تهران- ایرنا- رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، بر ضرورت توسعه فرهنگ مهارتآموزی در جهت جلوگیری از مدرکگرایی و به بار نشستن خلاقیت و کارآفرینی افراد تأکید کرد و گفت: ۴۵ درصد از کسانی که به مراکز آموزش فنی و حرفهای مراجعه میکنند، فارغالتحصیلان دانشگاهی هستند که بازار آنها را جذب نکرده است.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»، مدرکگرایی را از آفات بزرگ برای نظام آموزشی برشمرد و افزود: مدرکگرایی نهتنها برای سیستم آموزشی بلکه برای کل جامعه یک آسیب جدی محسوب میشود و متأسفانه مدرک تحصیلی، افراد را در جامعه صاحب شأن و منزلتی اجتماعی کرده است.
وی افزود: چنانچه در کشور بهجای توسعه فرهنگ مهارتآموزی، امتیاز مدرک همهگیر شود و همه افراد تمایل داشته باشند که دکتر و مهندس خطاب شوند؛ جامعهای خواهیم داشت مملو از افرادی که مدرک تحصیلی بالایی دارند، بدون اینکه از تخصص و مهارت لازم بهرهای ببرند.
به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، افرادی آینده جامعه مدرکگرا را تشکیل خواهند داد که بهواسطه داشتن مدرک، اعتمادبهنفس کاذب داشته و هر شغلی را قبول نمیکنند، تقاضا برای مشاغل دولتی و اداری زیادتر از قبل میشود و خلاقیت و کارآفرینی از بین میرود.
وی توسعه مهارتهای فنی و حرفهای، شناسایی مشاغل جدید مهارتی دانشبنیان، آموزشهای تقاضامحور متناسب با نیاز بازار کار و ... را از اولویتهای فعالیت سازمان در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و افزود: سه عامل نیروی انسانی، فناوری و بنگاههای دانشبنیان محرک موتور اقتصادی کشور هستند که بدون آنها رشد چشمگیری در جامعه پدیدار نخواهد شد و در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفهای شناسایی، تدوین استانداردهای بینالمللی و ارائه آموزشهای مشاغل دانشبنیان را با همکاری پیشکسوتان و صاحبان ایده بهعنوان رویکردهای نوین در دستور کار خود قرار داده است.
حسینی نیا با تأکید بر افزایش شأن و منزلت اجتماعی مهارت و شغل در جامعه، به جوانان و فارغالتحصیلان پیشنهاد کرد تا با مهارتافزایی و توسعه مهارتهای مرتبط با رشته خود به دنبال اشتغال در شرکتهای دانشبنیان و راهاندازی کسبوکار خصوصی باشند.
شناسه خبر: 347188