کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر تیراژ عرضه خودروسازان در بورس کالا از حالت محدود به عرضههای پرحجم افزایش پیدا کند و استمرار داشته باشد، قطعاً فاصله قیمتی بین بازار آزاد و قیمت کارخانه هم کمتر میشود.
یک کارشناس بازار سرمایه خبر داد؛
منافع مافیای خودرو بهدلیل شفافیت بورس به خطر افتاده است
یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد که بخش بزرگی از دلالیها و مافیای خودرو که منافعشان به دلیل حذف رانت و ایجاد شفافیت در معاملات به خطر افتاده است،در حال مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا هستند، در حالی که مزایای این اقدام، یکی پس از دیگری در حال نمایان شدن است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیاوش وکیلی بیان کرد: از بزرگترین محاسن عرضه خودرو در بورس کالا این است که مابهالتفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد که پیش از این به عنوان رانتی بزرگ به جیب دلالان میرفت به تولیدکننده و مصرفکننده میرسد.
وی افزود: استمرار عرضه خودروها در بورس کالا موجب اصلاح ساختار مالی شرکتها، دسترسی مستقیم مصرفکننده نهایی به خودرو صفر کیلومتر و حذف واسطهها و دلالها میشود.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بعد از مدتها شاهد عرضه خودرو در بورس کالا هستیم و بسیاری از کارشناسان بر مثبت بودن این اقدام تاکید موکد دارند که اتفاقاً اثرات رشد عرضهها را در تعادل بازار و حتی کاهش قیمتها نظارهگر هستیم.
وی بیان کرد: آنچه که شاید از دید برخی فعالان و دلسوزان اقتصادی کشور مطرح میشود این است که در حال حاضر عرضه خودرو به صورت محدود انجام میشود که در این زمینه نیز در سایه پیگیریهای انجام شده از سازمان بورس و بورس کالا، عرضه روند مناسبی به خود گرفته و در حال افزایش است؛ همین اتفاق موجب شده تا به یکباره بخش بزرگی از سیستم دلالی و رانتی کشور و مافیایی که از این نمد برای خود کلاهی دوختند، منافعشان به خطر افتاد و در حال مخالفت با این اقدام ارزنده هستند.
وکیلی عنوان کرد: در این میان آنچه که بسیار مورد نظر است و موجب تقویت این اقدام میشود این است که تیراژ عرضه خودروها در بورس کالا افزایش یابد و محدود به چند خودروساز نباشد و 2 خودروساز بزرگ کشور نیز نسبت به عرضه محصولات پرتیراژ خود در بورس کالا اقدام کنند.
پیشنهاد برای خرید اقساطی خودرو از بورس کالا
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: موضوع دیگری که میتواند کمک حال خریداران و مصرفکنندگان نهایی و واقعی خودرو باشد این است که با ساختاری که وجود دارد 25 درصد ارزش خودرو در قالب پیش پرداخت انجام میشود و برای تسویه، تمهیدات لیزینگی و اقساطی اندیشیده شود تا آن طیف از مصرفکنندگان نهایی که تمکن مالی کافی برای خرید نقدی خودرو ندارند بتوانند بعد از خرید خودرو از بورس کالا به صورت لیزینگی و اقساطی مابقی وجه را پرداخت کنند.
وی ادامه داد: قطعاً اگر تیراژ عرضه از حالت محدود به عرضههای پرحجم افزایش پیدا کند و استمرار داشته باشد قطعاً فاصله قیمتی بین بازار آزاد و قیمت کارخانه هم کمتر میشود.
به گفته وکیلی، هرچه فاصله بین بازار آزاد و قیمت کارخانه کمتر شود از نظر قیمتی به نفع مصرفکننده است و از طرف دیگر مزایای فروش خودروها در بستر عرضه و تقاضای بورس کالا، مستقیماً به گروههای ذینفع مثل دولت از نظر مالیات و تولیدکننده از نظر قیمت نهایی فروش میرسد و موجب بهبود صورتهای مالی شرکتهای خودروسازی میشود که در نهایت این اقدام، بسیار اقدام ارزنده در اقتصاد کشور است.
انتهای پیام/