با افزایش تقاضا برای موتورسیکلت در ایران، کیفیت محصولات تولید داخل بیش از پیش مورد توجه است. اما آیا مصرفکنندگان واقعاً از موتورسیکلتهای داخلی راضیاند؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در سالهای اخیر، همزمان با رشد ترافیک شهری و افزایش هزینههای حملونقل، موتورسیکلت به یکی از مهمترین ابزارهای رفتوآمد در کلانشهرهای ایران تبدیل شده است.
این تغییر الگوی تقاضا، بازار موتورسیکلت را به صحنه رقابتیتر و متنوعتری بدل کرده؛ از تقویت تولیدات داخلی گرفته تا ورود مدلهای خارجی. با این حال، آنچه بیش از همه بر تصمیم مصرفکنندگان اثر میگذارد، کیفیت واقعی محصول است؛ کیفیتی که در دوام قطعات، مصرف سوخت، ایمنی، عملکرد موتور و حتی خدمات پس از فروش معنا پیدا میکند.
در چنین شرایطی این پرسش اساسی مطرح میشود که آیا محصولات موجود توانستهاند رضایت خریداران را جلب کنند یا خیر. برای پاسخ به این سوال با علی عرب، عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران و حجت الله دهقانی، نایب رییس اتحادیه صنف فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی تهران به گفتوگو پرداختیم.
عرب با بیان اینکه استانداردها در صنعت موتورسیکلت بر مبنای استانداردهای اروپایی است و به صورت مستمر به روز رسانی میشوند، عنوان کرد: استانداردهای اجباری در صنعت موتورسیکلت بیش از 60 مورد است که این استانداردها هر سال به روز شده و به تعداد آنها اضافه میشود.
وی در تشریح استانداردهای اجباری صنعت موتورسیکلت افزود: تولیدکنندگان موتورسیکلت برای اخذ گواهی تایید نوع ملزم به رعایت استانداردهای سازمان ملی استاندارد و محیط زیست هستند. از جمله استانداردهای سازمان ملی استاندارد، استاندارد ملی 7558 است که بر مبنای آن سالانه استانداردهای ملی به روز رسانی میشوند.
این عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران بیان کرد: از دیگر استانداردهای مهم که نقش به سزایی در ایمنی موتورسیکلتها دارد میتوان به استاندارد روشنایی و چراغ ها، ترمزگیری، تایرها، کلید کنترل و سوئیچها، پایداری جک و دستگیرهها، تجهیزات ضد سرقت، حداکثر سرعت طراحی، باتری موتورسیکلت، استاندارد شاسی و اسکلت موتورسیکلت، حداکثر توان خالص و گشتاور انجین، آیینههای دید عقب، مخزن سوخت، سازگاری الکترومغناطیسی و ... اشاره کرد که این استانداردها مطابق با استاندارد ایمارک اروپا به روز رسانی میشوند.
عرب ادامه داد: از دیگر استانداردهای اجباری در صنعت موتورسیکلت، استاندارد 6626 است که شامل تعیین معیار انتشار دی اکسید کربن، مصرف سوخت و دستورالعمل برچسب انرژی است و توسط سازمان ملی استاندارد به نمایندگی از سازمان بهینه سازی مصرف سوخت اجرایی میشود.
وی با اشاره به استانداردهای محیط زیست اضافه کرد: علاوه بر این، تولیدکنندگان موتورسیکلت ملزم به رعایت استانداردهای محیط زیست هستند که این استانداردها، میزان آلایندگی خروجی و سطح صدای موتورسیکلتها را اندازه گیری میکند.
این عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در ادامه از راه اندازی سامانه ملی خودرو و نیرومحرکه در راستای به روز رسانی استانداردها در صنعت خودرو و موتورسیکلت خبر داد و اظهار داشت: این سامانه برای نخستین بار توسط سازمان ملی استاندارد راه اندازی شده که بر مبنای آن استانداردهای جدید در صنعت موتورسیکلت به روزرسانی خواهد شد.
عرب با اشاره به نقش به روزرسانی استانداردهای ایمنی و کیفی در بهبود کیفیت موتور سیکلتهای تولیدی بیان کرد: صنعت موتورسیکلت در ایران به واسطه به روزرسانی استانداردها و از طرفی استانداردهای سختگیرانه و نظارت مستمر سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست به اهداف کیفی خود دست پیدا کرده و بسیاری از برندهای موتورسیکلت موجود در بازار ایران در دنیا نیز تولید میشوند.
وی افزود: از این رو، با مواضع جدی سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان ملی استاندارد بر رعایت و اجرای استانداردها، موتورسیکلتهای تولیدی بدون هیچ گونه مشکل کیفی از کارخانه خارج میشوند و اگر مشکلی نیز باشد از موتورسیکلتهای مستهک و رسوبی در پارکینگها است که از معمولا از طریق مزایده روانه کلان شهرها میشود.
این عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ادامه داد: این موتورسیکلتها با یک بازسازی ظاهری و در واقع کاربراتور، مخزن سوخت و سرسیلندر قدیمی وارد بازار شده و به سبب مصرف بالای بنزین به افزایش آلودگی هوا در کلان شهرها دامن میزنند.
عرب با تاکید بر اهمیت استفاده از موتورسیکلتهای انژکتوری و برقی در کشور خاطرنشان کرد: تنها راه نجات کلان شهرها از انتشار آلایندگی ناشی از موتورسیکلت ها، خروج موتورسیکلتهای کاربراتوری از چرخه مصرف و استفاده از موتورسیکلتهای انژکتوری با استاندارد آلایندگی یورو 5 و همچنین موتورسیکلتهای برقی است.
همچنین حجت الله دهقانی، نایب رییس اتحادیه صنف فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی تهران با اشاره به رضایت مصرف کنندگان از کیفیت موتورسیکلتهای تولیدی در کشور اظهار داشت: رقابت بین شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت باعث شده موتورسیکلت سازان محصولات خود را با کیفیتی مناسب به بازار عرضه کنند، چراکه تولیدکنندگانی که محصول باکیفیت تولید نمیکنند از عرصه رقابت خارج میشوند.
وی افزود: از این رو شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت به منظور افزایش سهم خود در بازار ناچار به رقابت و عرضه محصولات باکیفیت به بازار هستند و به همین دلیل در حوزه کیفیت مشکلی در صنعت موتورسیکلت نداریم.
نایب رییس اتحادیه صنف فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی تهران در ادامه مشکل در ارائه خدمات پس از فروش را از چالشهای صنعت موتورسیکلت برشمرد و تصریح کرد: به رغم تلاش شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت به ارائه خدمات کیفی و رعایت حقوق مصرف کنندگان، اما تولیدکنندگان به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز قادر به تامین به موقع قطعات و ارائه خدمات مناسب به مشتریان خود نیستند.
دهقانی با بیان اینکه امروز هیچ تولیدکنندهای نیست که تمایل به ارائه خدمات کیفی نداشته باشد، یادآور شد: به هر حال تامین به موقع قطعات به نفع تولیدکننده است، چراکه با جلب رضایت مصرف کننده میتوانند فروش و درآمد بیشتری داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر مشکل در ارائه خدمات پس از فروش در صنعت موتورسیکلت به دلیل کوتاهی تولیدکنندگان نیست، بلکه تحریمها و ایجاد برخی موانع از سوی دستگاههای دولتی موجب چالشهایی در این بخش شده که در نهایت به پای تولیدکنندگان نوشته میشود.
انتهای پیام/