اکونومیک 24
08 خرداد 1401 - 14:20

با حقوق خود در صورت تاخیر یا کنسلی پرواز آشنا شوید!

آیا تا بحال با تاخیر یا کنسلی پرواز مواجه شده‎اید، آیا می دانید مسافران در این شرایط حقوقی دارند؟ در ادامه توضیحاتی درباره حقوق مسافران ارائه کرده ایم. به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، حقوق مسافر در پروازهای داخلی شامل موارد زیادی اعم از یکسان بودن مسافران در دریافت خدمات، ایجاد خسارت به وسایل و بار مسافران، حقوق افراد توامند در استفاده از هواپیما و شفاف سازی نرخ و ایجاد تأخیر یا کنسل شدن پرواز است. خبرگزاری مهرتوامندتأخیرکنسل شدن پرواز ممکن است از طرف ایرلاین و یا مسافر صورت گیرد. در صورتی که شما پرواز خود را کنسل کنید، از سوی ایرلاین مربوطه با جریمه روبه رو می‌شود. نرخ جریمه‌های کنسلی ایرلاین‌های داخلی متفاوت بوده و به شناسه نرخی و زمان کنسل شدن بستگی دارد. اما در صورتی که پروازها از سوی ایرلاین کنسل شود، شرایط متفاوت خواهد بود. طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشور، شرکت‌های هواپیمایی در صورت تأخیر و یا کنسلی پرواز، باید نسبت به جبران آن اقدام کنند. جبران خسارت از سوی ایرلاین به زمان تأخیر و یا کنسلی پرواز بستگی دارد. روبهجریمه‌های کنسلی ایرلاین‌های داخلیجریمه‌های کنسلی ایرلاین‌های داخلیتأخیرتأخیردر چه صورتی پرواز کنسل می‌شود؟ در چه صورتی پرواز کنسل می‌شود؟در چه صورتی پرواز کنسل می‌شود؟کنسلی پروازها ممکن است به دلایل شرایط جوی نامناسب اتفاق بیفتد. با وجود پیش بینی هوا توسط شرکت‌های هواپیمایی، گاهی اوقات ممکن است شرایط جوی برای پرواز نامناسب باشد. در این شرایط ایرلاین مربوطه باید پرواز را کنسل کند. علاوه بر این ممکن است به علت نقص فنی پیش بینی نشده نیز پروازها با تأخیر روبه رو شده و یا کنسل شوند. گاهی اوقات، خلبانان در هنگام حرکت و قبل از بلند شدن متوجه نقص فنی می‌شوند، که در این صورت نیز پرواز برای ساعاتی متوقف می‌شود. تأخیرهمچنین به دلایل دیگری نیز ممکن است پروازها با تأخیر رو به رو شوند. یکی از این دلایل وجود بار مشکوک است که امکان به خطر افتادن امنیت پرواز در آن وجود دارد. علاوه بر این ممکن است کادر پرواز، به دلایلی آمادگی پرواز را نداشته باشند. تأخیر عملیاتی پرواز نیز از دلایل مهم تأخیر پروازهاست. تأخیر عملیاتی پرواز شامل ایجاد مشکل در سیستم‌های کامپیوتری در روند پرواز، از بخش گیت پرواز تا بارگیری و بازرسی مسافران و بار آنها، طولانی شدن بارگیری و موارد دیگر است. تأخیرتأخیرتأخیرتأخیرگیتحقوق مسافر در صورت تأخیر پروازها حقوق مسافر در صورت تأخیر پروازهاحقوق مسافر در صورت تأخیر پروازهاتأخیرتأخیر در پرواز ممکن است از چندین دقیقه تا چندین ساعت باشد. در هر صورت پس از ایجاد تأخیر در پرواز، ایرلاین مربوطه باید اقدامات عمومی و خصوصی را طبق قوانین سازمان هواپیمایی ایران، انجام دهد. در اقدامات عمومی، نماینده ایرلاین باید با حضور در میان مسافران، با احترام کامل، تأخیر در پرواز را به مسافران اطلاع رسانی کند. اقدامات اختصاصی نیز به صورت زیر باید توسط ایرلاین رعایت شود. تأخیرتأخیرتأخیرتأخیر پرواز بین ۱ الی ۲ ساعت تأخیر پرواز بین ۱ الی ۲ ساعتتأخیر پرواز بین ۱ الی ۲ ساعتتأخیرمیانگین تأخیر پروازهای داخلی حدود نیم ساعت می‌باشد. در صورتی که میزان تأخیر از این زمان بیشتر شده و به ۱ الی ۲ ساعت برسد، شرکت هواپیمایی باید پذیرایی نوع اول را از مسافرا به عمل آورند. البته اگر زمان کافی وجود نداشته باشد و با این پذیرایی، پرواز با تأخیر بیشتری روبه رو شود، نیازی به پذیرایی نیست. تأخیرتأخیرمسافراتأخیرروبهتاخیر بین ۲ الی ۴ ساعت تاخیر بین ۲ الی ۴ ساعتتاخیر بین ۲ الی ۴ ساعتدر صورتی که تأخیر پرواز بیش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت باشد، ایرلاین مربوطه باید اقدامات زیر را انجام دهد: تأخیرارائه پذیرایی حداقل نوع اول، که با توجه به امکانات همان فرودگاه انجام می‌شود. شرکت هواپیمایی باید وسیله ارتباطی مناسب جهت اطلاع رسانی مسافران را فراهم کند. در صورتی که مسافر تمایل داشته باشد که پرواز خود را تغییر دهد، شرکت هواپیمایی باید با درخواست وی موافقت نماید. مسافر می‌تواند که اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمایی را اعلام کرده و ایرلاین نیز موظف به همکاری است. علاوه بر این در صورتی که در همان مسیر پرواز جایگزین دیگر نیز وجود داشته باشد، مسافر می‌تواند درخواست خود مبنی بر استفاده از آن پرواز را اعلام کند. در صورتی که مسافران به هر دلیلی از پرواز خود انصراف دهند، ایرلاین مربوطه باید نسبت به استرداد کامل وجه همکاری کند. تاخیر بیش از ۴ ساعت پرواز تاخیر بیش از ۴ ساعت پروازتاخیر بیش از ۴ ساعت پروازدر صورتی که پرواز به هر دلیلی، با تأخیر بیش از ۴ ساعت مواجه شود. ایرلاین مربوطه علاوه بر رعایت موارد بالا، باید خسارت وارده به مسافر را جبران کند. این خسارت به میزان ۳۰ درصد نرخ پایه بلیط هواپیما است. علاوه بر این در صورتی که پرواز از سوی ایرلاین باطل شود، شرکت هواپیمایی علاوه بر عودت کامل وجه باید خسارتی به میزان ۵۰ درصد نرخ پایه بلیط را نیز تقبل کند. تأخیرالبته در بعضی موارد استثنائاتی نیز وجود دارد. مثلاً در صورتی که هواپیما در ساعت مشخص شده حرکت کند و به دلایل فنی به رمپ بازگردد، میزان تأخیر تا پرواز مجدد، از زمانی که هواپیما به ترمینال بازگشته است، محاسبه خواهد شد. همچنین در صورت تأخیر پرواز، شرکت هواپیمایی، مسافران را در ساعت تعیین شده از طریق شرکتی دیگر منتقل نماید، آن شرکت مشمول پرداخت جریمه و یا خسارت تأخیر نخواهد شد. رمپتأخیرتأخیرتأخیرحقوق مسافر در کنسلی پرواز حقوق مسافر در کنسلی پروازحقوق مسافر در کنسلی پروازدر صورتی که پرواز ایرلاین به دلایل شرایط جوی و یا فنی لغو شود، شرکت هواپیمایی باید نسبت به عودت وجه و جبران خسارت اقدام نماید. طبق قانون سازمان هواپیمایی کشور، همه مسافران باید از خدمات هواپیماها به صورت یکسان بهره مند شوند و در صورتی که شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافران به دلایل مختلف امتناع کنند، باید به صورت زیر، خسارت وارده را جبران کنند. اگر روند ابطال و کنسل شدن پرواز از زمان خرید، تا یک هفته قبل از پرواز صورت گیرد، ایرلاین مربوطه باید وجه کامل بلیط را به مسافر عودت دهد. در صورتی که بلیط هواپیما در ۶ روز الی ۲۴ ساعت قبل از پرواز کنسل شود، ایرلاین مربوطه باید علاوه بر پرداخت کامل وجه، یک بلیط مشابه از نظر مسیر و کلاس پروازی با ۳۰ درصد تخفیف برای مسافر تهیه کند. همچنین اگر کنسلی بلیط در ۲۴ ساعت قبل از پرواز صورت گیرد، شرکت هواپیمایی باید علاوه بر پرداخت کامل وجه، یک بلیط مشابه با ۵۰ درصد تخفیف برای مسافر رزرو کند. این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد. خبرگزاری مهر
منبع: مهر
شناسه خبر: 345068

مهمترین اخبار اقتصادی: