دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) مجموعه روشهای بازاریابی است که به جذب و افزایش تعداد مشتریان یک کسبوکار جهت فروش بیشتر کالا یا خدمات آنها از طریق بسترهای آنلاین مانند شبکههای اجتماعی، پیامرسانها، وبسایت و... کمک میکند.
با توجه به رشد فناوری و حضور پررنگ مردم در فضای مجازی، روشهای مختلف بازاریابی دیجیتال برای رشد کسبوکارها از اهمیت ویژهای برخوردار است، اگر شما نیز علاقه دارید پیرامون چیستی دنیای دیجیتال مارکتینگ اطلاعات جامعی به دست آورید مطالعهٔ این مطلب را از دست ندهید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
تمامی روشهای بازاریابی که به وسیلهٔ ابزارهای آنلاین و پلتفرمهای مجازی گوناگون انجام میشوند جزو زیرشاخههای بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند.
دیجیتال مارکتینگشاید در گذشته برای شروع یک کسبوکار و رشد آن در دنیای واقعی نیاز به رصد رقبا در قلب کوچه و بازار داشتید و مجبور بودید با تعداد زیادی مشتریان به صورت حضوری مصاحبه کنید تا به دید درستی از مسیر کسبوکارتان در آینده برسید.
اما امروزه با وجود ابزارهای گوناگون موجود در دنیای دیجیتال مارکتینگ و روشهای نوین بازاریابی، تحلیل دقیق آماری، ترفندهای بهینهسازی هزینهها، زیروبم کسبوکار شما در دنیای دیجیتال مارکتینگ بررسی و بهترین نتیجه برایتان حاصل میشود.
چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟
در دیجیتال مارکتینگ برخلاف روشهای بازاریابی سنتی از دقایق اولیهٔ تولد یک کسبوکار در فضای آنلاین، بازار هدف و فعالیت رقبا با ابزارهای تحلیلی دقیق بررسی شده و با در نظر گرفتن دید بلند مدت، استراتژی مسیر حرکت یک کسبوکار در فضای دیجیتال چیده میشود.
۷ دلیل اصلی اهمیت بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)
۱)دسترسی به تعداد مشتریان بیشتر؛ ۲) امکان بررسی و آنالیز دقیق فرایند رشد کسبوکار؛ ۳) تنوع کانالهای بازاریابی و تبلیغات؛ ۴) حضور گسترده مردم در اینترنت؛ ۵) امکان رشد سریعتر و دستیابی به سود بیشتر؛ ۶) وجود ابزارهایی جهت بررسی رفتار مشتریان و بهبود استراتژی.
انواع کانالهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟
کانالهای مختلف در دنیای دیجیتال مارکتینگ نقش پل ارتباطی بین کسبوکارها و مشتریان هدف آنها را ایفا میکنند، در ادامه با 5 تا از مهمترین کانالهای بازاریابی دیجیتال آشنا میشوید.
سئو (SEO)
سئو به معنای بازاریابی موتورهای جستجوی با هدف جذب ترافیک ارگانیک است؛ احتمالا برای شما هم پیش آمده است که جهت خرید یک کالا یا خدمات از گوگل برای یافتن محصول موردنظرتان استفاده کنید.
در این شرایط کسبوکاری که با کمک سئو، رتبهٔ بهتری در نتایج گوگل گرفته باشد، شانس بیشتری برای جذب مشتری و فروش محصولات خود به او دارد.
بازاریابی شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing)
همین حالا هم تعداد زیادی از مشتریان شما در شبکههای اجتماعی مختلف در حال پرسهزدن هستند و میتوانید با پیدا کردن آنها سِیلی از مشتری هدفمند را به سمت کسبوکارتان هدایت کنید؛ اینستاگرام، تلگرام، توییتر و لینکدین، مهمترین شبکههای اجتماعی در ایران برای سوشال مدیا مارکتینگ هستند.
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
فرمهای مختلف محتوا که با هدف جذب مخاطب و تبدیل او به مشتری واقعی در فضای آنلاین تولید و به اشتراک گذاشته میشود، در زیرشاخهٔ بازاریابی محتوایی قرار میگیرند؛ برخی از محبوبترین فرمهای محتوا در دنیای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
۱) ویدئو؛ ۲) پادکست؛ ۳) متن؛ ۴) اینفوگرافیک؛ ۵) موشن گرافیک.
بازاریابی ایمیلی (email marketing)
ایمیل مارکتینگ به عنوان روشی با هدف تبدیل کاربران عادی به مشتریان وفادار کسبوکارها در دنیای بازاریابی دیجیتال مطرح شد و امروزه به یکی از مهمترین ارکان دیجیتال مارکتینگ، تبدیل شده است.
در این روش تلاش میشود با بهرهگیری از محتوای متنی، محتوای تصویری، تعامل با مخاطب، ارائهٔ تخفیف و... افراد بیشتری را برای خرید محصولات یا خدمات یک کسبوکار ترغیب کنیم.
انواع تبلیغات اینترنتی چیست؟
یکی از اهرمهای خیلی مهم برای چشیدن لذت رشد کسبوکار در فضای دیجیتال مارکتینگ، بهره گیری از ترفندهای مختلف تبلیغات اینترنتی است؛ در ادامه با 10 تا از مهمترین روشهای تبلیغات اینترنتی آشنا میشوید.
تبلیغات اینترنتیرپورتاژ آگهی
از رپورتاژ آگهی برای بیشتر شناخته شدن نام برند کسبوکارهای اینترنتی و کمک به بهبود فرآیند سئو سایت آنها کمک گرفته میشود، رپورتاژ آگهی تیری است که صاحبان کسبوکار میتوانند از آن برای نشانه گرفتن دو هدف یعنی تبلیغات و فروش، استفاده کنند.
تبلیغات کلیکی
در تبلیغات کلیکی به ازای هر کلیک کاربران روی لینکها از سفارشدهندگان تبلیغ -توسط پلتفرم ارائه کننده - مبلغی دریافت میشود.
انواع تبلیغات کلیکی
۱) پاپ آپ؛
۲) تبلیغات بینابینی؛ ۳) تبلیغات نیتیو؛ ۴) تبلیغات بنری؛ ۵) تبلیغات متنی؛ ۶) گوگل ادز؛ ۷) و...
تبلیغات ریمارکتینگ (ریتارگتینگ)
بسیاری از کاربران پس از مراجعه به وبسایتها خدمات و محصولات آنها را خریداری نمیکنند. در این سبک از تبلیغات با کمک هوش مصنوعی گوگل، تلاش میشود تا تبلیغات مرتبط با وبسایت قبلی که کاربر به آن مراجعه داشته اما از او خرید نکرده است، در بخشهای مختلف اینترنت در قالب تبلیغات کلیکی برای او نمایش داده شود. لازم به یادآوری است که به جزء گوگل، این سیستم در سایر پلتفرمهای تبلیغاتی نیز اجرا میشود.
تبلیغات همسان
این دسته از تبلیغات با صفحهٔ ارائه کنندهٔ تبلیغ، تناسب و هماهنگی کامل دارند و حس ناهماهنگی و ناخوشایندی را در بیننده ایجاد نمیکنند. سبکهای تبلیغات بنری که با محتوای متنی درون صفحه ارتباط معنایی دارند جزو این دسته از تبلیغات محسوب میشوند.
چگونه تبلیغات اینترنتی را شروع کنیم؟
برای اینکه هزینههای شما در مسیر تبلیغات اینترنتی هدر نرود پیشنهاد میشود گامهای زیر را برای داشتن یک تبلیغات اینترنتی حرفهای بردارید.
۱) آنالیز دقیق وضعیت فعلی کسبوکار؛ ۲) بررسی دقیق وضعیت تبلیغات و فعالیت رقبا؛ ۳) بررسی دقیق بودجهٔ مورد نیاز برای تبلیغات؛ ۴) استفاده از ابزارهای تحلیلی مثل گوگل آنالیتیکس؛ ۵) یادگیری نسبی علم بازاریابی و مفاهیمی همچون قیف فروش، سفر مشتری و ...؛ ۶) شناخت دقیق پرسونای مشتریان هدف کسبوکار؛ ۷) تدوین استراتژی تبلیغات اینترنتی دقیق؛ ۸) آنالیز نتیجهٔ تبلیغات به کمک ابزارهای دیجیتال ۹) هدفگیری مجدد (ریتارگتینگ) و بهینهسازی کمپینهای تبلیغاتی پس از تحلیل برای رسیدن به نتایج بهتر.
نکتهٔ مهم
اگر به تازگی وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شدهاید پیشنهاد میشود برای استفاده بهتر از بودجهٔ فعلی کسبوکارتان و رسیدن به بالاترین سطح بهرهوری، از یک مشاور یا متخصص دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید تا با ریسک کمتر، به نتایج بهتری در فضای آنلاین و تبلیغات اینترنتی دست یابید.
سخن پایانی
در این مقاله، به صورت خلاصه با چیستی دنیای بازاریابی دیجیتال و تبلیغاتی اینترنتی و کاربردها و روشهای این دو مفهوم مهم در فضای آنلاین، آشنا شدید.
فراموش نکنید که دنیای دیجیتال مارکتینگ همچون یک اقیانوس بیپایان است که برای خبرهشدن در آن به مطالعهٔ مستمر نیاز دارید.
در این مسیر کمک گرفتن از متخصصان حرفهای دیجیتال مارکتینگ میتواند به شما برای چشیدن لذت تجربهٔ رشد سریعتر در فضای بازاریابی دیجیتال و دستیابی به مشتریان بیشتر کمک کند.
شناسه خبر: 52994