اقتصاددانان هشدار دادند که سرمایهگذاران خطر افزایش هزینههای حمل و نقل دریایی را که باعث افزایش تورم و کندشدن روند کاهش نرخ بهره توسط بانکهای مرکزی اروپا و بریتانیا میشود، دست کم گرفتهاند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، اقتصاددانان هشدار دادند که سرمایهگذاران خطر افزایش هزینههای حمل و نقل دریایی را که باعث افزایش تورم و کندشدن روند کاهش نرخ بهره توسط بانکهای مرکزی اروپا و بریتانیا میشود، دست کم گرفتهاند.
به گفته متخصصان دادههای کشتیرانی در مؤسسه تحلیلی زنتا Xeneta، پس از تشدید حملات حوثیها به کشتیهایی تجاری که از دریای سرخ به کانال سوئز میروند، هزینه حمل و نقل یک کانتینر 40 فوتی بین آسیا و شمال اروپا از آوریل بیش از دوبرابر شده و از 3223 دلار به 8461 دلار رسیده است.
بر اساس این گزارش، زمانی که افزایش قیمت حمل و نقل در ماه دسامبر شروع شد، سیاستگذاران خوشبینانه معتقد بودند که قیمت کالاهای مصرفی همانطور که جهش بزرگی پس از همه گیری رخ داد، افزایش نخواهد یافت.
اما کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، این هفته تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی را بهعنوان یک ریسک بالا برای تورم معرفی کرد، چرا که میتواند "قیمت انرژی و هزینه حمل و نقل را در کوتاهمدت افزایش دهد".
اکنون برخی از اقتصاددانان نیز هشدار داده و زنگ خطر را به صدا در آوردهاند.
با توجه به تنشهای جاری در دریای سرخ، احتمال حمله به بنادر ایالات متحده و آلمان، سطح پایین آب در کانال پاناما و عجله زودتر از حد معمول برای پرکردن انبارها پیش از آغاز فصل تعطیلات، محققان در بانک سرمایه گذاری نومورا Nomura کاهش هزینههای حمل و نقل در کوتاه مدت را بعید میدانند.
آندری شچپانیاک، اقتصاددان این باک، این گونه استدلال میکند که اکنون احتمال بیشتری وجود دارد که شرکتها این هزینهها را با بهبودی شرایط برای مصرفکنندگان در منطقه یورو و بریتانیا به آنها منتقل کنند.
انتهای پیام/