دویچهوله ادعا کرد که از مدار خارج شدن پالایشگاههای ونزوئلا به دلیل حضور متخصصان ایرانی است، درحالی که به گفته مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، ایران در پروژه پالایشگاه الپالیتو وارد کار اجرایی آن نشده و قرارداد تعمیر پالایشگاه پاراگوانا نیز هنوز امضا نشده است.
فرهاد احمدی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به آخرین وضعیت پروژههای ایران در پالایشگاههای ونزوئلا عنوان کرد: یکی از پروژههای ایران در پالایشگاههای ونزوئلا، مربوط به پالایشگاه 140 هزار بشکهای الپالیتو است که وظیفه ما خرید و تامین کالاهای مورد نیاز جهت تعمیرات اساسی و نظارت بر انجام تعمیرات اساسی این پالایشگاه است.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: در حال حاضر پیشرفت این پروژه 73 درصد است و تاکنون 4 محموله هوایی و 8 محموله دریایی شامل 2500 تن کالا برای پالایشگاه الپالیتو تامین شده است. ان شاالله تا پایان شهریورماه بیش از 90 درصد کالای این پروژه تامین و ارسال میشود.
وی افزود: برنامه تعمیرات اساسی بر عهده پالایشگاه است و پالایشگاه باید طبق یک برنامه زمانبندی شده، آن را در اختیار تیم اورهال (تعمیرات اساسی) قرار دهد. ما الان منتظر تعیین و اعلام زمانبندی از طرف پالایشگاه الپالیتو هستیم. تاکنون هیچ یک از نیروهایما در آن پالایشگاه مستقر نشدهاند.
احمدی توضیح داد: تا آنجایی که بنده در ارتباط روزانه با همکاران ونزوئلایی اطلاع دارم، پالایشگاه الپالیتو در مدار تولید است و شاید توقفی کوتاه برای انجام برخی تعمیرات داشته باشد که آن هم ربطی به پروژه ما ندارد. هنوز هم ما وارد پروژه تعمیرات اساسی این پالایشگاه نشدهایم و منتظر اعلام برنامه نهایی هستیم.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت گفت: پروژه پالایشگاه پاراگوانا نیز بر عهده هلدینگ خلیج فارس است، هماکنون این هلدینگ در حال جمعآوری اطلاعات است و قراردادی بین ایران و ونزوئلا امضا نشده است و در نتیجه کار عملی آغاز نشده است و ان شاالله قرارداد این پروژه به زودی امضا میشود.
وی اظهار داشت: در نتیجه اینکه برخی رسانههای داخلی ادعا کردهاند که به دلیل حضور ایران در پالایشگاههای ونزوئلا، پالایشگاههای این کشور از مدار خارج شدهاند کاملا کذب است. چون ونزوئلا 6 پالایشگاه دارد که تعاملات ایران با ونزوئلا فقط مربوط به دو پالایشگاه است. در پالایشگاه الپالیتو هنوز ما وارد مرحله تعمیرات اساسی نشدهایم و در پالایشگاه پاراگوانا نیز هنوز قراردادی امضا نشده است که مقصر آنها ایران باشد.
*دروغ رسانههای خارجی درباره علت از مدار خارج شدن چند پالایشگاه ونزوئلا
به گزارش خبرگزاری فارس، چندی پیش خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی عنوان کرد که اکنون تنها یکی از واحدهای پالایشگاه "پورتو لاکروز" که سهمی 14 درصدی در تامین بنزین موردنیاز ونزوئلا دارد، فعال مانده و مابقی از مدار خارج شدهاند. نیاز بنزین ونزوئلا روزانه 120 هزار بشکه است و اکنون تنها 17 هزار بشکه تولید بنزین دارد.
رسانه دویچهوله نیز با استناد به این خبر ادعا کرد که از مدار خارج شدن پالایشگاههای الپالیتو و پاراگوانا ونزوئلا به دلیل حضور متخصصان سپاه پاسداران در این واحدهاست! درحالیکه قرارداد ایران و ونزوئلا برای تعمیرات پالایشگاه پاراگوانا هنوز امضا نشده و در پروژه الپالیتو نیز هنوز تعمیرات اساسی توسط مهندسان ایرانی آغاز نشده است. از مدار خارج شدن پالایشگاههای ونزوئلا موضوع جدیدی نیست و بعد از تحریم آمریکا در چند سال اخیر بارها رخ داده است.
حضور ایران در پالایشگاههای فراسرزمینی با هدف احیای ظرفیت و صادرات نفت کشور به این پالایشگاههاست که تاکنون منجر به فروش روزانه 100 هزار بشکه نفت ایران به پالایشگاه الپالیتو شده است.
به اعتقاد کارشناسان، این رویکرد از جمله روشهای بازارسازی نفت جهت بیاثر کردن تحریم نفتی است. در نتیجه رسانههای خارجی به دنبال تخریب این راهکار در اذهان عمومی مردم کشور هستند.
خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «آخرین وضعیت حضور ایران در 8 پالایشگاه فراسرزمینی» به بررسی طرحهای پالایشگاه فراسرزمینی ایران و آخرین وضعیت قراردادی آنها پرداخته است (تصویر 1).
تصویر 1
پایان پیام/