اکونومیک 24
09 مرداد 1402 - 11:02

سی آی پی فرودگاه امام (ره)، خدمتی برای آسایش بیشتر مسافران

جایگاه تشریفات اختصاصی (CIP) از سال 1391 در ساختمانی مجزا از ترمینال اصلی فرودگاه امام خمینی (ره) در فضایی به مساحت 7500 متر و با زیربنای 8000 متر جهت پروازهای بین المللی در سه طبقه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

جایگاه CIP با یک دهه سابقه در زمینه ارائه خدمات فرودگاهی به مشتریان خاص و شناخت دغدغه‌های مسافرین کثیرالسفر و پرمشغله طیفی گسترده از خدمات کامل و متنوع را در محیطی ایده آل و سرشار از احترام و آرامش فراهم کرده است که منجر به صرفه جویی در وقت با ارزش شما می‌شود.

مسافرین CIP روش‌های معمول ورود و خروج مانند منتظر ماندن در صف‌های طولانی و انتظار برای دریافت کارت پرواز و چمدان‌ها را تجربه نمی‌کنند، بلکه فارغ از ازدحام ترمینال اصلی فرودگاه ساعات قبل یا بعد از پرواز خود را در سالن تشریفاتی CIP استراحت می‌کنند و با انواع خوراک‌های ایرانی و خارجی، نوشیدنی‌های سرد و گرم و... به صورت بوفه آزاد پذیرایی می‌شوند. در طول این مدت تمامی مراحل سوار شدن به هواپیما از حمل چمدان‌ها تا گرفتن کارت پرواز و انتقال مسافرین تا پلکان هواپیما با خودروهای اختصاصی توسط تیم متخصص CIP انجام می‌شود. امکان استفاده از سایر خدمات جایگاه جهت رفاه حال مسافران محترم مانند اقامت موقت در سوئیت‌ها، گرفتن ویزای فرودگاهی در بدو ورود به کشور، ترانسفر فرودگاهی، برگزاری جلسات کاری در اتاق کنفراس و خرید از غرفه با ارائه محصولات ممتاز و صنایع دستی فاخر ایران زمین در محیط آرام و بی‌دغدغه از دیگر مزایای خدمات جایگاه است.

در ادامه نگاهی به خدمات CIP فرودگاه امام خواهیم داشت:

انجام تمامی فرآیندهای فرودگاهی توسط تیم CIP
امکان پرداخت هزینه‌های فرودگاهی مانند هزینه‌های اضافه بار، عوارض خروج و... در جایگاه تشریفات
انتقال مسافران از سالن پذیرایی تا هواپیما و بلعکس با خودروهای اختصاصی CIP
امکان استفاده مسافر از پارکینگ اختصاصی CIP (در صورت درخواست)
امکان استفاده مستقبلین و مشایعین مسافر از خدمات سالن پذیرایی CIP (در صورت درخواست)
امکان اقامت کوتاه‌مدت مسافر در سوئیت‌های CIP (در صورت درخواست)
انجام فرآیندهای دریافت ویزای فرودگاهی (در صورت درخواست)
امکان استفاده از خدمات ویلچر و بالابر (در صورت درخواست)

امکانات سالن پذیرایی:

نشیمن‌های متعدد با چشم‌اندازی از باند فرودگاه
رستوران سلف سرویس با انواع خوراک‌های مناسب در ساعات مختلف روز
نمازخانه
اتاق جلسات VIP
اتاق کودک شامل کنسول‌های بازی برای سرگرمی کودکان
فروشگاه‌های صنایع دستی، عطر، خشکبار، خاویار و...
طراحی مدرن و آرامش‌بخش
گیت‌های اختصاصی سپاه و پلیس، گمرک و پذیرش بار برای اجتناب از انتظار در صف‌های طولانی
اینترنت پرسرعت نامحدود

مسافران در تورهای خارجی به محض رسیدن به جایگاه توسط واحد پذیرش مورد اسقبال قرار گرفته، گذرنامه و بار آنان جهت تحویل به شرکت هواپیمایی و دریافت کارت پرواز تحویل گرفته شده و سپس به داخل جایگاه جهت استراحت و انتظار راهنمایی می شوند.در طی مدت اقامت مسافران در جایگاه کارکنان بخش تشریفات با تحویل بار به شرکت هواپیمایی و اخذ کارت پرواز کلیه امور رایج در تشریفات فرودگاهی را به انجام رسانده و در با اعلام شرکت هواپیمایی مبنی بر زمان سوار شدن به هواپیما، مسافران از طریق گیت اختصاصی پلیس گذرنامه مستقر در جایگاه از آن خارج شده و توسط کارشناس تشریفات و با خودرو تشریفاتی تا پای پرواز بدرقه می شوند.

مسافران در مدت انتظار در جایگاه از امکانات متعددی نظیر اینترنت پر سرعت، میز اردو، انواع غذای گرم و سرد مناسب سفر، انواع نوشیدنی های گرم و سرد، کامپیوتر و پرینتر، اتاق ویژه افراد سیگاری استفاده نموده و در صورت نیاز به انجام امور بانکی نیز می توانند از شعب بانک سامان و بانک پاسارگاد و چندین دستگاه ATM بانکی استفاده نمایند.

مسافران در پرواز ورودی نیز به محض فرود هواپیما و باز شدن دربها در مقابل درب خروج از هواپیما مورد استقبال کارشناس تشریفات جایگاه CIP قرار گرفته و توسط خودرو تشریفاتی به جایگاه منتقل می شوند. در مدت زمان دریافت بار توسط کارکنان جایگاه، مسافران قادر به استفاده از تمام امکانات جایگاه CIP بوده و مستقبلین نیز می توانند پس از گیت ورودی اختصاصی گذرنامه جایگاه مسافران را همراهی و از امکانات جایگاه استفاده نمایند. پس از دریافت بار، مسافران توسط کارشناس تشریفات جایگاه تا محل سوار شدن به خودرو بدرقه می شوند. در طی شبانه روز صدها مسافر ورودی و خروجی از امکانات جایگاه استفاده می نمایند.

خدمات مستقبل و مشایع چیست؟

مستقبل یا استقبال کننده در خدمات CIP به شخصی اطلاق می شود که برای استقبال از مسافر CIP وارد سالن سی آی پی می شود و بابت ورودیه به لانج CIP هزینه ای پرداخت می کند و از زمان ورود مسافر می تواند در لانج حضور داشته باشد تا زمانی که امور اداری مسافر به اتمام برسد و از تمامی امکانات پذیرایی و سایر خدمات موجود در CIP می تواند همانند مسافر استفاده کند. مشایع یا مشایعت کننده در خدمات CIP به شخصی اطلاق می شود که همراه مسافر به داخل سالن تشریفات وارد می شود و تا زمان پرواز می تواند در کنار مسافر حضور داشته باشد و از امکانات CIP (شامل پذیرایی و اقامت در لانج) استفاده کند و بابت این خدمات هزینه پرداخت می کند. 

خدمات ویژه (ویلچر و بالابر)

عده ای از مسافران بدلیل ناتوانی جسمی نیاز به استفاده از خدمات ویژه در اصطلاح ویلچر دارند این مسافران در صورتی که بر روی بلیط خود در زمان خریداری بلیط خدمات ویژه را درخواست داده باشند می توانند بدون رزرو از این سرویس در سالن cip استفاده کنند در غیر این صورت می بایست هزینه این خدمات را بر طبق جدول فوق پرداخت کنند و در خواست آن را در در فرم رزرو آنلاین ذکر کنند. توجه داشته باشید منظور از این خدمات صرفا دستگاه ویلچر نیست بلکه خودروهای مخصوص حمل مسافر ویلچری (بالابر) را شامل می شود که در صورت درخواست آنلاین این خودروها جهت حمل مسافر به / از سالن سی ای پی هماهنگ می شوند. 

شرایط پارکینگ CIP

با توجه به محدودیت فضای پارکینگ cip فرودگاه امام امکان رزرو بخش پارکینگ برای مسافران وجود ندارد. تنها راه حل استفاده از پارکینگ در زمان ورود به سی ای پی و سوال از بخش حراست است که همکاران این بخش درصورتی که جای پارک در پارکینگ موجود باشد مسافران را راهنمایی می کنند. البته همانطور که می دانید در بعضی از زمانها و خصوصا ایام تعطیلات و پرتردد از چندین روز قبل ظرفیت پارکینگ سی ای پی تکمیل می شود. بنابراین به طور کلی امکان رزرو پارکینگ در بخش cip قبل از عزیمت به فرودگاه وجود ندارد. صرفا با مراجعه به سی ای پی و سوال از بخش حراست می توانید نسبت به ظرفیت آن آگاه شوید. 

قوانین و ملزومات رزرو خدمات ‌CIP

۱) رزرواسیون خدمات CIP به صورت آنلاین از ۲۴ ساعت قبل از پرواز امکان پذیر است اما به صورت حضوری تا ۳ ساعت قبل پرواز مورد قبول است.
۲) اگر پروازتان تغییر کند و یا به هر دلیلی کنسل شود هزینه رزرو خدمات به صورت اینترنتی به حساب شما واریز خواهد شد. این مشکلات را می‌توانید از طریق برقراری ارتباط با پشتیبانی برطرف کنید.
۳) در صورت کنسلی و استرداد مبلغ به حساب مشتری حدود سی دقیقه زمان لازم است.
۴) در پروازها ممکن است تغییراتی رخ دهد که آن را بلافاصله باید با واحد پشتیبانی درمیان گذاشته و ساعت جدید پرواز یا شماره پروازتان را به آن‌ها اطلاع دهید.
۵) اگر دارای کودکی باشد که به سن دو سال نرسیده هزینه خدمات برای او رایگان است اما برای افراد بالای دو سال اعم از کودک و بزرگ‌سال شامل هزینه کامل خواهد شد.
۶) اگر به هنگام ورود به فرودگاه درخواست خدمات تشریفاتی را دارید باید برای رزرو ساعت فرودتان را با واحد پشتیبانی هماهنگ کنید.
۷) همانند دیگر بخش‌ها، هزینه ترانسفر فرودگاهی نیز به صورت جدا حساب شده و اگر کاربر از آن استفاده کند سرویس اضافه به شمار می‌رود.
۸) از سرویس‌های دیگری که به درخواست مسافر استفاده شده مانند: استفاده از ویلچر و بالابر، خدمات ویزا برای غیر ایرانی‌ها، خدمات حیوان خانگی و خدمات سوئیت اختصاصی همگی هزینه‌هایی جداگانه دارند که در نهایت به صورت حساب اضافه می‌شود. نکته قابل توجه در این مورد این است که اگر سرویس اصلی CIP را تهیه نکرده باشید توانایی رزرو این سرویس‌ها را به صورت مجزا نخواهید داشت.
۹) زمانی که می‌خواهید این خدمات را رزرو کنید حتماً به این دقت کنید که نامتان را با حروف فارسی و صحیح بنویسید. اگر هم مسافر غیر ایرانی است باید نامش با حروف انگلیسی نوشته شود.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1419615

مهمترین اخبار اقتصادی: