از دستاوردهای مهم گروه صنعتی ایران خودرو در دوره مدیریت فعلی اجرا و عملیاتی کردن اتحاد استراتژیک با شرکت سایپا است.
اخبار شرکتها؛ از دستاوردهای مهم گروه صنعتی ایران خودرو در دوره مدیریت خطیبی اجرا و عملیاتی کردن اتحاد استراتژیک با شرکت سایپا است. این موضوع در سال های اخیر مطرح بوده و به عنوان یکی از راهکارهای کاهش هزینه تولید با تشریک مساعی خودروسازان در بهره برداری از امکانات و ظرفیت ها عنوان شده، اما هیچ گاه به مرحله عملیاتی نرسیده است. گروه صنعتی ایران خودرو، اما با پشتکار و پی گیریهای متعدد صورت گرفته، توانست به این موضوع جامه عمل پوشانده و گام بزرگی در همکاریهای مشترک بردارد.
بر این اساس همکاری دو خودروساز در بخش های مختلف طراحی، تولید خودرو، پلتفرم مشترک و خدمات پس از فروش در دستور کار قرار گرفته و با توجه به توانمندی و ظرفیت های گروه صنعتی ایران خودرو، در گام نخست، ۱۰ هزار دستگاه موتور مناسب برای محصول شاهین در اختیار سایپا قرار خواهد گرفت. این همکاری ها در زمینه سایت های تولیدی خارجی، طراحی، تامین و سایر موارد نیز در دستور کار قرار دارد. در این چارچوب ۱۸ پروژه همکاری مشترک تعریف و ارزیابی شده و با تشکیل ۹ کارگروه مختلف هفت تفاهم نامه همکاری مشترک در شرکت های دو گروه تنظیم شده است.
ایران خودرو پاورترین، قطب تامین قوای محرکه
با توجه به توسعه نسلهای نوین قوای محرکه در گروه صنعتی ایران خودرو و ظرفیت های موجود در این بخش، مدیرعامل این گروه صنعتی، تاسیس ایران خودرو پاورترین و تبدیل این گروه به قطب تامین قوای محرکه در کشور و منطقه خاورمیانه را هدفگذاری کرده است و بر همین اساس علاوه بر تولید موتور و قوای محرکه برای سایر خودروسازان داخلی، صادرات را نیز در دستور کار قرار خواهد داد.
خطیبی مدیرعامل ایران خودرو بارها به صادرات پیشرانه، گیربکس و به طور کلی قوای محرکه خودروهای سبک و سنگین به کشورهای دیگر اشاره کرده و سرانجام توانسته به این هدف مهم جامه عمل بپوشاند.
در واقع، هدف این پروژه، ایجاد و راهاندازی شرکت پایه و مادر توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایرانخودروست. وظیفه آن بازاریابی، سفارشگذاری و فروش موتور، گیربکس و اکسل به بازارهای خارج از گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین بازارهای بینالمللی تعریف شده است. براساس برنامهریزی انجامشده، امسال و سالهای آینده بخش مهمی از درآمد و سودآوری ایرانخودرو از طریق فعالیت این شرکت خواهد بود. شرکت پایه و مادر توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایرانخودرو، ضمن افزایش ساخت داخل تولیدات سایر خودروسازان و خودکفایی بیش تر در صنعت خودرو به افزایش رقابتپذیری محصولات کمک خواهد کرد.
شرکت دانشبنیان نیرو محرکه، موتورسازی ایرانخودرو، شرکت دانشبنیان ایپکو، ایدم، چرخشگر، محورسازان ایرانخودرو، محور خودرو و همچنین طرحهای تولیدی جدید قوای محرکه، طبق سفارش و خواست شرکت پایه و مادر توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایرانخودرو، به تولید اقدام خواهند کرد و این شرکت موتور و اکسل و گیربکس را خارج از گروه عرضه خواهد کرد.
به بیان ساده، قرار است با این پروژه اهداف چندمنظوره ای محقق شوند، یعنی بسیاری از شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو که طی سال های گذشته در حد توان و ظرفیت های خود کار نمی کردند با حضور در این پروژه و درگیر شدن در آن نه تنها توان تامین نیازهای داخلی شرکت را خواهند داشت، بلکه می توانند نیاز سایر تولیدکنندگان داخل کشور را نیز تامین کنند.
در عین حال، با توجه به حضور شرکت های دانش بنیان و همچنین تجربه و دانش فنی ای که وجود دارد این شرکت می تواند اهداف صادراتی را محقق سازد؛ چراکه از یک سو با وجود تمام مشکلات و نوسان قیمت ها با افزایش ظرفیت تولید قیمت تمام شده کاهش پیدا می کند و این مساله می تواند قدرت رقابتی را افزایش بدهد و از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی کشور به نحوی است که می تواند ایران را به هاب منطقه تبدیل کند.
به بیان ساده و بسیار واضح، ایران خودرو پاورترین پروژه ای است که با آن می توان هم بخشی از زیان ناشی از اصلاح قیمت ها را جبران کرد و در کنار آن مجموعه را به سود رساند. در همین حال، تولیدات این مجموعه می تواند باعث کاهش خروج ارز و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده خودروهای تولیدی نیز شود.
آغاز پروژه ایران خودرو پاورترین را می توان به درستی حرکت ایران خودرو به سمت بزرگان دانست. امری که در دنیا مرسوم است. به عنوان مثال در حال حاضر، موتور برخی از خودروهای تولید چین که در ایران نیز تولید می شوند محصول شرکت میتسوبیشی ژاپن است، بنابراین ایران خودرو نیز می تواند با توجه به قدرت و سابقه ای که دارد، گام های محکمی در این زمینه بردارد و تامین کننده موتور خودروهای شرکت های داخلی و خارجی منطقه باشد.
تولید موتورهای سه استوانه
موتورهای سه استوانه ایران خودرو علاوه بر کاهش مصرف سوخت و سطح آلایندگی، اشتغالزایی بالایی را نیز به همراه خواهد داشت. در این راستا باید اذعان داشت که ۳۴ شرکت قطعه سازی کشور، به صورت مستقیم در کنار گروه صنعتی ایرانخودرو در این پروژه نقش محوری دارند. کیفیت قطعات یکی از دغدغههای اصلی تولید خانواده موتورهای سه استوانه بوده و کنترل و نظارت دقیقی در فرآیند تولید آن اعمال میشود.
در حوزه تولید قوای محرکه این شرکت، ساخت چهار موتور از یک خانواده با توانها و گشتاورهای مختلف در دستور کار قرار دارد. بر این اساس خانواده موتورهای سه استوانه، قابلیت فروش به سایر شرکت های خودروساز داخلی و یا صادرات به شرکت های خودروسازی خارجی را دارد که خود نقطه قوتی برای صنعت خودرو کشور محسوب میشود.
پایان پیام/