فعال صنعت حمل و نقل گفت: با اتصال چابهار به راه آهن سراسری و نیز تکمیل راه آهن رشت-آستارا می توانیم کریدور شمال-جنوب را فعال کنیم و به کانال سوئز خشک منطقه تبدیل شویم.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه ۸ تیر ماه در اجلاس ۵ کشور حاشیه خزر که با حضور رؤسای جمهور این کشورها در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، بر افزایش همکاریهای تجاری و حمل و نقلی این کشورها تأکید کرد.
خبرنگار مهررئیس جمهور: کشورهای حاشیه خزر از زیرساختهای ترانزیتی ایران استفاده کنند
رئیس جمهور: کشورهای حاشیه خزر از زیرساختهای ترانزیتی ایران استفاده کنندرئیس جمهور: کشورهای حاشیه خزر از زیرساختهای ترانزیتی ایران استفاده کنندرئیس جمهور در این اجلاس خطاب به رؤسای جمهور ۴ کشور دیگر حاشیه خزر گفت: «در دوره اخیر و با رفع محدودیتهای ناشی از پاندمیکرونا شاهد افزایش چشمگیر تعاملات سیاسی و اقتصادی بین ایران و کشورهای ساحلی دریای خزر بودهایم. جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و زیرساختهای مناسب خود آماده است زمینه ترانزیت و دسترسی کشورهای ساحلی دریای خزر به دیگر کشورها و مناطق به خصوص بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان را از طریق قلمرو خود فراهم نماید.»
پاندمیکروناکرونامعاون وزیر صمت: راه اندازی کشتیرانی کانتینری یخچالی برای اولین بار در خزر
معاون وزیر صمت: راه اندازی کشتیرانی کانتینری یخچالی برای اولین بار در خزرمعاون وزیر صمت: راه اندازی کشتیرانی کانتینری یخچالی برای اولین بار در خزرصمتعلیرضا پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در یادداشتی در فضای مجازی از راه اندازی کشتیرانی کانتینری یخچالی میان ایران و روسیه خبر داد.
صمتپیمان پاک نوشت: «با پیگیریهای سازمان توسعه تجارت، سفارت ایران در مسکو و کشتیرانی خزر، برای نخستین بار امکان ارسال کانتینر یخچالی از بنادر ایران به بندر ماخاچ قلعه روسیه و مسیر حمل دریایی به این بندر مهیا شد. این مسیر یکی از جایگزینهای جدی برای مسیرهای پر زحمت فعلی خواهد بود.»
ماخاچعضو هیئت مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل: الان بهترین زمان برای تقویت ترانزیت است
عضو هیئت مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل: الان بهترین زمان برای تقویت ترانزیت استعضو هیئت مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل: الان بهترین زمان برای تقویت ترانزیت استحسن دوست حقی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تأثیر برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر در فعال سازی کریدور شمال- جنوب اظهار داشت: ما باید دقت کنیم که ساختار لجستیکی کشور از ابتدا به خوبی طراحی نشده بود و میبینیم که به راه اندازی شرکتهای بزرگ مقیاس حمل و نقل که قابل رقابت با کشورهای همسایه و منطقه باشد منتج نشده است.
خبرنگار مهروی افزود: ما در کشور میتوانیم شرکتهای بزرگ مقیاس حمل و نقلی داشته باشیم که از جابجایی کالا در منطقه سهم داشته باشد؛ این اتفاق نقش بزرگی در اشتغال خواهد داشت.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای سراسری حمل و نقل جادهای با اشاره به برگزاری چندین اجلاس مهم در ۱۰ ماهه دوم سیزدهم با حضور رئیس جمهور گفت: با توجه به تحریمهای روسیه بعد از جنگ اوکراین از سوی اروپا و موقعیت خاص منطقه و نیاز این کشور به عبور کالاهای خود از مسیر ایران میتوانیم کریدور شمال- جنوب را فعالتر کنیم.
شرکت رئیس جمهور در اجلاس شانگهای در راستای احیای جاده ابریشم بود
شرکت رئیس جمهور در اجلاس شانگهای در راستای احیای جاده ابریشم بودشرکت رئیس جمهور در اجلاس شانگهای در راستای احیای جاده ابریشم بودوی اهمیت ترانزیت برای دولت سیزدهم را یادآور شد و افزود: حضور رئیس جمهور در ماههای نخست فعالیت خود در اجلاس شانگهای نشانه توجه دولت به احیای جاده ابریشم است.
دوست حقی خاطرنشان کرد: ولی این موضوع باید با سرعت و جدیت بیشتری پیگیری شود چون معمولاً یک بازه دو تا سه ساله در کشورمان برای تغییر قوانین و مقررات و اجرای آنها زمان میبرد که اگر این اتفاق بیفتد از رقابت در منطقه جا میمانیم. بنابراین باید هر چه سریعتر مقررات مربوطه تدوین و ابلاغ شود.
راه آهن رشت-آستارا؛ فاکتور ارزآوری ترانزیت از روسها
راه آهن رشت-آستارا؛ فاکتور ارزآوری ترانزیت از روسهاراه آهن رشت-آستارا؛ فاکتور ارزآوری ترانزیت از روسهافعال صنعت حمل و نقل یکی از الزامات دستیابی به موقعیت محسوب در ترانزیت منطقه را فراهم کردن فرصت سرمایه گذاری برای شرکتهای بزرگ مقیاس حمل و نقل دانست و تصریح کرد: همچنین حلقه مفقوده زیرساخت ریلی کریدور شمال- جنوب شامل قطعه رشت – آستارا که راه آهن ایران را به آذربایجان و روسیه متصل میکند اصلی ترین اولویت دولت برای توسعه زیرساختهای شبکه ریلی و فعال کردن این کریدور است.
ترینوی با اشاره به نیاز کشورهای حاشیه خزر برای اتصال به خلیج فارس و دریای عمان گفت: در صورت اتصال راه آهن چابهار – زاهدان و همچنین قطع رشت – آستارا، بنادر شمالی خصوصاً انزلی و امیرآباد به دو بندر شهید رجایی و چابهار متصل میشوند و عملاً به «کانال سوئز خشک» منطقه تبدیل میشویم.
به گزارش خبرنگار مهر، پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان بر تکمیل زیرساختهای ریلی و جادهای و آزادراهی برای فعال کردن کریدور شمال-جنوب و استفاده از فرصت تحریم روسیه در پی جنگ اوکراین از سوی اروپاییها تأکید کرده بودند.
خبرنگار مهراین در حالی است که هدف گذاری درآمد ترانزیتی کشور ۵۰ میلیارد دلار در سال است که برای دستیابی به آن، صرف تکمیل زیرساختها کفایت نمیکند و باید فرآیندهای مربوط به ترانزیت نیز بهینه شود.
در جلسه کارگروه ترانزیت کشور نیز که هفته گذشته به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گزارشی در خصوص فرصتها و چالشهای ترانزیت کالا و انرژی از کشور ارائه و اعلام شد ظرفیت ترانزیتی کشور قابلیت درآمد ۲۰ میلیارد دلار در سال و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دارد.
در این جلسه ضمن تأکید بر اینکه «با تلاش جدی و اصلاح برخی رویهها، افزایش ترانزیت در سال جاری قابل تحقق است» مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز از توسعه ترانزیت به عنوان امری پردرآمد و اشتغالزا برای کشور یاد کرد و گفت: اگر ظرفیتهای ترانزیتی کشور به شکل مناسب فعال و عملیاتی شود، ترانزیت میتواند به جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی تبدیل شود.
اشتغالزا
شناسه خبر: 416632