در سئو سرمایهگذاری کنم یا به سراغ تبلیغات بروم؟ زمانی که به دنبال بهترین راه بازاریابی در فضای وب هستیم، به سوالات مختلفی فکر میکنیم. چطور با کمترین هزینه دیده شویم؟ کدام کانال بازاریابی بهتر از بقیه است؟ در این میان دو کانال بسیار رایج برای تبلیغات در فضای وب وجود دارد؛ سئو و تبلیغات.
در این مقاله قصد داریم مقایسه همهجانبهای بین سئو و تبلیغات داشته باشیم و انتخاب را به شما واگذار کنیم. در جدال میان سئو و تبلیغات همراه ما باشید.
سئو چیست و چه مزایایی دارد؟
پیش از مقایسه میان سئو و Google Ads باید به درک درستی از این دو مفهوم دست پیدا کنیم. بنابراین بد نیست ابتدا متوجه شویم «سئو چیست؟» و چگونه میتواند در بهبود کسبوکار ما در دنیای وب، تأثیرگذار باشد.
سئو یا Search Engine Optimization به معنای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستوجو است. آیا محتوایی که در سایتتان منتشر میکنید، میتواند رضایت کاربران را به دست آورد؟ آیا رباتهای گوگل و سایر موتورهای جستوجو میتوانند بهراحتی مفهوم آن را درک کنند؟ آیا سایت شما از نظر سرعت و استانداردهای تجربه کاربری شرایط مناسبی دارد؟ و هزاران سوال دیگر به سئو ختم میشوند. اگر مایلید درباره سئو سایت بیشتر بدانید و نحوه بهبود سئو را به زبان ساده یاد بگیرید، پیشنهاد میکنیم به صفحه سئو چیست سایت وبسیما سری بزنید.
سئومجله معتبر Search Engine Journal درباره اهمیت سئو در برابر روشهای دیگر بازاریابی میگوید:
«در حال حاضر 49% از دیجیتال مارکترها میگویند ترافیک ارگانیکی که از طریق سئو بهدست میآید، بهترین نرخ بازگشت (ROI) را دارد.»
بازگشت سرمایه، تنها مزیت سرمایهگذاری در سئو نیست. در ادامه با 3 تا از مهمترین مزیتهای SEO آشنا میشویم.
1.برندسازی با سئو؛ همیشه پیش چشم کاربران
چه کسی نمیخواهد در یاد مشتریان احتمالی خود، ماندگار شود؟ تصور کنید مشتریان بالقوه شما با هر بار مراجعه به گوگل برای خرید یک محصول، یافتن پاسخ یک سوال، دریافت خدمات یا حتی یادگیری یک مبحث خاص، با وبسایت شما در نتایج گوگل مواجه شوند.
چنین جایگاه درخشانی را فقط بهبود سئو میتواند به شما هدیه کند. حضور در لحظات حساس برای پاسخگویی، به برند شما اعتبار میبخشد و نامتان را بر سر زبانها میاندازد. حتی اگر کاربران در کوتاهمدت شما را انتخاب نکنند، در میانمدت و بلندمدت این شما هستید که نام خود را در ذهن کاربران حک کردهاید و ارزش برند خود را بهبود دادهاید.
2.حضور طولانیمدت در نتایج جستجو
دومین مزیت سئو حضور طولانیمدت در صفحه نتایج گوگلSERP) ) است. کمپینهای تبلیغاتی میتوانند نام شما را برای مدت زمان مشخصی(تا زمان فعال بودن کمپین) بر سر زبانها بیندازند. اما پس از پایان بازه تبلیغات، اثری از شما در دنیای وب باقی نخواهد ماند. اما با کمک سئو میتوانید برای مدتزمانی بسیار طولانی در دیدرس کاربران باشید.
3.سئو؛ یک کانال فروش پایدار
در هر لحظه بیش از 63 هزار جستوجو در گوگل انجام میشود. در صورتی که بتوانید استراتژی صحیحی را انتخاب کنید، میتوانید سهم مناسبی از این حجم جستجو را به خود اختصاص دهید. بهعبارتدیگر پس با سئو میتوانید یک کانال فروش دائمی برای وبسایت خود ایجاد کرده و تغییر چشمگیری در میزان فروش محصولات یا خدمات خود ایجاد کنید.
تبلیغات؛ یک فاصله از اوج تا فرود
اگرچه سئو روشی پایدار برای بازاریابی در دنیای وب به شمار میآید، با این حال نیازمند فعالیت طولانیمدت و مستمر است. بنابراین بسیاری از کسبوکارها به دنبال روشهای دیگری برای حضور در دنیای آنلاین هستند؛ تبلیغات.
تبلیغات یکی از راههای موثر و بسیار زودبازه برای بازاریابی و حضور موثر در فضای وب است. از انواع تبلیغات میتوان به تبلیغات کلیکی، تبلیغات گوگل ادز، تبلیغات در اپلیکیشنها و سایر روشهای تبلیغاتی آنلاین اشاره کرد. با اینکه تبلیغات در کوتاهمدت، پاسخگوی کسبوکار شماست اما نباید از معایب این شیوه بازاریابی و تبلیغات غافل شد.
1.پس از پایان کمپین محو میشوید!
مهمترین عیب تبلیغات آنلاین، پایداری کوتاه آن است. به محض پایانیافتن کمپین تبلیغاتی شما، ورودی وبسایت شما هم کاهش خواهد یافت. در واقع تا زمانی که پول تبلیغات را بدهید، میتوانید ورودی دریافت کنید. بههمیندلیل اگر به دنبال حضور بلندمدت در فضای وب هستید، بهتر است به سایر کانالهای تبلیغات و بازاریابی هم فکر کنید.
2.هزینه بالا؛ بهصرفه نیست
یکی دیگر از مشکلات تبلیغات، هزینه نسبتاً بالای آن برای کسبوکارهای کوچک و متوسط است. اگرچه برندینگ و ایجاد کانال فروش، بسیار وسوسهانگیز است. اما پرداخت هزینه سنگین تبلیغات در توان بسیاری از کسبوکارها نیست. خصوصاً اینکه در برخی روشهای موثر تبلیغاتی مثل گوگل ادز، باید تفاوت قیمت دلار و ریال هم توجه کرد.
3.تبلیغات برای شما برندسازی نخواهد کرد!
در نهایت اگر فقط برای فروش محصولات خود به سراغ راهاندازی یک وبسایت نرفتهاید و مایلید به یک برند تبدیل شوید، تبلیغات کافی نیست.
حضور مقطعی در فضایی که کاربران حضور دارد، نمیتواند نام شما را در ذهن کاربران ماندگار کند. برای مثال در تبلیغات گوگل، به محض پایان یافتن کمپین سایت شما به جایگاهی همیشه خود برمیگردد و دیگر فرصت جذب کاربران را نخواهید داشت.
سئو بهتر است یا تبلیغات؟ وابسته به استراتژی کسبوکار شما
حالا که با مزایا و معایب هر دو روش آشنا شدیم، پاسخ به سوال «سئو بهتر است یا تبلیغات؟» کمی سادهتر خواهد بود. در یک نگاه کلی، میتوان گفت انتخاب میان این دو روش، ارتباط مستقیمی با استراتژی کسبوکار شما دارد.
اگر بهدنبال برندسازی و حضور دائمی در دنیای وب هستید، به سراغ بهینهسازی سایتتان بروید. اما اگر در ابتدای مسیر هستید و نیاز به ایجاد کانال فروشی دارید یا قصد ایجاد ترافیک در روزهای خاصی مثل شب یلدا را دارید، میتوانید به تبلیغات فکر کنید.
بهترین استراتژی برای استفاده از سئو و تبلیغات، استفاده از این دو شیوه در کنار یکدیگر و بسته به شرایط فعلی کسبوکار است. برای اینکه استراتژی مناسبی را انتخاب کرده یا استراتژی فعلی خود را بهبود دهید، استفاده از تجربیات یک مشاور میتواند در زمان و هزینهها صرفهجویی کند. پیشنهاد میکنیم با مراجعه به صفحه مشاوره سئو وبسایت وبسیما با وظایف یک مشاور آشنا شده و در صورت تمایل خدمات مشاوره سئو دریافت کنید.
مشاوره سئوسئو و تبلیغات؛ از استراتژی تا مشاهده یک نتیجه شگفتانگیز
مهم نیست سئو را انتخاب میکنید یا تبلیغات؛ در هر صورت طراحی یک استراتژی دقیق و اجرای آن میتواند شما را به موفقیت برساند. برای موفقیت ما یک پیشنهاد ویژه داریم. آژانس خلاقیت وبسیما با ارئه خدمات تخصصی سئو میتواند شما را به صدر نتایج جستجو برساند.
در طی چندسال گذشته کسبوکاری بزرگی مثل سپیدارسیستم، آیتول، مارکاکتاب، بیمهآسماری و فراز اس ام اس با خدمات وبسیما بر صدر نتایج جستجو تکیه زدهاند. پیشنهاد میکنیم برای آشنایی و استفاده از خدمات سئو وبسیما به صفحه خدمات سئو سایت مراجعه کنید.
خدمات سئو سایتوبسیما در کنار ارائه خدمات سئو میتواند در طراحی و اجرای کمپینهای تبلیغاتی در کنار شما باشد. برای شروع همکاری با وبسیما کافی است همینحالا وارد سایت وبسیما شده و اولین قدم برای موفقیت در فضای آنلاین را بردارید.
شناسه خبر: 371072