به مشاهده تجربی»، ضمن عدم سازگاری با عقل و منطق، بسیاری از نظریات معرفتی و همچنین پایه‌های اندیشه‌ای تقدیباً تمامی تئوری‌های غربی را نیز درگیر چالش‌های بنیادین می‌کند. گروه اقتصادیخبرگزاری تسنیم؛ پرونده "اقتصاد اسلامی" بخش22 _اقتصاد اسلامی میان ضرورت‌های مادی و ارزش‌های معنوی پیوندی ناگسستنی برقرار می‌کند. اقتصاد متعارف، با پشتوانه دو و نیم قرن نظری ...

آیا «اقتصاد اسلامی» مدعی طرح پارادایمی جدید است؟

هیچ‌چیز مانع از آن نیست که در آینده پارادایم اقتصاد اسلامی به پارادایم غالب تبدیل شود، بدون آنکه بطور مستقیم ادعای جایگزینی داشته باشد. گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ پرونده "اقتصاد اسلامی" بخش 21 _ علم اقتصاد، به‌عنوان دانش تخصیص منابع، با بیش از 250 سال قدمت از زمان انتشار کتاب «ثروت ملل» آدام اسمیت، یکی از گسترده‌ترین و پیچیده‌ترین و فنی‌ترین حوزه‌های علمی در تاریخ بشر است. این علم شامل مجموعه‌ا ...

آیا «اقتصاد اسلامی» علم اقتصاد را نادیده می‏‌گیرد؟

محققان باید به جای ترجمه و اقتباس صرف آموزه‌های اقتصاد متعارف، به تفکر، تحلیل و نوآوری بپردازند تا مرزهای جدیدی در علم اقتصاد خلق کنند. اقتصاددانان اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. "اقتصاد اسلامی"–20| آیا «اقتصاد اسلامی» علم اقتصاد را نادیده می‏‌گیرد؟گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ مطرح شدن اقتصاد اسلامی و ورود تدریجی مباحث آن به دانشگاه‌های مختلف باعث شکل‌گیری ذهنیت‌هایی در میان برخی از مدرسا ...

"اقتصاد اسلامی"–۱۹| «اقتصاد اسلامی» جزئی از کل اقتصاد است؟

اقتصاد اسلامی، با استناد به مبانی خاص خود، بطور طبیعی می‌تواند به عنوان بخشی از تحقیقات اقتصادی در سطح جهانی مطرح شود، اما در عین حال استقلال خود را از سایر رویکردها و مبانی اقتصادی حفظ می‌کند. گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ تاریخ اندیشه اقتصادی، از دوران مرکانتلیسم تا مکاتب مدرن، روایتگر تکامل مستمر ایده‌ها و دیدگاه‌های اقتصادی است که از تأملات فردی دانشمندان آغاز شده و به شکل‌گیری مکاتب متعدد انج ...

"اقتصاد اسلامی"–۱۸| تفاوت اقتصاد اسلامی و هترودکس و ارتدکس

اقتصاد اسلامی، به‌عنوان یک نظام اقتصادی مستقل، به‌لحاظ مبنایی تفاوتی عمیق با سیستم سرمایه‌داری و شاخه‌های درونی آن دارد. این تفاوت‌ها به‌گونه‌ای است که نمی‌توان اقتصاد اسلامی را صرفاً به‌عنوان یک رویکرد منتقد یا مکمل جریان‌های متعارف و هترودکس دانست. گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ اقتصاد نئوکلاسیک، به‌رغم جایگاه غالب خود در ذهن اقتصاددانان و نقش پررنگش در آموزش و پژوهش دانشگاه‌های سراسر جهان، هرگز ...

"اقتصاد اسلامی"–۱۷| اقتصاد اسلامی یعنی نقد اقتصاد متعارف؟

اقتصاد اسلامی در بسیاری از موارد به تحلیل علم اقتصاد و مکاتب پشتیبان آن پردخته است. با این وجود ماهیت اقتصاد اسلامی در نقد مکاتب دیگر خلاصه نمی‌شود. گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ در بیش از شش دهه اخیر، ادبیات اقتصاد اسلامی به‌ویژه در تلاش برای دفاع از اسلام و اثبات برتری آن نسبت به دیگر نظام‌ها، بیشتر بر نقد مکاتب اقتصادی لیبرالیستی و سوسیالیستی متمرکز بوده است. این رویکرد باعث شده تا بسیاری از پژ ...

"اقتصاد اسلامی"–۱۶|اقتصاد،جهان‌شمول و اقتصاداسلام،بی‌معناست؟

در واقع، به‌عکس این، مسئله اصلی آن است که علم اقتصاد با ادعای شمولیت جهانی خود، از پذیرش تنوع تئوری‌های اقتصادی در جوامع مختلف خودداری می‌کند. گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ یکی از ادعاهای کمتر چالشی در علم اقتصاد، «جهان‌شمول» بودن این علم است. طبق این دیدگاه، اقتصاد همچون علوم طبیعی مانند فیزیک، قوانین کلی و جهانی دارد که فراتر از زمان و مکان عمل می‌کند. بنابراین، برخی بر این باورند که وجود مفاهیم ...

"اقتصاد اسلامی"–۱۵| اقتصاداسلامی معادل اقتصاد خرد و کلان؟

ضرورت سنخیت میان مضامین و تئوری‌های اقتصادیِ توضیح‌دهنده رفتارهای ناشی از یک سیستم اقتصادی، موضوعی است که باید بطور جدی مورد توجه قرار گیرد. اقتصاد خرد و کلان و سایر دروس اقتصاد دانشگاه، خاستگاه ایرانی و اسلامی ندارند و در سیستم دیگری تطور یافته‌اند. گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ هر مقطع از رشته اقتصاد که در مقاطع مختلف دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود، از کارشناسی تا دکتری، با توجه به اهداف خاص خود د ...

"اقتصاد اسلامی"–۱۴| اقتصاداسلام برای عصر مدرنیته کارآمد است؟

سیستم اقتصادی مسلمانان اصول مشترک و تغییرناپذیر معدودی را در جریان تغییرات متأثر از پیشرفت‌‏های عصری اقتصاد حفظ می‌نماید. اما هیچ‌گاه در گذشته نمی‌‏ماند؛ از هویت خود محافظت می‏‌کند و برکارآیی خویش با هوشیاری معطوف به رشد عقلانی انسان می‏‌افزاید. گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ یکی از مباحث جدی و اختلافی در میان تحلیل‌گران تحولات سه سده اخیر، مسئله چگونگی ارتباط جوامع عقب‌مانده با دنیای مدرن است. گرو ...

"اقتصاد اسلامی"–۱۳| آیا واقعیت «اقتصاد اسلامی» وجود دارد؟

اقتصاد اسلامی، چه به‌عنوان یک موضوع نظری و چه در عرصه‌های عملی، از جایگاهی برخوردار است که تأیید آن به عنوان یک نظام اقتصادی را مقبول و موجه و منطقی می‌نماید. دلالت‌های این موضوع در یادداشت حاضر آمده است. گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ برای پاسخ به این پرسش، باید ببینیم اولاً آیا مباحث مطرح‌شده در اقتصاد اسلامی، از نگاه دانشمندان از قوام نظری لازم برخوردار است یا خیر؛ همچنین آیا در عرصه عمل، جوامع ...

"اقتصاد اسلامی"–۱۲|چرا «اقتصادمسیحی» و «اقتصادیهودی» نداریم؟

تفاوت میان اسلام، با مسیحیت و یهودیت در این زمینه ناشی از تفاوت‌های اساسی در نحوه تعامل این ادیان با مسائل اجتماعی، اقتصادی و تمدنی است. گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ در حالی که مسیحیت و یهودیت به دلایل تاریخی و ساختاری نتوانسته‌اند به توسعه نظام اقتصادی دینی منحصربه‌فرد بپردازند، اسلام با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خود توانسته الگویی مستقل از اقتصاد ارائه دهد که هم در عرصه نظری و هم عملی قابلیت بررسی ...

"اقتصاد اسلامی"–۱۱|آیا جای«اقتصاد اسلامی» در حوزه علمیه است؟

اقتصاد اسلامی، منظومه‌ای پویا و میان‌رشته‌ای، نیازمند تعامل و هم‌افزایی میان حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌هاست. انحصار این حوزه در دست متخصصان دینی می‌تواند به محدود شدن دامنه پژوهش‌ها و کاربردهای عملی آن منجر شود. گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ حوزه‌های علمیه به عنوان نهادهای دیرین آموزش علوم دینی، همواره در تربیت دانشمندان و محققانی نقش داشته‌اند که در دین و شاخه‌های گوناگون آن متخصص محسوب می‌شوند. د ...

سود علی‌الحساب منشاء انحراف قانون بانکداری بدون ربا/ باید به سمت نظام پرداخت سود تحقق یافته حرکت کنیم

یک اقتصاددان اسلامی با تاکید بر اینکه منشاء اصلی انحراف در اجرای قانون بانکداری بدون ربا، تعیین سازوکار پرداخت سود علی الحساب به سپرده ها بود، بر ضرورت اصلاح این سازوکار و حرکت به سمت پرداخت سود تحقق یافته تاکید کرد و در زمینه خلق پول در نظام بانکی، گفت: خلق پول صرفا باید توسط بانک مرکزی و با ملاحظات کنترل تورم و برای پروژه های پیشران انجام شود. خبرگزاری فارس- مرتضی ماکنالی- بح ...

پیشنهاد ادغام بانک‌های خصوصی و دولتی در یک بانک ملی اسلامی

یک متخصص اقتصاد اسلامی ضمن تشریح آفات بانکداری خصوصی به دولت سیزدهم پیشنهاد کرد همه بانک‌های خصوصی در بانک‌های دولتی ادغام و در گام بعدی همه بانک‌های دولتی در بانک ملی اسلامی ادغام شوند. به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود درخشان مدتی پیش در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در دومین نشست «سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی» پیشنهاد ادغام بانک‌های خصوصی در بانک‌های دول ...

مهمترین اخبار اقتصادی: