اکونومیک 24
20 تیر 1401 - 11:39

لزوم تحقق وعده‌های حمل‌و‌نقلی برای ساکنان شهرهای جدید‌/ چرا‌‌‌ هشتگردی‌ها از مترو استقبال نمی‌کنند

طبق بررسی‌های انجام شده، استقبال ساکنان شهر جدید هشتگرد از مترو این شهر کمتر از 3 درصد از ظرفیت 2988 نفری و به عبارت دیگر حدود 90 مسافر در یک سفر رفت و برگشتی است که یکی از دلایل این کاهش استقبال، سرعت سیر طولانی قطارها است. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مسئله حمل و نقل عمومی و کلا حمل و نقل از چالش‌های مهم در حوزه تامین مسکن به حساب می‌آید؛ بر اساس همین موضوع توسعه حمل نقل در دو حوزه زیرساخت و کیفیت سفر، مشابه اضافه کردن زمین عمل کرده و عملا زمینه افزایش عرضه مهمترین نهاده ساخت مسکن را مهیا می‌کند. این مسئله به ویژه در شهرهای اقماری و جدید که کنار شهرهای بزرگ ساخته می‌شوند به دلیل محدودیت زمین ارزش دو چندان پیدا کرده و در صورت عدم توجه به این موضوع، شاهد بی اثر شدن اثر ساخت شهرها و شهرک‌های اقماری هستیم. با توجه به اهمیت مسئله حمل و نقل در توسعه شهرهای جدید، بررسی این موضوع در شهرهای جدید اطراف تهران از جمله پرند و هشتگرد قابل تامل است، بر این مبنا اگر هر فردی سری به این شهرها در اطراف تهران بزند، احتمال اولین مسئله مردم این شهرهای جدید را مسئله حمل و نقل به شهر تهران عنوان خواهد کرد. علاوه بر این موضوع شهرهای جدید اطراف تهران به خصوص شهر جدید هشتگرد، یکی از مقاصد توسعه ساخت واحدهای مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن است که اهمیت توسعه حمل و نقل را بیش از گذشته مطرح می‌کند. *حمل نقل فرق یک تبدیل یک شهر به خوابگاه است *حمل نقل فرق یک تبدیل یک شهر به خوابگاه استدر همین راستا، محمد جواد کرمانی، کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن اشاره به ضرورت توجه خاص به مسئله حمل ونقل در شهرهای جدید گفت: نبود حمل و نقل مناسب، خوابگاه‌هایی به وسعت یک شهر را به عنوان واقعیتی تجربه شده در جهان به وجود می‌آورد.‌ وگووگوونقلونقلاین کارشناس حوزه مسکن تاکید کرد:‌ در دهه نود شمسی شهر جدید پرند با هدف تامین مسکن برای مردم در کنار شهر هشتگرد تاسیس شد از آن سال تا‌کنون یکی از مشکلات مردم مسئله دسترسی به ناوگان حمل و نقل عمومی بوده است.‌ این کارشناس در تشریح مسائل شهر جدید هشتگرد به عنوان یکی دیگر از شهرهای جدید ساخته شده تاکید کرد:‌ شهر هشتگرد به واسطه نزدیکی به تهران یکی از اهداف نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم هم به شمار می‌رو‌د اما مسئله حمل و نقل آن با وجود مترو هشتگرد، کماکان از توسعه شهری عقب مانده است.‌ هشتگرد*3 درصد از صندلی‌های متروی هشتگرد پر می‌شود *3 درصد از صندلی‌های متروی هشتگرد پر می‌شود*3 درصد از صندلی‌های متروی هشتگرد پر می‌شودبر اساس اطلاعات به‌دست آماده از سفرهای روزانه با استفاده از خط متروی هشتگرد، استقبال مردم از این وسیله حمل و نقل کمتر از 3 درصد از ظرفیت 2988 نفری مترو  به عبارت دیگر حدود 90 مسافر در یک سفر رفت و برگشتی است که البته برای این کمرنگی استقبال دلایلی از سوی ساکنان عنوان می‌شود. با توجه به آمار ارائه شده مسئله هشتگرد کمی متفاوت از سایر شهرهای جدید است. بر این اساس یک شهروند در شهر جدید پرند مسئله نبود زیر ساخت را به عنوان مسئله اصلی حمل نقل عنوان می‌کند اما در شهر جدید هشتگرد با وجود زیرساخت ایجاد شده شاهد عدم استقبال مردم هستیم. با توجه به این مسئله بررسی دلایل عدم استقبال مردم از زیرساخت حمل و نقل هشتگرد، می‌تواند از تفاوت مسئله حمل و نقل در این شهر جدید با سایر شهرها پرده‌برداری کند. * چرا مردم از زیرساخت حمل نقل هشتگرد استفاده نمی‌کنند * چرا مردم از زیرساخت حمل نقل هشتگرد استفاده نمی‌کنندبه گزارش فارس اولین دلیل استقبال کم مردم از زیرساخت حمل و نقل هشتگرد، مسئله فاصله ایستگاه اول خط حمل و نقلی از آخرین ایستگاه در شهر تهران است. بر این اساس، برای رسیدن به ایستگاه مترو هشتگرد در مرز شهرهای جدید و قدیم هشتگرد ابتدا باید مسیر یک ساعته ایستگاه صادقیه تا گلشهر طی شود، علاوه بر مسئله فاصله یک ساعته ایستگاه صادقیه تا گلشهر و عدم وجود خط مستقل از ایستگاه صادقیه، موضوع سرعت زیرساخت حمل و نقل هشتگرد از دیگر دلایل عدم استقبال مردم است. به گفته مسئولان سابق وزارت راه و شهرسازی در دولت نهم و دهم طراحی متروی هشتگرد با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت بوده است در حالی که هم اکنون سرعت قطارها کمتر از نصف سرعت زمان طراحی و فقط 60 کیلومتر بر ساعت است. با توجه به مسئله ذکر شده، در شرایطی که سرعت دوران طراحی زیرساخت حمل و نقل هشتگرد حفظ می‌شد، دیگر نیازی نبود که مسافران برای هر قطار 90 دقیقه در ایستگاه معطل شوند و در حقیقت این زمان به نصف کاهش پیدا می‌کرد. مسئلهاز سوی دیگر حد‌فاصل مسیر حمل و نقل مردم از تهران به هشتگرد، یک ایستگاه به عنوان نقش‌آفرین دست‌انداز در جلوی یک شرکت خودروسازی از دیگر دلایل عدم استقبال مردم است. همچنین با وجود اینکه دو خط قطار حدفاصل گلشهر و تهران وجود دارد اما به دلیل کمبود ناوگان تنها از یک خط استفاده می‌شود. فاصلدر همین راستا مسائل عنوان شده زمینه افزایش زمان سفر برای مردم و در نتیجه عدم استقبال را به همراه دارد. به هر حال این موضوع موجب شده است استقبال از حمل و نقل جاده‌ای در مسیر تهران-شهر جدید هشتگرد-تهران‌ افزایش یابد در حالی که حمل و نقل ریلی در قیاس با حمل و نقل جاده‌ای، ایمن‌تر و کم‌مصرف‌تر است‌ و اگر قرار است توسعه حمل و نقل ریلی در دستور کار باشد، باید مزایای این مدل حمل و نقلی برای مردم نمود داشته باشد. به هر حال این موضوع موجب شده است استقبال از حمل و نقل جاده‌ای در مسیر تهران-شهر جدید هشتگرد-تهران‌ افزایش یابد در حالی که حمل و نقل ریلی در قیاس با حمل و نقل جاده‌ای، ایمن‌تر و کم‌مصرف‌تر است‌ و اگر قرار است توسعه حمل و نقل ریلی در دستور کار باشد، باید مزایای این مدل حمل و نقلی برای مردم نمود داشته باشد.از سوی دیگر با سرمایه‌گذاری سنگینی که برای ساخت ایستگاه و خط مترو این شهر جدید ساخته شده است، ضرورت دارد با برنامه‌ریزی دقیق و متناسب، بهره‌وری از این خط ریلی به سرعت افزایش یابد. از سوی دیگر با سرمایه‌گذاری سنگینی که برای ساخت ایستگاه و خط مترو این شهر جدید ساخته شده است، ضرورت دارد با برنامه‌ریزی دقیق و متناسب، بهره‌وری از این خط ریلی به سرعت افزایش یابد.به گزارش فارس، با توجه به اهداف طراحی در نظر گرفته شده، حرکت به سوی کاهش زمان انتظار به یک ششم میزان فعلی و کاهش زمان سفر مسافران به هشتگرد با استفاده از راهکارهایی نظیر استفاده از ریل دیگر مترو و رساندن سرعت قطارها به سرعتی که از ابتدا مد نظر طراحان این پروژه بوده، انتظار ساکنان این شهر جدید است. انتهای پیام/ انتهایانتهای
منبع: فارس
شناسه خبر: 428732

مهمترین اخبار اقتصادی: