اکونومیک 24
01 بهمن 1402 - 13:34

کارشناسان عرب: دخالت آمریکا در دریای سرخ با هدف ضربه زدن به اقتصاد کشورهاست

کارشناسان عربی تاکید کردند آمریکا با مداخله نظامی در دریای سرخ و بین المللی کردن بحران در این منطقه درصدد ضربه زدن به اقتصاد کشورها و به ویژه چین و اروپایی‌ها بود.

گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس: دخالت نظامی ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ و چند حمله آن به یمن با دامن زدن به تنش ها در دریای سرخ کشتی های بیشتری را از این آبراهه حیاتی دور کرد، چرا که یمنی‌ها تاکید کردند که تنها با کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی مقابله می‌کنند.

بعد از افزوده شدن آمریکا و انگلیس به فهرست کشتی‌هایی که یمنی‌ها بر مقابله با آنها در دریای سرخ تاکید کردند برخی شرکت‌های بیمه از پوشش کشتی‌های آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی در برابر خطرات جنگ در دریای سرخ خودداری کردند و کارشناسان نسبت به پیامدهای اقدام آمریکا در بین المللی کردن بحران اقتصادی به دلیل ایجاد اختلال بیشتر در تردد کشتی‌ها از طریق این دریا هشدار دادند.

به گفته مارکوس بکر، رئیس بخش کشتیرانی دریایی  و باربری در شرکت بین المللی کارگزاری بیمه و مدیریت ریسک مارش، «برخی از شرکت‌های بیمه دیگر تمایلی برای پوشش بیمه خطرات جنگی برای کشتی‌های تحت مالکیت یا مرتبط با ایالات متحده، بریتانیا یا اسرائیل را در دریای سرخ ندارند.

 

 

 

نرخ بیمه خطر جنگ چقدر گران شد

به گفته بیکر، نرخ بیمه خطر جنگ از تنها ۰.۰۱ درصد ارزش کشتی‌ها در اوایل دسامبر امروز به ۰.۷ درصد افزایش یافته است، به این معنی که هزینه بیمه یک کشتی کانتینری ۱۰۰ میلیون دلاری از ۱۰ هزار دلار در هر سفر امروز به ۷۰۰ هزار دلار افزایش یافته است.

عماد عکوش، کارشناس اقتصادی لبنان  اقدام شرکت‌های بیمه در افزایش حق بیمه کشتی های تجاری عبوری از دریای سرخ را قابل پیش بینی خواند و گفت: با افزایش تعرفه بیمه کشتی‌ها برای مثال یک کشتی که ارزش آن معادل ۱۵۰ میلیون دلار است. برای هر سفر ۱۵ هزار دلار هزینه داشت  در حالی که امروز حدود یک میلیون و پنجاه هزار دلار برای بیمه هزینه می‌کند که رقم بسیار بزرگی است.

 

عکوش با تایید اینکه بسیاری شرکت‌ها از بیمه کردن کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی هایی که کالاهای اسرائیلی حمل می‌کنند و همچنین کشتی‌های آمریکایی خودداری می‌کنند، گفت: تعداد کشتی‌های عازم ایلات در سرزمین های اشغالی بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است.

این کارشناس مصری گفت: با افزایش تعرفه بیمه کشتی‌ها آمریکا درصدد بین المللی کردن بحران برآمد تا زیانی را که واشنگتن و تل‌آویو به عنوان شریک راهبردی آن در دریای سرخ متحمل شده به سود تبدیل کند.

ضرر زدن به مصر

وی افزود: همین بین المللی کردن بحران در دریای سرخ پیامدهای منفی بر بسیاری از کشورها از جمله مصر در جایگاه صاحب کانال سوئز داشت که حالا با پیوستن به بریکس به چین و روسیه نزدیک شده است.

عکوش گفت:  درآمد مصر از کانال سوئز از ابتدای سال ۲۰۲۴ بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است و همچنین چین که خود با بحران رکود در حوزه مسکن و بدهی های داخلی درگیر بوده و حالا با مشکل در صادرات و واردات و زنجیره تامین مواجه کرد.

افزایش نرخ تورم در اروپا

این کارشناس مصری با بیان اینکه طبق معمول اروپا بزرگترین بازنده اوضاع در دریای سرخ است، نرخ تورم در اروپا دوباره افزایش یافته و به مرز ۹.۲ درصد رسیده است که عمدتاً ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی و حمل و نقل اعم از وارداتی یا صادراتی است و پالایشگاه‌های نفت اروپا نیز نیز از تاخیر رسیدن محموله‌ها رنج می‌برند، زیرا حجم نفت خام  به مقصد  اروپا به ۵۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است در حالی که قبل از بحران یک میلیون و هفت هزار بشکه بوده است.

از نظر شاخص‌های مالی، شاخص DAX 40 آلمان و شاخص CAC ۴۰ فرانسه از ابتدای سال تاکنون حدود ۲.۸۷ درصد کاهش داشته اند در حالی که نزدک ۱.۷ درصد افزایش یافته است.

 

ضرر زدن به چین

این کارشناس تاکید کرد: واشنگتن از ابتدا به دنبال بین المللی کردن بحران بود تا در نبرد دائمی خود با چین به سودی در سطح اقتصادی دست یابد.

زیاد ناصر الدین، کارشناس اقتصادی لبنان هم مخالفت شرکت‌ها با پوشش بیمه خطر جنگ کشتی‌های اسرائیلی و آمریکایی را طبیعی خواند و گفت: آژانس‌های جهانی درباره کندی رشد اقتصاد جهان در نتیجه تشدید تنش‌ها در دریای سرخ هشدار داده‌اند و با توجه به هفت برابر شدن تعرفه‌های بیمه و گران تر شدن کرایه کشتی‌ها مسلما تورم به شکل قابل توجهی بالا خواهد رفت.

وی نیز تصریح کرد که آمریکا با گسترش دادن دامنه جنگ و استقرار ائتلاف بین المللی در دریای سرخ در حالی که عملیات های یمنی‌ها محدود به کشتی‌های عازم اسرائیل بود برای شرکت‌های باربری و بیمه دردسر درست کرد.

 

این کارشناس با اشاره به اینکه تجارت ۷۰۰ میلیارد دلاری به اروپا از باب المندب عبور می کند، افزود:  ۷ میلیون بشکه و ۱۲ درصد گازرسانی و حدود ۳۰ درصد شبکه ارتباطی و اینترنت هم از این آبراهه حیاتی می گذرد که تحت تأثیر جنگ غزه قرار گرفت. قریب به 26 هزار کشتی سالانه وارد المندب می شوند اما در مدت اخیر کاهش قابل توجهی داشته است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1644681

مهمترین اخبار اقتصادی: