تهران-ایرنا- یک کارشناس اقتصاد بینالملل گفت:وضعیت ترانزیت خارجی کشور با اشکالات و آسیبهای زیادی رو به رو است که حضور توانمند در این حوزه و استفاده از ظرفیتهای موجود نیازمند رفع این آسیبها از طریق ارائه راهکارهای عملی است.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا «علی ضیایی»، یکی از اصلی ترین دلایل کاهش چشمگیر ترانزیت خارجی کشور را در عدم هماهنگی بین دستگاهی دانست و گفت:وضعیت حال حاضر ترانزیت کشور از سال ۱۳۹۶ با کاهش چشمگیری مواجه شده است و ریشههای این کاهش را باید در دو عامل داخلی و خارجی جست و جو کرد.
این کارشناس اقتصاد حمل و نقل سه مولفه زمان، هزینه و امنیت را از اصلی ترین دلایل شکل گیری یک کریدور ترانزیتی در ذهن و عمل تجار دانست و افزود: بر اساس این نگاه مهمترین نقطه ضعف ترانزیتی کشور عدم توجه به مقوله زمان است و این عدم توجه باعث میشود تا مزیت رقابتی کشور در بازار ترانزیت با آسیب جدی مواجه شود.
ضیایی به ارائه پیشنهاداتی در این زمینه پرداخت و گفت: اصلاح رویههای مدیریتی در سازمان بنادر و دریا نوردی کشور، بازکردن پرونده جداگانه ترانزیت در دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، راه اندازی ظرفیت ترانزیتی دریای خزر
و اصلاح مدیریت، حکمرانی و بهره وری در راه آهن کشور از مهمترین کارهایی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
وی در خصوص اهمیت کریدور شمال و جنوب اظهار داشت: در چنین شرایطی یکی از بهترین راههای خلاصی روسیه از این محدودیتها ایران است. ایران به واسطه کریدور شمال-جنوب اختیار آن را دارد تا روسیه را از طریق چابهار به دهانه اقیانوس هند متصل کند.
ضیائی ادامه داد: این کریدور راهرهایی روسیه از تنگناهای دریایی فوق الذکر بوده و در چالشهای این کشور در برابر غرب، برگ برندهای راهبردی خواهد بود. کریدور شمال-جنوب همچنین منافع اقتصادی متعددی را برای ایران به همراه داشته و در کنار آوردههای ارزی، جایگاه راهبردی ایران را در سطح منطقه افزایش خواهد داد.
گفتنی است نشست «احیای فرصت ترانزیتی ایران از ایده تا اجرا» به همت گروه پژوهشی آینده نگری و فناوری های نو مرکز پژوهشهای توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه با حضور سید مهدی پاکذات سرپرست مرکز، مدیران پژوهشی و همچنین نمایندگان دستگاههای مختلف به شیوه حضوری و مجازی برگزار شد.
شناسه خبر: 21359