سئو مبحث مهمی به شمار میرود که این روزها در کسب و کارهای آنلاین و سنتی اهمیت زیادی پیدا کرده است. این شاخه هم مانند دیگر شاخههای بازاریابی دیجیتال با چالشهای مختلفی رو به روست. در همین خصوص گپی زدیم با علی پیر.
علی پیر به عنوان موسس رمپ دیجیتال مارکتینگ و بنیانگذار چند استارتاپ مطرح؛ متخصص سئو و مشاور توسعه تجارت الکترونیک برندهای مطرح داخلی شناخته میشود. البته ناگفته نماند که اخیرا ورکشاپها و وبینارهای او نیز به دلیل متفاوت بودن در نوع برگزاری، سر و صدای زیادی به راه انداخته است.
دیجیتال مارکتینگاگر بخواهید سئو را خیلی ساده تعریف کنید، چه میگویید؟
سئو به معنای بهینه سازی سایت یا اپلیکیشن برای موتورهای جستجوست. اینکه بتوانیم وب سایت خود را بهینه کنیم تا بتواند در موتورهای جستجو دیده شود.
سئوچرا سئو برای کسب و کارها مهم است؟
وقتی کسب و کاری سئو را جدی نگیرد بازار بسیار بزرگی را از دست خواهد داد، به طور میانگین روزانه پنج بیلیون بار جستجو تنها در گوگل اتفاق میافتد و شاید جالب باشد که بدانید حدود 4 میلیون بار این از این میزان متعلق به ایران است. یک کسب و کار میتواند با ایجاد آگاهی از برند و تصاحب نتایج برتر گوگل روی کلمههای کلیدی مرتبط؛ درصد زیادی از این میزان جستجو را به دست آورد.
به جز آگاهی از برند کسب و کار، سئو کجا میتواند مهم تلقی شود؟
من عقیده دارم سئو در هر سازمانی یک هاب مهم محسوب میشود. دیتا و اطلاعاتی که از این هاب به دست می آید، میتواند در هر بخشی از فرآیند بازاریابی آن شرکت مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال آنالیز رفتار کاربران در ابزارهای آنالیز سئو کاملا مشخص است و یک متخصص سئو میتواند به راحتی آنها را استخراج کند و در کانالهای مختلف بازاریابی استفاده کند. البته ناگفته نماند که اطلاعات به دست آمده از این بررسی ها میتواند در کمپین ها یا حتی بیلبوردها و تبلیغات غیر دیجیتال هم استفاده شود.
سئوفضای بازار سئو این روزها در کشور چگونه است؟
بازار این روزها خیلی ملتهب است، به دلیل مسائل مختلف که خیلی از کسب و کارها ناخواسته درگیر آن شدهاند، بسیاری از شرکتهایی که میشناختم از فعالیت خود دست کشیدهاند. افراد و شرکتهای باقیمانده هم اغلب نسبت به فعالیتهای حوزه سئو به شدت بدبین هستند. این بدبینی حاصل ورود افراد کم تجربه به این حوزه است که پروژه ها را تا مرز نابودی بردهاند و برای کارفرما اعتماد دوباره بسیار سخت است.
چگونه تصمیم میگیرید برای هر کسب و کاری از چه استراتژی استفاده کنید؟
به کار بردن هر استراتژی برمیگردد به هدف کسب و کار یا برند. کسب و کارهای سنتی که تازه تصمیم گرفتهاند وارد فضای آنلاین شوند اهداف کاملا متفاوتی را در مرحله اول دنبال میکنند. مثلا ایجاد آگاهی از برند و خدمات شان در فضای آنلاین یا موارد این چنینی، اما کسب و کارهایی که مدتهاست در این فضا فعالیت میکنند، مثل کسب و کارهای تجارت الکترونیک، اهداف دیگری مثل افزایش فروش از کانال ارگانیک را در سر دارند؛ بنابراین استراتژیها بسته به نوع کسب و کار و اهداف آنها کاملا متفاوت است.
در ایران چه موانعی در حوزه سئو وجود دارد؟
موانعی که در کشور وجود دارد به دو دسته داخلی مانند آشفتگی بازار به دلیل عدم سازماندهی این حوزه و خارجی تقسیم میشود. اگرچه تحریم ها یا خیلی از محدودیت ها تا حدی روی ابزارهای سئو تاثیر گذاشته اند و به همین واسطه ممکن است که سئوکارها با کمبود یا عدم دسترسی به منابع اصلی روبرو شوند؛ اما با این وجود میتوان چاره ای برای این مشکلات و موانع اندیشید و تا حدی چالش های موجود را برطرف کرد.
پس به طور کلی بهتر است کسب و کارها به صورت سنجیده و با در نظر گرفتن شرایط فعلی، در خصوص تعیین بودجه و اجرای فرایندهای فنی مختلف به صورت سنجیده اقدام کنند.
کارفرمایان ایرانی چه نگاهی به سئو دارند؟
نگاهی که کارفرمایان ایرانی به سئو دارند یک نگاه زود بازده و کم هزینه است؛ ولی سئو عملا این طور نیست. یعنی اگر فردی بخواهد برای کسب و کار خود سئو سایت یا اپلیکیشن را انجام دهد، باید بداند که با یک فرآیند طولانی مدت و دیر بازده مواجه است و به همین دلیل این کار باید اصولی انجام شود.
مثلا کارفرما انتظار دارد در طی یک ماه کلمهای در رتبه اول جستجوی گوگل قرار بگیرد که با وعده های افراد کم تجربه همچین انتظاراتی به وجود آمده، در عمل این اتفاق نمی افتد. در صورتی که سئو مجموعهای از خدماتی است که برای بهینه سازی وب سایت یا اپلیکیشن باید انجام شود و در نهایت به هدف نهایی برسیم. برای انجام اصولی سئو حداقل به ۳ الی 9 ماه زمان نیاز است.
ساده بگویم کارفرما دید و تفکر دقیقی نسبت به این فرآیند ندارد و از طرفی هم در این بازار ملتهب سر در گم میشود و شاید گاهی اوقات دانشی هم در این حوزه ندارند. همه این موارد در کنار هم باعث به وجود آمدن دید منفی کارفرمایان ایرانی نسبت به سئو میشود.
نگاه استارتاپ ها چگونه است؟
استارتاپها نگاه باز و بروزتری به سئو دارند؛ به این دلیل که فاندرها اغلب افرادی هستند که دید وسیعی نسبت به دیجیتال مارکتینگ دارند و همین باعث میشود فضا تسهیل شود. بسیاری از استارتاپهایی که من به شخصه با آنها همکاری میکنم دید خوبی نسبت به سئو دارند و ما عملا حرف یکدیگر را می فهمیم و این برای همکاری با استارتاپها بسیار کمک کننده است.
فکر میکنید اطلاعات سئو کاران هر چند وقت یکبار نیاز به آپدیت شدن دارد؟
اطلاعات سئو نیاز به آپدیت مداوم دارد. من خودم روزانه چند ساعت مطالعه در خصوص آپدیت های سئو و تکنیک های جدید دارم. چند وقت پیش مدتی غافل شدم که بازخورد ملموسی را دیدم و متوجه شدم که تکنیک های جدیدی ارائه میشود و من از دانستن آنها عقب افتادم. پس مطالعه روزانه این حوزه برای متخصصین سئو بسیار مهم و حیاتی است.
آینده سئو را در ایران چطور می بینید؟
آینده سئو، آینده پایداری است، چون سئو در آینده از بین نمیرود، اما سئوکار کم تجربه قطعا در فضای رقابت حذف میشود. به این دلیل که موتورهای جستجو هر روز هوشمندتر شده و تقلبهای سئوکارهای کم تجربه دیگر کارآمد نیست.
همین امروز بسیاری از تکنیکهایی که تا چندی پیش موثر بود بیاثر شده است. من مشاهده کردم که در این راستا خیلی از آنها دیگر فعالیتی ندارند، در واقع فضا مثل قیفی است که هر چه جلوتر میرویم افراد کمتری همراه میشوند. من فکر می کنم در آینده سئوکارهای کم تجربه یا افرادی که دانش خود را به روز نمیکنند کم کم از بازار حذف خواهند شد.
به عنوان سخن پایانی برای تازه واردان این حوزه چه توصیه ای دارید؟
این تخصص نیازمند به روزرسانی دانش است، پس اگر کسی میخواهد وارد این حوزه شود و در این حوزه متخصص شود باید به فکر به روز رسانی دانشش باشد. حداقل چند ساعت در روز باید به مطالعه این تخصص بپردازد.
همچنین وعده پوچ و نشدنی به کارفرما ندهند، بازار این روزهای سئو به قدر کافی ملتهب است و بهتر است فضا را بدتر از این نکنند.
شناسه خبر: 143911