بیش از ۶۰ درصد مردم جهان از اینترنت استفاده میکنند و به طور متوسط ۷ ساعت از شبانهروز را آنلاین هستند.
به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، بیش از ۶۰ درصد مردم جهان از اینترنت استفاده میکنند و به طور متوسط ۷ ساعت از شبانهروز را آنلاین هستند. این آمار نشان میدهد که بازاریابی دیجیتال و هدف گرفتن این حجم از کاربران آنلاین در فضای مجازی به یک ضرورت برای موفقیت و پیشرفت در کسب و کارها تبدیل شده و عدم استفاده از ابزارهای دیجیتال، موجب پیشی گرفتن رقبا میشود.
خبرگزاری مهربازاریابی دیجیتالبازاریابی دیجیتال چیست؟
بازاریابی دیجیتال چیست؟بازاریابی دیجیتال چیست؟بازاریابی دیجیتال شامل استفاده از اینترنت، تلفنهای همراه، موتورهای جستجو و سایر کانالهای دیجیتالی برای دستیابی به مصرفکنندگان خدمات و محصولات است. در واقع دیجیتال مارکتینگ روشی برای ارتباط و تعامل با کاربران است و سعی دارد آنها را به مشتری دائمی و وفادار تبدیل کند و برای تحقق این هدف از روشهای مارکتینگ بهره میبرد.
جستجومارکتینگمارکتینگانواع روشهای بازاریابی دیجیتال
انواع روشهای بازاریابی دیجیتالانواع روشهای بازاریابی دیجیتالبازاریابی دیجیتال به شیوههای زیادی قابل انجام است و ابزارهای مختلفی برای پیادهسازی آن وجود دارد که تعدادی از پرکاربردترین و مهمترین آنها به شرح زیر است.
بهینهسازی موتور جستجو یا سئو
بهینهسازی موتور جستجو یا سئوجستجوسئوهدف از سئو، قرار گرفتن وبسایت در صفحات اول نتایج موتورهای جستجو است و این امر با تولید محتوای باکیفیت، طراحی ریسپانسیو سایت، لینکسازی مناسب، بهینهسازی تصاویر و… امکانپذیر است.
سئوسئوجستجوریسپانسیوبازاریابی محتوا
بازاریابی محتواتنها ابزار لازم برای تولید محتوای مناسب، صرف زمان و شناخت نیازهای کاربران است تا به وسیله آن بتوان بیشترین تأثیر را بر روی مخاطبین گذاشت. بازاریابی محتوا بهترین راه برای ارتباط با کاربران و متقاعد کردن آنها برای استفاده از خدمات و محصولات شماست که بر خلاف اغلب روشهای دیگر، نیازی به صرف هزینه و نیروی متخصص ندارد و کافیست تا علایق مخاطبین هدف را شناسایی و در جهت رفع آن قدم بردارید.
بازاریابی محتوابازاریابی محتوابازاریابی وابسته
بازاریابی وابستهبازاریابی وابسته توسط افرادی که نظر و عقیده آنها بر روی تصمیمگیری دیگران تأثیرگذار است، انجام میشود و معمولاً بازیگران، اینفلوئنسرها و افراد مشهور در ازای دریافت کمیسیون از صاحبان مشاغل، برند و محصولات آنها را تبلیغ میکنند.
اینفلوئنسرهابازاریابی موتورهای جستجو یا تبلیغات پولی
بازاریابی موتورهای جستجو یا تبلیغات پولیجستجواین نوع مارکتینگ عملکردی شبیه به سئو دارد با این تفاوت که در ازای پرداخت پول، تبلیغات و صفحات مورد نظر خود را در صدر نتایج جستجو نمایش میدهید و معمولاً با درج علامت Ad، قابل تشخیص هستند. برای مثال تبلیغات کلیکی یا همان PPC به همین منظور طراحی شده و صاحبان سایت با تعیین تعدادی کلمات کلیدی، تبلیغات خود را به کاربرانی که این عبارات یا مشابه آن را سرچ کردند به نمایش میگذارند و از این طریق ترافیک زیادی را بدست میاورند. تبلیغات کلیکی همانطور که از نامش پیداست به ازای هر کلیک، پول پرداخت میشود و از این لحاظ مقرون به صرفه است.
مارکتینگسئوجستجوسرچبدستبازاریابی شبکههای اجتماعی
بازاریابی شبکههای اجتماعیاستقبال از شبکههای اجتماعی هر روز در حال افزایش است و مردم زمان زیادی را در آنها سپری میکنند، بنابراین یکی از بهترین راهها برای بازاریابی و جذب مخاطبین است.
بازاریابی ویدئویی
بازاریابی ویدئوییبازاریابی ویدئویی معمولاً با ساخت یک تیزر، فیلم و ویدئو به منظور معرفی کسب و کار، نحوه ارائه خدمات، آموزش و… صورت میگیرد. یوتیوب و آپارات از مهمترین پلتفرمها برای تبلیغات ویدئویی هستند و تحقیقات نشان میدهد که تأثیر بسیار زیادی بر ذهن کاربران میگذارند.
تبلیغات همسان
تبلیغات همساناین نوع تبلیغات هم یکی از انواع روشهای بازاریابی دیجیتال محسوب میشود که محتوای تبلیغاتی در سایتهایی با موضوع مرتبط و در ساختاری شبیه به فضای وبسایت میزبان، قرار میگیرد و چون ظاهری هماهنگ با محیط تبلیغکننده دارد، تشخیص آن به عنوان آگهی از سوی کاربران دشوار است. بنابراین احتمال توجه، مشاهده و کلیک روی آن توسط بازدیدکنندگان در مقایسه با سایر شیوههای تبلیغاتی بیشتر است.
وبسایتفروش با بازاریابی دیجیتال
فروش با بازاریابی دیجیتالاگر فرآیند فروش را به یک قیف تشبیه کنیم، دهانه بزرگ قیف تمام افراد علاقهمند و کسانی که به نحوی با کسب و کار شما در ارتباط هستند را شامل میشود، میانه قیف مختص افرادی است که احتمال زیادی برای تبدیل شدن به مشتری دارند و خروجی قیف، مشتریان بالفعل هستند که حداقل یکبار از محصولات و خدمات شما استفاده کردند.
یکبارابزارها و روشهای دیجیتال مارکتینگ برای تولید سرنخ و پیدا کردن مشتریان بالقوه یا همان کسانی که نیازمند کالا و محصولات شما هستند، استفاده میشوند. اما فروش با بازاریابی دیجیتال چطور است؟ یعنی چگونه میتوان با بازاریابی دیجیتال این افراد را تبدیل به مشتریان ثابت و وفادار کرد؟ ابتدا باید نیاز مخاطبین را شناسایی کنید و یا حس نیاز را در مشتری به وجود آورید و سپس محتوای خود را مطابق با رفع نیاز آنها تولید کنید. پس از این کار برای بیشتر دیدهشدن و تبلیغ محصول و خدمات خود از انواع شبکههای اجتماعی و افراد تأثیرگذار در این زمینه بهره ببرید. همچنین شما میتوانید با استفاده از سئو و یا تبلیغات کلیکی گوگل، صفحه فرود خود را در لیست اولین نتایج جستجو قرار دهید و با این کار بازدیدکنندگان زیادی را بدست آورید و در ادامه با ایجاد محتوای مناسب و تأثیرگذار، آنها را تبدیل به مشتری کنید.
مارکتینگسئوجستجوبدستابزارهای مخصوص دیجیتال مارکتینگ مانند گوگل آنالیتیکس نیز، به شما کمک میکند تا نتایج حاصل از کمپینهای بازاریابی دیجیتال را اندازهگیری و نرخ بازگشت سرمایه (ROL) را محاسبه کنید.
مارکتینگآنالیتیکسمقایسه بازاریابی سنتی و دیجیتال
مقایسه بازاریابی سنتی و دیجیتالمقایسه بازاریابی سنتی و دیجیتالبازاریابی سنتی و دیجیتال دو مقوله جدا اما مرتبط بهم هستند که هر یک از آنها انواع مختلفی دارند و برای کاری مناسب هستند.
شباهتها
شباهتهاهر دو یک نمونه از بازاریابی هستند.
استفاده از این دو نوع بازاریابی، موجب جلب توجه مخاطبین و آگاهی افراد نسبت به برند میشود.
هدف نهایی در آنها، افزایش مشتری و کسب درآمد است.
تفاوتها
تفاوتهابازاریابی سنتی در فضای آفلاین و دیجیتال مارکتینگ معمولاً در بستر اینترنت صورت میگیرد.
مارکتینگامکان شخصیسازی و دستهبندی مخاطبین در بازاریابی دیجیتال بر خلاف بازاریابی سنتی، فراهم است.
امکان اندازهگیری و محاسبه میزان موفقیت و بازگشت سرمایه در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد اما در بازاریابی سنتی نیست.
مارکتینگفضای تبلیغات در بازاریابی دیجیتال نسبت به سنتی بسیار گستردهتر است و محدود به موقعیت جغرافیایی نیست.
امکان تعامل و ارتباط لحظهای با مخاطبین در فضای دیجیتال وجود دارد اما در بازاریابی آفلاین ارتباط به صورت یک طرفه است.
طرفهبازاریابی به روش سنتی نیاز به اینترنت و تکنولوژی ندارد و از این لحاظ طیف وسیعی از افراد سالمند و آفلاین را شامل میشود، به طوری که لازمه تبلیغات آنلاین، دسترسی به اینترنت و ابزارهای هوشمند است.
آماری از بازاریابی دیجیتال
آماری از بازاریابی دیجیتالآماری از بازاریابی دیجیتالبیشتر از ۳.۶ میلیارد نفرد در دنیا از حداقل یک شبکه اجتماعی استفاده میکنند.
نفردبیش از ۸۰ درصد سازمانها و شرکتها، بازاریابی محتوا را تمرکز اصلی خود قرار دادند.
۷۲ درصد از دیجیتال مارکترها، بازاریابی محتوا را یک تکنیک اثرگذار در تعامل مشتریان و در نهایت افزایش فروش، بیان میکنند.
مارکترهابیش از ۶۰ درصد افرادی که ویدئو تبلیغ و معرفی یک محصول را مشاهده میکنند، تأثیر مثبتی روی آنها گذاشته است.
محتواهای ویدئویی چیزی حدود ۲۰ برابر، بیشتر از سایر انواع محتوا بین کاربران به اشتراک گذاشته میشوند.
تبلیغات کلیکی موجب افزایش ۱۰ درصدی نرخ کلیک میشود.
تقریباً ۸۵ درصد از افراد، اطلاعات خود را از طریق سرچ در موتورهای جستجو پیدا میکنند.
سرچجستجوسئو به روش طبیعی و قرار گرفتن در صدر نتایج، ۵ برابر بهتر از حفظ این جایگاه به وسیله تبلیغات پولی است.
سئوجمعبندی
جمعبندیجمعبندیابزارها و تکنیکهای بازاریابی دیجیتال به سرعت در حال گسترش هستند و لازمه موفقیت در دنیای امروز، همگام شدن با تکنولوژی و بهرهگیری از روشهای دیجیتال مارکتینگ است. همچنین در این نوع بازاریابی امکان تجزیه و تحلیل رفتار مخاطبین و میزان تأثیرگذاری هر یک از کمپینها در کسب و کار وجود دارد و از این لحاظ کمک بزرگی به صاحبان بیزینس میکند.
مارکتینگبیزینساین مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.
خبرگزاری مهر
شناسه خبر: 222320