مجموعه فعالیتهایی که یک کسبوکار برای بازگرداندن مشتریان قبلی خود و تبدیل آنها به مشتری دائمی انجام میدهد بازاریابی بازگشتی نامیده می شود.
به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سکان، درست است که این بازاریابی مفهوم سادهای دارد، اما درصد بسیار کمی از کسبوکارها آن را در اولویت خود قرار میدهند و به سراغ سایر روشها برای جذب مشتریان جدید میروند.
اما چرا حفظ مشتری برای موفقیت کسبوکار شما حیاتی است و بازاریابی بازگشتی یا ریتنشن مارکتینگ چگونه در این راه به شما کمک میکند؟
هزینههای نگهداری مشتریان فعلی کمتر از جذب مشتریان جدید استاحتمالاً شما هم در مورد آمار Bain and Co را شنیدهاید که میگوید برای جذب مشتری جدید مجبورید ۷ برابر بیشتر هزینه کنید! اما تعداد کمی از شرکتها به این اطلاعات اهمیت میدهند و آنها را در استراتژی بازاریابی خود اعمال میکنند. هنگامی که یک لید تبدیل به مشتری شد، برند شما را میشناسد و به آن اعتماد میکند، در چنین شرایطی احتمال خرید مجدد بهشدت افزایش مییابد. فعالیتهایی که برای نگهداری مشتریان قبلی انجام میدهید، به بودجه کمی نیاز دارند و شما میتوانید با صرف هزینه بسیار کم، فروشتان را بهشدت افزایش دهید.
مشتری فعلی راحتتر از شما خرید میکندمشتریان تکراری به طور متوسط ۳۳ درصد بیشتر از مشتریان جدید خرید میکنند و این از اعتمادی ناشی میشود که نسبت به برند شما پیدا کردهاند. این اعتماد، تصمیمگیری برای خرید را بسیار آسانتر میکند.
فروش محصول به مشتریان فعلی راحتتر استشرکت ادوبی (Adobe) میگوید مشتریان پس از یکبار خرید، ۹ برابر بیشتر احتمال دارد که دوباره برای خرید محصولی دیگر به سراغ شما بیایند. در واقع اولین خرید، این یخ را بین شما و مشتری میشکند و دفعه بعد که میخواهید محصولی را به او بفروشید، راحتتر به شما پاسخ مثبت خواهد داد.
بازگشت سرمایه شما را افزایش میدهدپیش از پرداختن به این بخش لازم است دو مفهوم ROI و CLV را توضیح دهیم. نرخ بازگشت سرمایه یا ROI به معنی نرخ پول به دست آمده نسبت به پول سرمایهگذاری شده است. این سرمایهگذاری در اینجا بیشتر به مفهوم سرمایهگذاری بر بازاریابی و تبلیغات است. ارزش طول عمر مشتری یا CLV نیز به معنای میزان درآمدی است که سازمان از یک مشتری در طول زمان خواهد داشت.
بازاریابی بازگشتی یا ریتنشن مارکتینگ (Retention Marketing) به طور معمول ROI کلی فعالیتهای جذب مشتری شما را افزایش میدهد. این نوع بازاریابی میتواند CLV را نیز تا حد زیادی بیشتر کند. بنابراین هر مشتری جدیدی که به دست میآورید بسیار ارزشمندتر خواهد بود و در درازمدت بازدهی بسیار بالاتری برای شما ایجاد میکند.
ریتنشن مارکتینگچه روشهایی برای بازاریابی بازگشتی وجود دارد؟بازاریابی بازگشتی، بازاریابی کسبوکار شما برای مشتریان فعلی است. در این مسیر باید به تحلیل رفتار مشتریان توجه ویژهای داشته باشید. این تحلیل رفتار به شما کمک میکند تا استراتژی بازاریابی بازگشتی خود را هدفمندتر کنید و روشهای مختلفی برای ایجاد بازاریابی بازگشتی در یک کسبوکار وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میکنیم:
تحلیل رفتار مشتریانبرنامههای وفاداریبرنامههای وفاداری یک استراتژی بازاریابی بازگشتی بسیار جذاب هستند. تحقیقات انجام شده توسط Bond نشان میدهد که ۷۹ درصد از مشتریان موافقاند که برنامههای وفاداری باعث میشود تا دوباره به یک کسبوکار برگردند و از محصولات و خدمات آن استفاده کنند. برنامههای وفاداری با دادن امتیاز یا پاداش به مشتریان انگیزه میدهند تا به چرخه خرید برگردند. مثلاً رستورانی که از آن خرید کردهاید، به شما پیامکی ارسال میکند و میگوید میتوانید تا ۳ روز، همه سفارشهای خود را با ۲۰ درصد تخفیف انجام دهید. این تخفیف احتمالاً آنقدر محرک است که دستکم یکبار از آن استفاده کنید.
برنامههای انحصاری برای مشتریان ویژهیکی دیگر از تکنیکهای بازاریابی بازگشتی که میتوانید امتحان کنید، ایجاد یک برنامه انحصاری برای مشتریانی است که میخواهند مبلغ مشخصی را برای بهرهمند شدن از مزایای انحصاری بپردازند. برای این مشتریان میتوانید تدابیر مختلفی بیاندیشید. مثلاً میتوانید برای جدیدترین محصول خود یک مجوز دسترسی زودهنگام اختصاصی برای مشتریانی ایجاد کنید که بیش از مقدار مشخصی در یک ماه خرید میکنند.
بازاریابی ایمیلیبازاریابی ایمیلی همیشه یک استراتژی قدرتمند برای بازاریابی بازگشتی باقی خواهد ماند. ارسال ایمیل به مشتریان به آنها امکان میدهد کسبوکار شما را بهخاطر بسپارند و در بمباران تبلیغات مختلف، نام برند شما را فراموش نکنند. میتوانید یک خبرنامه جذاب حاوی آخرین بهروزرسانیها و پیشنهادهای مناسب برای آنها ارسال کنید.
چه عواملی بر موفقیت استراتژی بازاریابی بازگشتی تأثیر میگذارد؟جذابیت برنامههای بازاریابی بازگشتی بهتنهایی برای موفقیت شما کافی نیست، عواملی وجود دارد که برای اطمینان از نرخ ماندگاری بالای مشتریان خود باید آنها را در نظر بگیرید، این عوامل عبارتاند از:
رضایت مشتریبدون شک مشتریان در صورت نارضایتی از محصول یا خدمات شما هرگز دوباره سراغتان نمیآیند؛ بنابراین، حفظ کیفیت ثابت در کسبوکارتان بسیار مهم است. همچنین میتوانید نظرسنجیهایی را برای ارزیابی رضایت مشتریان و شناسایی حوزههایی که کسبوکار شما در آن بخشها نیاز به بهبود دارد، انجام دهید.
اعتمادمشتریان باید به یک کسبوکار اعتماد کنند و احساس کنند که قرار نیست به آنها آسیبی برساند یا باعث ضررشان شود. شفاف باشید و یک رابطه قوی با مشتریان برای ایجاد و حفظ اعتماد آنها ایجاد کنید.
تعهددر دنیای امروز، مشتریان برند مورداستفاده خود را تغییر نمیدهند مگر اینکه برند دیگری محصولات مناسبتر و جذابتری به آنها ارائه کند. اگر مشتریانتان از کسبوکار شما راضی هستند و به شما اعتماد دارند، مطمئن باشید به این سادگی ترکتان نخواهند کرد.
تدوین استراتژی ریتنشن مارکتینگ با پلتفرم سکانپلتفرم سکان به شما کمک میکند تا استراتژی ریتنشن مارکتینگ خود را درست و اصولی بچینید. این پلتفرم ابزاری است برای بازاریابی دادهمحور که به مدیران و متخصصان بازاریابی و فروش کمک میکند تا با تحلیل دادههای مشتریان خود، بهترین و هوشمندانهترین تصمیم را در سریعترین زمان ممکن در مورد آنها بگیرند. اگر قصد آشنایی با این پلتفرم را دارید کافیست تا وارد وبسایت https://sokan.tech شوید و درخواست جلسه رایگان مشاوره را تکمیل نمایید.
انتهای رپرتاژ آگهی
شناسه خبر: 38650