مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اعلام اینکه 70 درصد پیشنهاد روسها درباره ساخت خط آهن رشت-آستارا مورد تایید ایران است، گفت: پیمانکار اصلی این پروژه قرارگاه خاتمالانبیا است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور درباره خطآهن رشت-آستارا، اظهار کرد: تقریبا با 70 درصد پیشنهاد روس ها برای ساخت خطآهن رشت-آستارا موافق هستیم.
وی با بیان اینکه اختلاف نظر ما کارشناسی و مربوط به ایستگاههاست، افزود: روسها با توجه به سابقه زیادی که در ساخت ایستگاههای راه آهن دارند طبیعتاً طراحی را به آن سمت و سو می برند. ممکن است این کار خیلی مورد قبول ما نباشد. البته در سفری که روسیه خواهیم داشت این مسئله را حل و فصل خواهیم کرد.
وی درباره اینکه آیا روی ها پروژه را می سازند، گفت: خیر، ایرانی ها خطآهن رشت-آستارا را می سازند و پیمانکار اصلی این پروژه قرارگاه خاتمالانبیا است.
وی همچنین با اشاره به وضعیت کریدورها اظهار کرد: عراق نیز به عنوان رقیب ما کریدورهایی در بندر فاو و امالقصر دارد و مشغول فعالیت است. کریدورها صرفاً مسیرهایی برای جابجایی بار و مسافر نیستند و مزیتها و اثرگذاریهای فراوانی دارند؛ این مسیرها هم میتوانند قدرت جابجایی ایجاد کنند و هم سیاستها را تحت تأثیر قرار دهند. نمونه بارز آن کریدور زنگه زور است که اخیراً نقل محافل شد؛ اگرچه هیچ اقدام فیزیکی در آن انجام نشده بود، اما یکی از اهداف آن که جابجایی سیاست بود، محقق شد و اثرگذاری خود را نشان داد.
وی توضیح داد: در حوزه ریلی حدود 9 کریدور تعریف کردهایم که شش کریدور شمال-جنوب و سه کریدور شرق-غرب هستند. شاخصترین کریدور شمال-جنوب، مسیر آستارا تا چابهار است و اگر فرصت باشد، توضیحات بیشتری درباره مسیر چهار زاهدان ارائه خواهم داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه بزرگراهی، 11 کریدور طراحی شده که شش کریدور آن شمال-جنوب و سه کریدور شرق-غرب است. کریدورهای آزادراهی نیز شامل هفت کریدور میشوند که توسط بخش خصوصی و دولت با مشارکت یکدیگر در حال اجرا هستند.
بازوند افزود: یکی از مهمترین کریدورهای آزادراهی کشور، مسیر دریای خزر تا خلیج فارس است که از چالوس شروع شده و تا ماهشهر امتداد دارد؛ حدود 53 درصد این کریدور توسط بخش خصوصی اجرا میشود.
وی یادآور شد:در حوزه بزرگراهی، اصلیترین کریدورها شامل کمربند پیرامون نقشه کشور هستند؛ این مسیرها از مرز بازرگان تا شلمچه، از شلمچه تا چابهار و از چابهار تا سرخس و بازگشت به مرز بازرگان امتداد دارند. این چهار کریدور بزرگراهی نقش بسزایی در ارتباط با کشورهای همسایه دارند و مستلزم تکمیل راههای آنتنی هستند که در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام/