اکونومیک 24
29 بهمن 1401 - 15:49

تجربه توسعه سی‌ان‌جی در 10 کشور پیشرو/ مصرف گاز موجب صرفه‌جویی سالانه 8 میلیارد لیتر بنزین شد

پیش‌بینی می‌شود بازار مربوط به CNG از سال 2020 تا 2025 به میزان 7 میلیارد دلار رشد داشته باشد که این مقدار با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده، بیشتر مربوط به کشورهای ایران، چین، پاکستان و آرژانتین خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شروع استفاده از سوخت گاز طبیعی به دهه 1920 برمی­‌گردد. اما اوج­‌گیری گرایش به این سوخت از سال­‌های 1974 تا 1979 و به دلیل بحران­‌های نفتی ایجاد شده در آن دوره است. زمانی که نگرانی­‌های ناشی از افزایش آلودگی هوا در کشورهای مختلف جهان به مسئله مهم تبدیل شد، استفاده از این سوخت، به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت. البته آن زمان تعداد وسایل نقلیه به قدری نبود که نگرانی تامین سوخت آن­ها مسئله اول باشد.

ایتالیا اولین کشوری است که از گاز طبیعی فشرده (CNG) به عنوان سوخت در خودروهای خود استفاده کرده است. در ایران نیز این کار اولین بار در سال 1352 شمسی به عنوان طرح تحقیقاتی در دانشگاه تهران شروع شد. پس از آن در سال 1356 طرح CNG سوز کردن خودروها به صورت آزمایشی در شیراز با 1200 خودرو به اجرا درآمد. این کار در سال 1366 در مشهد و سال 1371 در تهران و بر روی اتوبوس­‌ها اجرایی شد.

این روند به تدریج ادامه یافت تا اینکه در دهه 80 به یکباره صنعت CNG کشور جهش قابل توجهی را شروع کرد و تعداد جایگاه­‌ها در این دهه از 70 جایگاه به 2010 جایگاه رسید. پس از آن اما این روند با شدت قبل ادامه دار نبود و در این مدت تنها حدود 520 جایگاه جدید در کشور ایجاد شد.

* جزئیات توسعه CNG در سبد سوخت اروپا

از آن­جایی که بحث آلودگی هوا و تنوع سبد سوخت در بسیاری از کشورهای دنیا مطرح است، بنابراین توسعه صنعت CNG در کشورهای مختلف در اولویت قرار گرفت. اگر چه در بسیاری از مناطق دنیا CNG در حال گسترش است ولی در کشورهایی مانند چین، هند، ایران و ایتالیا این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در دو کشور ایتالیا و آلمان گسترش خودروهای با سوخت گاز طبیعی از اهمیت ویژه­‌ای برخوردار است و از دلایل آن می­‌توان به متنوع‌سازی سبد سوخت و کاهش آلودگی هوا اشاره کرد. تصویر 1 درصد خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز در کشورهای اروپایی، نسبت به تعداد خودروهای تولیدی هر کشور در سال 2019 را نشان می­‌دهد.

تصویر 1

تعداد جایگاه­‌های CNG موجود در کشورهای اروپایی و اوراسیا نیز در تصویر 2 نشان داده شده است.

تصویر 2

*سیاست هند و پاکستان برای حمایت از توسعه CNG

در میان کشورهای آسیایی نیز، هند، پاکستان و چین از جمله کشورهای پیشتاز در استفاده از گاز طبیعی در خودروها به شمار می‌روند. دولت پاکستان در دهه 1990 و سال­‌های پس از آن، مشوق­‌های مختلفی را برای گسترش استفاده از گاز طبیعی در خودروها به کاربران ارائه کرده است.

رضا رحیمی کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به سیاست کشورهای مختلف برای حمایت از توسعه CNG می‌گوید: در سال 2002 دولت پاکستان با معافیت از عوارض واردات تجهیزات مرتبط با سوخت CNG مانند کیت و همچنین عدم دریافت مالیات از فروش ماشین‌آلات  CNGسوز، قیمت پایین سوخت CNG در بازار آزاد و اولویت دادن به اتصال گاز طبیعی به ایستگاه‌های  CNG مشوق‌های مختلفی را به منظور توسعه استفاده کاربران از سوخت CNG اعمال کرده است.

وی اظهار داشت: در هند نیز توسعه قابل توجهی برای CNG برنامه‌ریزی شده است. بر همین اساس تعداد جایگاه­‌های توزیع CNG از 938 جایگاه در سال 2014 به بیش از 1769 جایگاه در سال 2019 افزایش یافته است. این در حالی است که طبق برنامه دولت هند قصد دارد تعداد این جایگاه‌­ها را به بیش از 15 هزار جایگاه افزایش دهد و در همین راستا احداث 8100 جایگاه CNG را طی مناقصه به بخش‌های خصوصی واگذار کرده است. در هند گازسوز کردن حداقل 50 درصد از سه چرخه­‌ها در دستور کار دولت قرار گرفته است.

*طرح ملی گازسوز کردن خودروها در مصر کلید خورد

توسعه CNG  از چشم کشورهای آفریقایی نیز دور نمانده است. به عنوان مثال کشور مصر با تکیه بر توسعه میادین گازی خود، طرحی نیز برای توسعه صنعت CNG اجرا کرده است. طبق اعلام دولت این کشور، از این پس تنها برای خودروهایی مجوز تولید صادر خواهد شد که دوگانه‌سوز باشند، زیرا دولت مصر بر این باور است که مصرف گاز در قالب CNG به جای بنزین می‌تواند سبب کاهش واردات بنزین و در نتیجه کاهش هزینه‌های ارزی شود.

در سال­‌های اخیر، عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور مصر، آغاز پروژه ملی گازسوزکردن خودروها را با اولویت تخصیص مشوق‌های دولتی برای مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌ها افتتاح کرده است. سیسی به دنبال آن است که حداکثر ۵۰ درصد از هزینه‌های سوخت مصرفی مصر را به کمک گاز طبیعی کاهش دهد.

طرح ملی گازسوزکردن خودروها در مصر با هدف بلندمدت تبدیل یک میلیون دستگاه خودرو آغاز شده است اما فعلا در مرحله ابتدایی ۱۴۷ هزار تاکسی و ون بنزینی تا سال ۲۰۲۳ دوگانه‌سوز خواهند شد. سپس ۲۴۰ هزار مینی‌بوس و ون دیزلی نیز تا سال ۲۰۲۷ دوگانه‌‌سوز خواهند شد.

لذا در مجموع در فاز ابتدایی طرح ملی دوگانه‌سوزکردن خودروها در مصر، حدود ۳۸۷ هزار دستگاه دوگانه‌سوز خواهند شد که اجرای آن به صورت تبدیل سالانه ۵۰ هزار دستگاه خواهد بود. البته در این گام برای تأسیس ۳۶۶ جایگاه CNG جدید نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

*روند رشد خودروهای گازسوز در دنیا

تصویر 3 تغییرات استفاده از گاز طبیعی در خودروها در مناطق مختلف دنیا را نشان می­‌دهد. طبق این تصویر، از سال 2000 تا 2018 تعداد این خودروها از کم­تر از 2 میلیون به بیش از 26 میلیون رسیده است. بنابر سایر آمارهای موجود که سال 2019 را نیز شامل می‌شود، تعداد این خودروها در دنیا به بیش از 28 میلیون دستگاه رسیده است.

تصویر 3

پیش‌بینی می­‌شود بازار مربوط به CNG از سال 2020 تا 2025 به میزان 7 میلیارد دلار رشد داشته باشد که این مقدار با توجه به سیاست‌­های اتخاذ شده، بیشتر مربوط به کشورهای ایران، چین، پاکستان و آرژانتین خواهد بود. اگر چه تغییرات قیمت جهانی نفت و گاز نیز در این مورد بی‌تأثیر نخواهد بود.

جدول 1

 

*صرفه‌جویی روزانه 21 میلیون لیتر بنزین در کشور با توسعه CNG

سیاست استفاده از سوخت گاز طبیعی در خودروها با توجه به افزایش قیمت نفت و فرآورده­‌های نفتی طی سال­‌های اخیر با مدل­‌های مختلفی در کشورهای دنیا اجرا شده است. علاوه بر خودروهای سبک در برخی کشورها وسایلی همچون موتورسیکلت­‌ها و ماشین­‌آلات کشاورزی نیز از گاز طبیعی استفاده می­‌کنند که این موضوع نویدی برای گسترش در وسایل حمل­‌ونقل است که می­‌تواند به عنوان یک الگو در ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد.

به عنوان مثال اگر از تعداد 753 هزار موتورسیکلت موجود در تهران، 50 درصد آن­ها CNGسوز شوند، با احتساب مسافت 22 هزار کیلومتری طی شده در هر سال برای هر موتورسیکلت و مصرف 2.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر موجب کاهش مصرف سوخت بیش از 200 میلیون لیتری بنزین در هر سال خواهد شد.

اکنون در ایران روزانه بیش از 21 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در خودروها به مصرف می­‌رسد که با معادل‌سازی هر یک متر مکعب گاز طبیعی با یک لیتر بنزین معادل 21 میلیون لیتر بنزین است. به عبارت دیگر در صورت عدم اتخاذ این سیاست در متنوع‌سازی سبد سوخت، در شرایط فعلی کشور با واردات روزانه بیش از 20 میلیون لیتر بنزین رو‌به‌رو بود.

از طرف دیگر همچنان در کشور ظرفیت افزایش تعداد خودروهای سی­‌ان­‌جی‌سوز وجود دارد؛ به طوری­که با بهینه‌سازی مصرف گاز در سایر بخش­‌ها مانند نیروگاه­‌ها، بخش خانگی و ... می­‌توان با برنامه‌ریزی درست، تعداد جایگاه­‌های CNG و تعداد خودروهای سی­‌ان­‌جی سوز را افزایش داد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1043247

مهمترین اخبار اقتصادی: