اکونومیک 24
24 مهر 1402 - 12:01

تجارت الکترونیکی ایران با کشورها توسعه می‌یابد

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: یکی از برنامه‌های سازمان بسترسازی برای تسهیل تجارت است و در این زمینه در راستای توسعه تجارت الکترونیکی مذاکراتی را با کشورهای مختلف از جمله چین آغاز کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدی ضیغمی امروز در همایش روز ملی تجارت  الکترونیکی که در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، گفت: سازمان توسعه تجارت وظیفه دارد تا در بحث تسهیل‌گری تجارت با شرکت‌ها و کشورهای خارجی بسترسازی کند و زیرساخت را برای صادرکنندگان فراهم آورد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در 6 ماهه اول امسال به دلیل اینکه قیمت‌های جهانی حوزه انرژی به خصوص پتروشیمی و فولاد کاهش 30 درصدی داشت اما صادرات ما به لحاظ وزنی 29  درصد افزایش داشت و به لحاظ ارزشی 2 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

وی گفت: ارزش کالاهای صادراتی ما نسبت به وزن طی ده‌های اخیر بین 300 تا 380 دلار بوده است که این رقم، رقمی منطقی به نظر می‌رسد زیرا ما صادرکننده مواد اولیه و مواد خام هستیم، ولی اگر موادمعدنی و فولادی را از صادرات حذف کنیم ارزش صادراتی کشور به ازای هر تن 1100دلار می‌شود.

ضیغمی گفت: از لحاظ واردات ما معمولا واردکننده کالاهای نهایی هستیم که بر این اساس ارزش کالاهای وارداتی ما حدود 1700 دلار به ازای هر تن است، زیرا حداقل سالانه 4 میلیارد دلار موبایل وارد می‌کنیم.

معاون وزیر صمت با اشاره به لزوم توجه به تجارت الکترونیکی گفت: برای افزایش ارزش کالاهای صادراتی لازم است تا از بستر پلتفرمی استفاده کنیم که از طریق آن بتوانیم محصول نهایی را به دست مصرف‌کننده برسانیم و این کار در تمام جهان انجام می‌شود اما ما به علت تحریم‌ها و همچنین غفلت در این موضوع تا حدودی عقب هستیم.

وی بیان داشت: ارزش صادرات کالاهایی مانند زعفران و انجیر به ازای هر تن 800 دلار است اما اگر از بستر پلتفرم‌های دیجیتالی برای صادرات آن استفاده کنیم ارزش صادراتی کالاها افزایش می‌یابد به طوری که ارزش صادراتی همین کالاها به ازای هر تن به 1800 دلار می‌رسد.

وی افزود: بنابراین با توجه به اهمیت استفاده از پلتفرم‌های دیجیتالی برای صادرات در یکسال گذشته سازمان توسعه تجارت ایران با چند پلتفرم از جمله تیک‌تاک، ویچت و ... مذاکراتی داشته است و با یک از پلتفرم‌های بزرگ در چین توافقنامه‌ای به امضاء رساندیم تا بتوانیم از بستر این پلتفرم برای صادرات کالا بهره بگیریم.

وی افزود: بنابراین تا کنون توانسته‌ایم 4 محصول از جمله زعفران و گلاب را در بستر این پلتفرم عرضه کنیم که البته از این بستر برای صادرات سایر کالاها نیز می‌توان استفاده کرد و این موضوع یک فرصت برای ما به شمار می‌رود ضمن اینکه می‌توانیم در ادامه این مسیر پلتفرم‌های داخلی را به پلتفرم‌های خارجی وصل کنیم تا پلتفرم‌های ما در قالب مراکز تجارت نماینده بخش قابل توجهی از برندهای ما باشند و مسائل آنها را پیگیری کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1539728

مهمترین اخبار اقتصادی: