رسانههای عبریزبان رژیم صهیونیستی میگویند افزون بر خسارتی که عملیات هفتم اکتبر فلسطینیها به هزاران خودرو اسرائیلیها وارد کرد، تبعات جنگ غزه و توقیف کشتی حمل خودرو توسط یمنیها بازار خودرو را دچار نابسامانی شدید کرده است.
به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه موجب روز هرج و مرج شدید در بازار خودرو در سرزمینهای اشغالی شده است و شدت این نابسامانی آن به دنبال توقیف یک کشتی اسرائیلی مملو از وسایل نقلیه در دریای سرخ توسط ارتش یمن در مسیر حرکت به سمت سرزمینهای اشغالی افزایش یافت.
روزنامه عبری زبان «گلوبز» روز سه شنبه در گزارشی آورده است با توجه به صدمات وارده به هزاران خودرو در نتیجه حملات موشکی مقاومت فلسطین از هفتم اکتبر تاکنون تقاضا برای خودرو در اسرائیل بالا رفته بود اما تورم ناشی از جنگ علیه نوار غزه همه چیز را به هم ریخته است.
این روزنامه افزود: تقاضا برای وسایل نقلیه و کامیونها در ارتش رژیم صهیونیستی نیز بالا گرفته و ارتش اسرائیل از واردکنندگان خواسته است تا کامیونهای سنگین حمل تانک وارد کنند با وجود اینکه تاکنون در چندین نوبت قبل از آغاز تجاوز نظامی زمینی به نوار غزه خودروهای زرهی از آمریکا دریافت کرده است.
گلوبز با اشاره به اینکه صنعت خودرو در اسرائیل همچنان به تسریع تحویل خودرو به ارتش و سرویسهای امنیتی مختلف به عنوان بخشی از مناقصههایی که در دوره اخیر منعقد شده است، ادامه میدهد، گفت: یک شرکت واردکننده مرسدس بنز نیز در حال تحویل 112 کامیون Arocs است که برای حمل و نقل تجهیزات سنگین به ویژه تانکها استفاده میشود.
بر اساس گزارش گلوبز، این محموله اولین محموله از معامله بزرگی است که حدود یک سال پیش بین مرسدس بنز و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برای واردات ۴۶۰ کامیون طراحی شده برای حمل تانک های مرکاوا مارک ۴، نفربرهای زرهی و بولدوزر منعقد شد.
به نظر میرسد خسارات وارده به تجهیزات ارتش رژیم صهیونیستی در جریان عملیات زمینی خود در نوار غزه، وزارت جنگ این رژیم را بر آن داشته است که از واردکنندگان بخواهد تا در تامین درخواستهای مورد توافق تسریع کنند.
این آشفتگی، بازار خودروهای شخصی را نیز تحت تاثیر قرار داده است، زیرا هزاران خودرو به دلیل خسارات ناشی از حملات مقاومت فلسطین از کار افتاده اند.
به نوشته این روزنامه رژیم صهیونیستی، مالکان بیش از 6 هزار خودرو تاکنون درخواست غرامت کردهاند. در حالی که تبعات توقیف کشتی حمل و نقل خودرویی به نام گلکسی لیدر که از آسیا به سمت اسرائیل در حال عزیمت بود و در دریای سرخ توسط یمنیها توقیف شد، در بازار رژیم صهیونیستی خود را نشان داده است.
در روزهای اخیر، شرکتهای بزرگ فروش و کرایه خودرو در سرزمینهای اشغالی اطلاعیههایی مبنی بر تاخیر پیشبینیشده در تحویل مدلهای ساخت آسیا دریافت کردهاند که قرار بود در دسامبر آینده وارد شوند و در ابتدای سال آتی میلادی به مشتریان تحویل داده شوند که این امر به دلیل اختلالات احتمالی در ترافیک کشتی در دریای سرخ و بی اعتمادی جهانی نسبت به ایمنی دریانوردی به سمت اسرائیل است.
بسیاری از کشتیها که قرار بود از دریای سرخ در سواحل یمن عبور کنند، دستورالعملهایی برای به تاخیر انداختن یا تغییر مسیر دریافت کردند و در نتیجه بسیاری از واردکنندگان بزرگ خودرو در اسرائیل از ابتدای هفته اطلاعیههایی مبنی بر به تعویق افتادن زمان لنگر انداختن حداقل پنج کشتی دریافت کردند که وسایل نقلیه را از شرق آسیا به ویژه از کره جنوبی، چین و ژاپن به سرزمین های اشغالی حمل میکنند.
قرار بود این کشتیها خودروها را در بنادر «ایلات» در ساحل خلیج عقبه در دریای سرخ در جنوب فلسطین اشغالی و «اشدود» در ساحل شرقی دریای مدیترانه تخلیه کنند.
توقیف کشتی همچنین صنعت خودروسازی رژیم صهیونیستی به ویژه صنعت خودروهای الکتریکی را سردرگم کرده، که برای بسیاری از قطعات به محمولههای آسیایی وابسته است.
سخنگوی شرکت کشتیرانی ژاپنی NYK که کشتی توقیف شده توسط یمنیها را اداره میکند و یکی از شرکتهای اصلی حمل و نقل وسایل نقلیه از آسیا به اروپا است، گفت: «ما با هماهنگی مالکان کشتی و صاحبان کالا در حال بررسی تدابیر خود هستیم و در نظر داریم تا امنیت جان خدمه را در اولویت قرار دهیم». این شرکت در خصوص دریانوردی در دریای سرخ به کشتیهای متعلق به آن هشدار داده است».
به گزارش رسانههای رژیم صهیونیستی هزینههای بیمه دریایی برای کشتیهایی که متعلق به شرکتهای تجاری این رژیم هستند یا از سوی آنها اداره میشوند، افزایش قابل توجهی داشتهاند.
استاندارد اند پورز گلوبال در گزارشی اعلام کرد: به مرور زمان، توقیف کشتی اسرائیل منجر به افزایش بیمه برای کشتیهای مرتبط با اسرائیل یا کشتیهایی است که در مسیرهای تجاری در خلیج فارس و دریای سرخ تردد میکنند و هزینه بیمه کشتی های حمل و نقل خودرو برای هر کشتی به حدود 50 میلیون دلار رسیده است.
جنگ در نوار غزه و پیامدهای آن به منطقه، آشفتگیهایی را تشدید میکند که بخش خودروسازی در اسرائیل سالها شاهد آن بوده است، و دلایل آن عمدتاً نوسانات نرخ ارز، همهگیری ویروس کرونا، مشکل جهانی مربوط به تراشه الکترونیکی و پیامدهای جنگ روسیه در اوکراین بوده است که از فوریه 2022 ادامه دارد.
از زمان تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه تورم و به همراه آن هزینههای خرید خودرو در سر زمینهای اشغالی افزایش یافته است. اگر میانگین قیمت خرید یک خودروی جدید در سال 2019 در سرزمینهای اشغالی حدود ۱۶۰ هزار شکل (۴۳ هزار دلار) بود، این میانگین در سال ۲۰۲۲ به سطح بی سابقه ۲۰۰ هزار شکل ۵۳.۷ هزار دلار رسید یعنی ۲۵ درصد افزایش قیمت را شاهد بود.
رسانههای رژیم صهیونیستی میگویند در حالی که به نظر می رسید در سال ۲۰۲۳، بازار خودرو به ثبات رسیده باشد ، جنگ همه چیز را به هم ریخت.
«دنی شاویت»،مدیرعامل شرکت لوبینسکی که واردکننده خودرو به سرزمینهای اشغالی است، گفت: «قیمتهای خودرو از ابتدای سال شروع به نوسان کرده بودند، اما از ابتدای جنگ در معرض شوکهای اضافی قرار گرفتهاند».
پایان پیام/