خودروهای سنگین براساس ظرفیت حمل بار دستهبندی میشوند و ابعاد مختلفی دارند که در ادامه به انواع آن می پردازیم.
به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، خودروهای سنگین بخش مهمی از صنعت حمل و نقل کشور را تشکیل میدهند و هر کدام از آنها برای انجام کار مشخصی ساخته میشوند. کوچکترین خودروی باری که در این صنعت نقش دارد، پراید وانت است. این خودرو از سال ۱۳۹۳ تا به امروز تولید میشود و تا ۴۵۰ کیلوگرم را حمل میکند.
خودروهای سنگین براساس ظرفیت حمل بار دستهبندی میشوند و ابعاد مختلفی دارند. طبق اخبار ماشین سنگین باما، شرکتهای متنوعی در این حوزه وارد شدهاند تا ماشین سنگین مونتاژ کنند. جدیدترین این شرکتها، کامل دیزل نام دارد که قرار است به زودی محصول خود را رونمایی کند.
قطعاً تاکنون نام تریلی را شنیدهاید. تریلی خودرویی است که بیش از ۱۵ تن را حمل میکند. به کل مجموعه کشنده (اسب) و تریلر، تریلی میگویند. تریلر همان بخشی است که به کشنده وصل میشود و بار در آن قرار میگیرد. تریلرها براساس نوع بار طراحی و ساخته میشوند و هرکدام از آنها برای حمل بار ویژهای هستند. حتی تعداد چرخها و محور آنها نیز متفاوت است. بنابراین برای خرید در بخش تریلر باما، باید نوع کاربری مشخص باشد.
شرکتهایی که در زمینه تریلر و تولید آن فعالیت دارند، شامل ماموت، مارال، اروم، مایان، اشمیتز و … هستند.
تریلر کفی
رایجترین تریلر، کفی است. زیرا این نوع تریلر ساده بوده و کالاهای مختلفی را میتواند حمل کند. همان طور که از نامش پیداست، یک کفی ساده و بدون دیواره است که میتواند بارهای سنگین، پرحجم و با ارتفاع غیر استاندارد را حمل کند. کفی تریلر از چندین لایه چوب مقاوم ساخته شده است. مصالح ساختمانی، سنگهای بزرگ، تیرآهن و … از جمله بارهایی هستند که با تریلر کفی جا به جا میشوند.
تریلر لبهدار (بغلدار)
این تریلر نیز از یک کفی تشکیل شده و اطراف آن دیوارههایی به ارتفاع ۸۰ سانتیمتر (در حالت استاندارد) قرار گرفته است. این دیوارهها قابل حذف هستند. با حذف دیواره، میتوان بار را راحتتر و به کمک لیفتراک تخلیه کرد. این نوع تریلر نیز از نوع ساده محسوب میشود و عموماً برای بارهایی است که بستهبندی شده و بستهها نباید روی یکدیگر قرار بگیرند. البته برای حمل کالاهای فلهای مانند خاک معدنی، حبوبات و … نیز از تریلر لبهدار استفاده میشود. ظرفیت تریلرهای لبهدار بین ۴۶ تا ۴۳ تن است. نوعی از تریلر نیز گاهاً دیده میشود که دیوارههای کوتاهی دارد و به همین خاطر به آن نیملبه میگویند.
تریلر یخچالی
تریلر یخچالی کاملاً پوشیده و مسقف است و فضای بارگیری آن عایقبندی شده است. این تریلر سیستم سردکننده نیز دارد و کاملاً مشابه یک یخچال عمل میکند. بنابراین برای جا به جایی کالاهای فاسدشدنی، مواد غذایی، کالاهای فریز شده (مانند بستنی)، مواد پروتئینی، دارو، مواد شیمیایی و … استفاده میشود. دمای تریلر یخچالی کاملاً قابل تنظیم بوده و از ۲۵ تا منفی ۴۰ درجه سانتیگراد تغییر میکند. ظرفیت آنها معمولاً به ۲۴ تن میرسد.
تریلر کمپرسی
کمپرسی یک تریلر با بدنه فلزی است. نکته ویژه کمپرسیها، وجود جک هیدرولیک بوده که فضای بار را بلند میکند و بار در سریعترین حالت ممکن تخلیه میشود. کمپرسیها به دسته سنگین و فوق سبک تقسیم میشوند تا کارایی بیشتری داشته باشند.
از کمپرسیها برای حمل بارهایی مانند خاک، سنگریزه، مصالح ساختمانی، سیمان، قیر، ذغال سنگ، گندم، ذرت، مواد غذایی و کشاورزی و … استفاده میشود. بنابراین بیشترین کاربرد آنها در ساختمانسازی و کشاورزی است.
تریلر چادری یا ترانزیت
این نوع تریلر در قسمت سقف و یا دیواره، چادر دارد و در حمل کالاهای گمرکی استفاده میشود. چادر این تریلرها ثابت و یا کشویی است. تریلر چادری را به انواع چادر مسقف و بغل کشویی دو محور و سه محور، تریلی چادری مسقف و بغل ثابت دو محور و سه محور تقسیمبندی میکنند.
تریلر کمرشکن
ظاهر کمرشکن مشابه تریلر کفی است. اما این نوع تریلر برای بارهای بسیار سنگین و حجیم مانند خودروهای راهسازی و تجهیزات صنعتی طراحی شده و به همین خاطر عرض بیشتر، ارتفاع کمتر و محورهای زیادی دارد. ظرفیت حمل بار آنها تا ۶۰ تن است.
رانندگان کمرشکن باید قوانین خاصی را رعایت کنند. برای مثال، این نوع خودروها در ساعتهای مشخص و با سرعت بسیار پایینی حرکت میکنند و توسط چندین خودرو سواری اسکورت میشوند.
تریلر تیغه (کانتینربر)
سبکترین تریلر، کانتینربر است. زیرا طراحی سادهای داشته و برای حمل انواع مختلف کانتینر و مخازن (مانند شیر، آمونیاک، آب، اسید و سایر فرآوردههای شیمیایی) استفاده میشود. این تریلر در عین سبکی، استحکام بالایی دارد.
تریلر بونکر
تریلر بونکر شاسی ندارد و از یک مخزن استوانهای فلزی تشکیل شده است. داخل این استوانه، تجهیزاتی مانند شیرآلات و لوله قرار گرفته است، تا بار را با مکانیسم هوای فشرده تخلیه کند. از بونکر برای حمل کالاهای فلهای جامد و شکلپذیر مانند آرد و سیمان استفاده میشود.
تریلر تانکر
این تریلر در واقع یک مخزن استوانهای است و مایعات را حمل میکند. جنس بدنه آن نیز به نوع مایع بستگی دارد. این تریلر تجهیزاتی به نام موجگیر و یا ضربهگیر دارد که جلوی فشار جابهجایی مایع را بگیرد و تریلر واژگون نشود. بار تانکر یا به روش پمپی و یا به روش ثقلی (وزن خود مایع) تخلیه میشوند. برای تخلیه پمپی مایعات، یک موتور پمپ جداگانه بر تریلر نصب میشود.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.