معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی از ارائه مجوز به سه شرکت بیمهای برای انتشار اوراق بیمه اتکایی در بازار سرمایه خبر داد.
علی بنیادینائینی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد سرمایهگذاری شرکتهای بیمهای در اقتصاد کشور، گفت: اخیراً آئیننامه سرمایهگذاری شرکتهای بیمهای در بیمه مرکزی اصلاح شد همچنین ظهور شرکتهای بیمه در سرمایهگذاری شرکتهای دانشبنیان و خطرپذیر و همچنین اتصال بیمههای زندگی به دارایی مالی بیمهگذاران و صندوقهای طلا روشی است که مردم ارزش پول خود را به طلا متصل میکنند.
وی گفت: سال گذشته صنعت بیمه 120 هزار میلیارد تومان در اقتصاد کشور سرمایهگذاری کردهاند.
وی همچنین گفت:در دنیا شرکتهای بیمه زندگی در بازار سرمایه در قالبهای مختلف سرمایهگذاری میکنند و رگولاتوری بازار سرمایه را انجام میدهند و اخیراً شرکتهایی مانند کاریزما، آگاه و ایستاتیس که شرکتهای تخصصی بیمه زندگی هستند، در بازار سرمایه حضور دارند.
معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی همچنین گفت: یکی از نمودهای همکاری بازار سرمایه و بازار بیمه انتشار اوراق بیمه اتکایی و بهادارسازی بیمه اتکایی است که در تعامل بین بازار بورس و شورای فقهی انجام شد و یکی از ترندهای جدید در بحث بیمه اتکایی مجوز برای انتشار اوراق بیمه اتکایی است که از بازار سرمایه مجوز گرفتهایم و مجوز انتشار این اوراق را به دو شرکت بیمهای اتکایی و یک شرکت بیمهای عمومی ارائه کردهایم که این سه شرکت میتوانند در بازار سرمایه اوراق بیمه اتکایی منتشر کنند.
بنیادینائینی در مورد اینکه آیا تا آخر سال اوراق اتکایی در بازار سرمایه منتشر میشود گفت: احتمالا از سال 1403 امکان انتشار اوراق بیمه اتکایی در بازار سرمایه به وجود آید.
معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در مورد سهم بیمه از تولید ناخالص داخلی گفت: این سهم در واقع همان ضریب نفوذ بیمه است که در حال حاضر 1.82 درصد است و باید در طی برنامه ششم ضریب نفوذ بیمه به 7 درصد میرسید که در عمل با این رقم فاصله داریم.
وی در مورد راههای افزایش ضریب نفوذ بیمه گفت: یکی از این راهها همکاری بین بیمه و بانک است که اخیراً در تفاهمی که بین بیمه مرکزی و یک بانک قرضالحسنه منعقد شد قرار شد اعتبار خرید بیمهنامه از طریق بانک به مردم داده شود و مردم بیمهنامههای مختلف و بسته خدمات بیمهای دریافت میکنند بدون اینکه در ابتدا لازم باشد ریالی بپردازند که هزینه بیمهنامه را بانک مربوطه میپردازد و مشتری به تدریج اقساط این اعتبار بانکی را برای خرید بیمهنامه میپردازد.به عنوان مثال فردی که میخواهد بیمه شخص ثالث، بیمه مسؤولیت، بیمه آتشسوزی، بیمه زندگی خریداری کند اما در حال حاضر پول ندارد بنابراین از طریق اعتباری که بانک در اختیارش میگذارد بیمهنامهها را خریداری میکند و اقساط آن را به مرور میپردازد با این حساب هم صنعت بیمه رونق میگیرد و هم پوشش بیمهای در جامعه افزایش مییابد که این امر به افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور کمک میکند.
پایان پیام/