شبکه خبری سیانبیسی با اشاره به توقف عبور کشتیهای شرکتهای بزرگ کشتیرانی از دریای سرخ از سردرگمی و نگرانی دولت بایدن و چالش ائتلاف آمریکایی خبر داد.
به گزارش گروه اقتصاد بینالملل فارس، شبکه خبری سیانبیسی طی گزارشی اعلام کرد: تصمیم غول کشتیرانی دانمارکی مِرِسک مبنی بر توقف عبور کشتیهایش از دریای سرخ و خلیج عدن «تا اطلاع ثانوی» نشان بر دشواری اقدام برای ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ دارد.
تحلیلگر مارین ترافیک به سیآنبیسی گفت، کشتیهای تجاری بیشتری در حال دور زدن دریای سرخ و استفاده از مسیر دماغه امید نیک در جنوب آفریقا هستند. این امر افزایش نرخ کانتینرها از شانگهای را به همراه داشته است.
به طور کلی، این وضعیت تاکنون بر 225 میلیارد دلار مبادلات تجاری تاثیر گذاشته و بنا بر اعلام شرکت حملونقل کوهنه + ناگل، 330 کشتی از این وضعیت متاثر شدهاند. بنا بر اعلام شرکت MDS Transmodal، مشاوره حملونقل، مجموع این ظرفیت 4.5 میلیون کانتینر یا معادل واحد 20 فوت (TEU) برآورد شده است.
شرکت رهیابی محمولهها، کپلر هم اعلام کرده، تعداد کشتیهایی که تغییر مسیر دادهاند از 18 فروند در ماه گذشته و از 55 فروند در هفته گذشته به 124 فروند در این هفته افزایش یافته است. با این تعداد کشتیهایی که از دریای سرخ عبور کردهاند افزایش اندکی داشته از 16 فروند در 26 دسامبر به 21 فروند رسیده است.
ژان چارلز گوردون، مدیر ردیابی کشتی شرکت کپلر میگوید، به طور همزمان، تجزیه و تحلیل ما از ترافیک تنگه بابالمندب برای همه کشتیها یک روند نزولی ثابت در گذرگاهها هم برای کشتیهایی که به سمت شمال میروند و هم کشتیهایی که به سمت جنوب میروند، نشان میدهد. (این تنگه دریای سرخ را به خلیج عدن متصل میکند که در اقیانوس هند به دریای عرب باز میشود.)
* هزینه گزاف شلیک موشک برای خنثی کردن حملات دریای سرخ
این امر خطرات برای عملیات ائتلاف آمریکایی را افزایش میدهد. به گفته دریاسالار نیروی دریایی آمریکا مارک مونتگومری، یکی از اعضای ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی، برای دستیابی به نتیجه، گروه ضربت به هماهنگی دریایی زیادی نیاز دارد.
مونتگومری با اشاره هزینههای گزاف شلیک موشکهای متعدد که هر کدام میلیونها دلار خرج روی دست ائتلاف میگذارد، گفت: «شما باید آنها را در ناوگانهای از هم جدا دستهبندی کنید، هماهنگیهای دریایی برای کشتیرانی انجام دهید و باید با هلیکوپتر جلو بروید تا از آمدن قایقهای کوچک به نقاط محاصرهکننده جلوگیری کنید.»
ائتلاف باید از شیوه «بازدارندگی با انکار» استفاده کند، راهبردی که هدف آن خنثی کردن یک اقدام با بعید جلوه دادن موفقیت آن است. مثلا استفاده از موشکهایی که موشکها یا پهپادهای حوثی را ساقط کنند.
وی افزود: این عملیات همچنین نیازمند «بازدارندگی با مجازات» است یعنی مانند اقداماتی که هلیکوپترهای آمریکا انجام میدهند.
* نگرانی دولت بایدن از تشدید تنشها
این مقام نظامی آمریکا با تایید نگرانی دولت بایدن در مورد تشدید تنش گفت: «اما شکست در بازدارندگی میتواند تشدید تنش از سوی دشمن را تشدید کند.»
در هفتههای اخیر و به موازات شدت گرفتن حملات اسرائیل در غزه، ارتش یمن عرصه را بر کشتیهای اسرائیلی یا کشتیهایی که مقصدشان اراضی اشغالی است و قصد عبور از تنگه بابالمندب در دریای سرخ را دارند، تنگ کرده است.
حملات ارتش یمن در دریای سرخ از روز ۱۹ نوامبر آغاز شد و جنبش انصارالله اعلام کرده تا زمان توقف حملات اسرائیل در غزه تداوم خواهد داشت. نیروهای دریایی آمریکا، انگلیس و فرانسه هر کدام مدعی شدهاند که پهپادها یا موشکهای شلیک شده از یمن را ساقط کردهاند.
آمریکا با تشکیل ائتلافی دریایی در حمایت از جنایات ارتش اسرائیل در غزه که از ابتدای شکلگیری با عدم پیوستن چند کشور عربی و غربی عملاً شکست خورده، مدعی است قصد حفظ امنیت کشتیرانی بینالمللی را دارد.
نیروهای مسلح یمن اعلام کرده است تا زمانیکه دارو و غذا به غزه نرسد، دریای سرخ برای هیچ کشتی اسرائیلی یا کشتی که به مقصد اسرائیل در حرکت است، امن نخواهد بود اما عبور و مرور برای سایر کشتیها امن خواهد بود.
پایان پیام/