فشار قیمت مواد غذایی در میان اقتصادهای پیشرفته گروه ۷ در سپتامبر برای اولین بار در دو سال گذشته افزایش یافته و این موضوع، تلاش سیاستگذاران برای کاهش نرخ بهره به منظور حمایت از رشد و اشتغال را با چالش بیشتری مواجه کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند روغنهای گیاهی، گندم، پنیر و شکر، هزینههای مواد غذایی را به بالاترین سطح در 18 ماه اخیر رسانده و نشان از فشار بیشتر بر مصرفکنندگان و بانکهای مرکزی دارد.
بر اساس این گزارش، شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) در ماه اکتبر به 127.4 رسید که بالاترین سطح از آوریل 2023 محسوب میشود. این رقم که جمعه منتشر شد، نسبت به اکتبر سال گذشته 5.5 درصد افزایش نشان میدهد.
قیمت کالاهای مواد غذایی از ابتدای سال به طور پیوسته افزایش یافته است.
اگرچه هزینههای مواد غذایی هنوز بسیار کمتر از سطحی است که در مارس 2022 به آن رسیده بود، اما مصرفکنندگان مجبور هستند برای خرید مایحتاج روزانه خود هزینه بیشتری نسبت به قبل بپردازند زیرا افزایش قیمتها از تولیدکنندگان مواد غذایی به خریداران منتقل میشود.
فشار قیمت مواد غذایی در میان اقتصادهای پیشرفته گروه 7 در سپتامبر برای اولین بار در دو سال گذشته افزایش یافته و این موضوع، تلاش سیاستگذاران برای کاهش نرخ بهره به منظور حمایت از رشد و اشتغال را با چالش بیشتری مواجه کرده است.
توماسز ویلدک، اقتصاددان ارشد اروپا در شرکت مدیریت سرمایه تیرو پرایس T Rowe Price، در این باره گفت که تغییرات هزینه کالاهای اساسی، "تورم قیمت مواد غذایی را تشدید میکند که چالشی بزرگ برای بانکهای مرکزی است."
تمامی بانکهای مرکزی در کشورهای گروه 7 به جز ژاپن امسال در اقدامی که نشان داد شدیدترین تورم یک نسل بالاخره تحت کنترل درآمده است، نرخ بهره را کاهش دادند.
اما ویلدک خاطرنشان کرد که تأثیر افزایش قیمت مواد غذایی بر برداشت خانوارها از تورم، با توجه به اینکه هزینههای عمدهفروشی به دلار قیمتگذاری میشود و این ارز پس از پیروزی قاطع ترامپ در انتخابات ایالات متحده تقویت شده، بیشتر خواهد شد.
سازمان ملل افزایش قیمتها را در اکثر دستههای غذایی ثبت کرده، از جمله افزایش 7.3 درصدی روغنهای گیاهی، 2.6 درصدی شکر و 1.9 درصدی محصولات لبنی. بسیاری از این افزایشها مربوط به تغییرات و مسائل آب و هوایی است که تولید را کاهش دادهاند.
انتهای پیام/