مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون رتبه هفدهم بزرگترین شرکتهای کشتیرانی کانتینری جهان را در اختیار دارد و حدود یک دهه است که در میان ۲۰ کشتیرانی بزرگ کانتینری جهان قرار گرفته است.
محمدرضا مدرسخیابانی در جلسه مجمع عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منتهی به 31 خرداد ماه 1404، افزود: این شرکت، مقام نخست در میان شرکتهای حملونقل دریایی کشور و منطقه را در اختیار دارد.
وی با اشاره افزایش 41 درصدی سرمایه این شرکت در مجمع فوقالعاده سال جاری و رسیدن آن به 116 هزار میلیارد ریال، گفت: با وجود تحریمها و محدودیتها وضعیت کشتیرانی مطلوب است؛ هر چند طی سال جاری میلادی نیز شاهد کاهش 45 تا 55 درصدی نرخ کرایه حمل نسبت به سال 2024 در صنعت کشتیرانی جهانی بودهایم.
مدرسخیابانی ادامه داد: در سال 1403 نسبت به سال 1402 شاهد رشد چهار دهم درصدی حمل کانتینر با جابهجایی بیش از 860 هزار TEU کانتینر بودیم.
وی افزود: در بخش حمل فله نیز طی سال 1403 با حمل 10 میلیون و 233 هزار تن انواع کالا، 9.3 درصد رشد به ثبت رساندیم و همزمان در دریای خزر نیز، ناوگان کشتیرانی دریای خزر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حمل یک میلیون 413 هزار تُن کالا، 11 درصد رشد را تجربه کرد.
فعالیت چهار هزار دریانورد در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این گروه کشتیرانی نزدیک به چهار هزار نیروی دریانورد در اختیار دارد، تاکید کرد: همه این دریانوردان ایرانی هستند؛ در حالی که در سال 1398 بیش از 680 نفر دریانورد خارجی در ناوگان فعال بودند که با تلاش موسسه آموزشی کشتیرانی اکنون همه دریانوردان ما ایرانی هستند و جز در موارد اضطرار و ضرورت در بنادر خارجی، دریانورد خارجی به ناوگان ملحق نمیشود.
نائب رئیس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص داراییهای این کشتیرانی نیز تصریح کرد: در حال حاضر 144 فروند انواع شناور با ظرفیت 5 میلیون DWT که شامل ظرفیت حمل 160 TEU کانتینر نیز میشود در ناوگان فعال هستند، همچنین 324 هزار TEU کانتینر نیز در حوزه کانتینری برای ارائه خدمات صادراتی و وارداتی به بازرگانان و تولیدکنندگان کشور در مالکیت ناوگان قرار دارند که در کنار حدود یکهزار و 600 دستگاه انواع واگن باری در حال فعالیت هستند.
انتهای پیام/