مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع کابوس لکوموتیورانان، گفت:سرعت بازرگانی قطارهای باری ۵ کیلومتر است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیدمیعاد صالحی در نشست خبری با یادآوری اینکه قبل از ورودم به راهآهن سالانه یک تا دو بار فرار قطار را داشتیم، اظهار کرد:در سالهای قبل 7 تا 8 هزار واگن باری در شبکه سیر بدون ترمز بودند و یکی از کابوسهای لکوموتیورانان در سرپایینی ها، فرار قطار به دلیل عمل نکردن ترمز بود.
وی افزود: حدود 41 درصد واگنهای بازی کشور ترمز داشت که خوشبختانه با اقدامات انجام شده امروز هیچ واگن باری بدون ترمز در شبکه ریلی سیر نمیکند و کابوس لکوموتیورانان را برطرف کردیم.
وی با اشاره راهاندازی قطار باری کامل در شروع برنامه توسعه هفتم، گفت: اگر این کار عملیاتی نمیشد، نمیتوانستیم مشکل ترمز واگن ها را رفع کنیم. اگر به قطار که برخی از واگنهای آن بدون ترمز بود اجازه سیر نمی دادیم، صدای برخی مالکان واگن که مشکل ترمز را رفع کرده بودند، در می آمد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه به موضوع ترانزیت ربلی اشاره و بیان کرد: در بخش ترانزیت ربلی تکمحصولی و تککشوری بودیم. هر وقت قیمت گوگرد بالا می رفت وضعیت ترانزیت خوب بود، اما وقتی قیمت پایین بود وضعیت ترانزیت خوب نبود.
صالحی از رشد 10 درصدی ترانزیت ربلی در سال گذشته خبر داد و با اشاره به افزایش ترانزیت کالا با کشور روسیه، گفت: امروز سبد کالای ترانزیتی دیگر گوگرد نیست و سایر کالا هم وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه سرعت سیر در قطارهای مسافری و باری به ترتیب می تواند تا 140 و 60 کیلومتر بر ساعت باشد، اضافه کرد: تمام مشکلات ریلی که به سایر دستگاهها بر می گردد از جمله سازمان بنادر، کشتی، انبار و... در این صورت صاحب بار از واگن به عنوان انبار استفاده می کند تا هزینه انبار را کاهش دهد.
وی با بیان اینکه سرعت بازرگانی قطارهای باری 5 کیلومتر در ساعت است، اضافه کرد: با قطار کامل باری، سرعت بازرگانی افزایش می یابد. آیین نامه رفاهی مناطق ریلی را بر همین اساس و افزایش سرعت بازرگانی قطارهای باری تغییر دادهایم.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران درباره خط آهن شلمچه-بصره یادآور شد: مسیر این خط آهن میادین مین پیچیدهای دارد، در برخی جاها کشف مین، خنثی سازی و در برخی جاها مینها منفجر می شود.
صالحی با بیان اینکه طراحی پروژه ها انجام شده، گفت: امیدواریم زمین ساخت پروژه به زودی تحویل ما شود.
وی از حذف امضاهای طلایی در راه آهن خبر داد و اظهار کرد: علی رغم همه فرسودگی ها، در حال قامت راست کردن هستیم و بخش زیادی از بدهی ارزی خارجی و ریالی را تسویه کردهایم. در این راستا 4 میلیون فرانک از طلب 6 میلیون فرانکی ترکمنستان را پرداخت کرده ایم.
وی از رشد 7 درصد جابجایی مسافر ریلی در سال 1402 خبر داد و اضافه کرد: تعداد مسافران جابجا شده از 29 میلیون مسافر سال 1401 به 31 میلیون و 780 نفر مسافر در سال گذشته افزایش یافت.
انتهای پیام/