اکونومیک 24
20 تیر 1402 - 13:48

علت کاهش قیمت خودرو چیست؟ دستاوردهای سیاست تثبیت یا باج‌دهی شورای رقابت

اگرچه برخی قصد دارند به جای آثار سیاست تثبیت، مصوبه ی اخیر شورای رقابت در خصوص افزایش قیمت کارخانه ای خودروها را عامل ریزش قیمت خودرو در بازار آزاد عنوان کنند، اما تجربیات گذشته نشان داده است که این اقدام سبب افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تقریبا حدود یک ماهی است که قیمت خودرو در بازار آزاد، در روند نزولی قرار گرفته است و اعمال سیاست های تثبیت که توسط بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفته به خوبی توانسته عطش سفته بازانه در این بازار را مدیریت کند به طوری که بررسی روند قیمتی خودروهای داخلی نشان می دهد طی دو ماه گذشته قیمت برخی از خودروها  100 تا 300 میلیون تومان کاهش داشته است. البته این ریزش قیمتی در خصوص خودروهای وارداتی و مونتاژی بیشتر بوده به طوری که در بعضی مدل‌ها شاهد ریزش قیمتی شدیدتری بودیم.

 

شورای رقابت مرعوب فشار خودرو سازان

اگرچه تنور کشمکش ها بین خودروسازان و شورای رقابت در روزهای گذشته داغ بود، اما سرانجام شورای رقابت طی ابلاغیه، قیمت اکثر خودروهای مونتاژی را افزایش داد و در نهایت مقابل خواسته ی خودروسازان کوتاه آمد. براساس تغییرات صورت گرفته در قیمت خودروهای مونتاژی، کمترین میزان افزایش حدود 49 میلیون تومان و بیشترین میزان افزایش بالغ بر 262 میلیون تومان بوده است.

لازم به ذکر است این افزایش قیمت در صورتی رخ داد، که برخی از خودروسازان مونتاژی از عرضه ی خودرو های خود در سامانه دوم یکپارچه امتناع و علت عدم عرضه را نبود موجودی عنوان کردند در حالی که چند روز بعد که اخباری در خصوص عرضه ی مجدد این  خودرو ها در بورس کالا در رسانه ها منتشر شد همان خودرو سازان برنامه ی عرضه خودرو های خود را ارائه کردند که مشخصا نشان از علاقه مندی آن ها به افزایش قیمت خودروها داشت و به نوعی دست این خودروسازان را رو کرد.

افزایش بیش از پیش قیمت خودروها با مالیات های اعلام نشده

همچنین گفتنی است در حالی شورای رقابت، دست به افزایش قیمت خودروهای مونتاژی زده است که این شرکت ها مبالغ زیادی را علاوه بر قیمت خودرو ها تحت عنوان مالیات و عوارض موقع پرداخت هزینه ی خودرو از مشتریان خود دریافت می کنند که توضیحات خاصی هم در خصوص آن ها به مشتریان ارائه نمی شود و مردم مکلفند که مبالغ قابل توجهی را فراتر از بهای تمام شده ی خودرو و سود شرکت ها پرداخت کنند. از طرفی شرکت های خودروسازی مدعی هستند که قیمت هایی که توسط شورای رقابت اعلام می شود هزینه های عوارض و مالیات بر روی آن ها اعمال نشده و این هزینه ها توسط خود این شرکت ها بر خوردوها موقع فروش اعمال می شود، به طوری که در نهایت مبلغی که توسط مردم باید پرداخت شود با افزایش قابل توجهی روبرو شده که این امر نارضایتی خریداران را به همراه داشته است.

دلایل کاهش قیمت خودرو در بازار ازاد/ باز هم پای تثبیت در میان است

  اگرچه برخی از کارشناسان ادعا می کنند، که اخبار مثبتی که در فضای سیاست بین المللی و زمزمه های احیای برجام سبب کاهش نرخ ارز و به دنبال آن ریزش قیمت خودرو است، اما بر خلاف این ادعا، مشخصا اعمال سیاست تثبیت توسط بانک مرکزی است که  توانسته علاوه بر کنترل روند افزایشی نرخ ارز ، افسار رشد قیمت ها در بازار خودرو را به عنوان  پرالتهاب  ترین بازار سال 1401 بکشد و ثبات را به این بازار برگرداند، اما فراموش نکنیم در همان روزهایی که بانک مرکزی از سیاست تثبیت رونمایی کرد، آتش دلالی در بازار خودرو کم کم خاموش شد به صورتی که به گفته ی فعالان این بازار، فضای بازار خودرو به شدت رکودی شده و خریداران به امید خرید در قیمت های پایین تر دست از خرید خودرو کشیده اند و فروشندگان که نیاز به نقدینگی دارند حاضرند با قیمت های پایین تری خودرو های خودرو را بفروشند.

این در حالی است که اخیرا در برخی رسانه ها عنوان می شود که تصمیمات اخیر شورای رقابت عامل کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد است که به نظر می رسد این ادعا چندان به حقیقت نزدیک نیست . همچنین لازم است در این خصوص به سه نکته ی زیر اشاره کرد:

مغالطه ی کاهش قیمت خودرو در بازار ازاد، دستاویزی برای توجیه افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت

1-  تجربه ی سال های گذشته به خوبی نشان می دهد هر وقت شورای رقابت دست به افزایش قیمت ها زده است، قیمت خودرو در بازار ازاد با جهش مواجه شده است. اما نکته ای که در اینجا مغفول واقع شده است این است که  برخی از ذی نفعان و فعالان صنعت خودرو سعی دارند تا دلایلی غیر واقعی را برای ریزش قیمت خودرو از جمله مصوبه اخیر شورای رقابت در خصوص افزایش قیمت کارخانه ای خودرو ها عنوان کنند و در واقع با قایم شدن پشت ریزش قیمت ها برای  افزایش قیمت های کارخانه ای اخیر خودروهای اعلام شده،  دلیلی موجهی ارائه کنند.

شورای رقابت | مرکز ملی رقابت , خودرو ,

ریزش قیمت خودروها قبل از مصوبه آخر شورای رقابت آغاز شده بود

2- نکته دوم این است که در این برهه خاص، به دلیل شرایط خاص اقتصادی و اعمال سیاست های تثبیت، ریزش قیمت خودرو در بازارها قبل از مصوبه افزایش قیمت اخیر شورای رقابت شروع شده بود و طبیعتا ارتباطی با این مصوبه ندارد. در همین راستا بررسی‌های میدانی از بازار خودرو حاکی از رکود معاملات و افت 20 تا 30 درصدی قیمت انواع خودرو‌های داخلی، خارجی و مونتاژی در یک ماه گذشته است به طوری که قیمت‌ها به بهمن‌ماه پارسال بازگشت داشته‌اند. گفتنی است ریزش قیمت ها در بازار خودرو تقریبا از ابتدای خرداد ماه سال جاری آغاز شده بود و تقریبا حدود 50 روز است که فضای معاملات بازار خودرو در شرایط رکودی فرو رفته است که بسیار قبل تر از مصوبه ی اخیر شورای رقابت است.

تصویب قانون وادرات خودروهای کارکرده، جو روانی بازار را آرام کرد

3- همچنین دیگر نکته ای که ریزش قیمت خودروها، خصوصا خودروهای وارداتی و مونتاژی را می توان متاثر از آن دانست، تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده است. بررسی ها نشان می دهد ریزش قیمت خودرو های مونتاژی و وارداتی بعد از تصویب این مصوبه شیب بیشتری گرفته است که مشخصا نشان از ایجاد آرامش روانی و کنترل انتظارات تورمی که در سال گذشته در بازار خودرو شکل گرفته بود دارد. همچنین به نظر می رسد اگر این مصوبه  به مرحله ی اجرا برسد می توان انتظار کاهش بیشتر قیمت خودروهای مذکور در بازار را داشت و شاهد ایجاد ثبات بیشتر در بازار خودروهای خارجی و مونتاژی باشیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1349391

مهمترین اخبار اقتصادی: