اکونومیک 24
09 اردیبهشت 1404 - 14:39

ضرورت تمرکز سیاستگذاری تجارت خارجی در سازمان توسعه تجارت

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از مداخلات نهادهای غیراختصاصی در عرصه تجارت بین‌الملل، خواستار بازگشت نقش سیاست‌گذار مرکزی به سازمان توسعه تجارت شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شکر خدایی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه اکسپو 2025 و در پنل تخصصی راهبردهای توسعه صادرات غیرنفتی گفت: انتظار ما از برگزاری هفتمین دوره ایران اکسپو، در واقع در دو سطح قابل ارائه است. قسمت نخست، ناظر بر بحث سیاست‌گذاری است. ما بر این باوریم که در بخش خصوصی کشور، چنانچه بخواهیم تجارت بین‌المللی موفقی را پایه‌ریزی نماییم، باید همانند گذشته، تمامی سیاست‌گذاری‌های حوزه تجارت بین‌الملل، به‌طور متمرکز در سازمان توسعه تجارت صورت پذیرد. ما معتقدیم سایر نهادهای کشور باید خود را با سازمان توسعه تجارت، که نهاد تخصصی این حوزه محسوب می‌شود، هماهنگ سازند.

وی افزود: متأسفانه، در طول هفت سال گذشته، ما شاهد مداخله نهادهایی نظیر بانک مرکزی، بورس کالا، برخی معاونت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، و بخشی از وزارت امور اقتصادی و دارایی، در قالب گمرک و همچنین سازمان امور مالیاتی بوده‌ایم. این مداخلات، از منظر ما به‌عنوان بخش خصوصی، مداخلاتی مخرب در سیاست‌های تجارت بین‌الملل به شمار می‌آیند و منجر به تضعیف مرکز ثقل تصمیم‌سازی‌ها و اندیشه‌ورزی دولت در حوزه تجارت بین‌الملل، یعنی سازمان توسعه تجارت، شده‌اند.

سازمان توسعه تجارت باید به جایگاه اتاق فکر اصلی دولت در تجارت بازگردد

شکرخدایی ادامه داد: بنده بر این باورم، و اجازه بفرمایید یک لحظه صبر کنیم تا مشکل میکروفون برطرف گردد... بله، خواهش می‌کنم، ادامه می‌دهم. ما باید از برگزاری این رویداد، دست‌کم در سطح سیاست‌گذاری، این پیام را به رئیس‌جمهور محترم، قوه قضائیه و مجلس محترم منتقل کنیم که ما، به‌عنوان بخش خصوصی، انتظار داریم که سیاست‌گذاری‌های متمرکز حوزه تجارت خارجی در سازمان توسعه تجارت، به‌مثابه اتاق فکر دولت، صورت پذیرد و سایر نهادها از این سیاست‌گذاری‌ها تمکین نمایند.

متأسفانه، در هفت سال گذشته، ما شاهد خروج بانک مرکزی از حدود و ثغور مأموریت‌های تخصصی‌اش بوده‌ایم و اکنون، عملاً بانک مرکزی به سیاست‌گذار تجارت خارجی کشور بدل شده است؛ که خروجی این امر، نتایج نامطلوبی بوده که در طول سال‌های اخیر در حوزه تجارت خارجی پدید آمده است.

ضرورت گسترش حضور هیئت‌های خارجی در ایران

وی با بیان اینکه در سطح خرد نیز ما انتظار داریم که همچنان شاهد افزایش حضور هیئت‌های خارجی در ایران باشیم، گفت: امسال، نسبت به سال گذشته، به‌واسطه تلاش‌ها و زحمات سازمان توسعه تجارت، حضور هیئت‌های خارجی پررنگ‌تر شده است. ما بر این باوریم که این مسیر باید تداوم یابد و بیش‌ازپیش به سمت بین‌المللی شدن این رویداد حرکت کنیم تا این همه انرژی، سرمایه‌گذاری و گردهمایی‌ها، نهایتاً به نتایج ملموسی در عرصه تجارت خارجی کشور منجر گردد.

امسال، نسبت به سال گذشته، شاهد رونق بیشتری در حضور هیئت‌های خارجی بوده‌ایم. به اعتقاد ما، باید شرکت‌های خارجی با کیفیت‌تر و متنوع‌تری از بازارهای هدف صادراتی، در این نمایشگاه حضور یابند تا این رویداد منجر به توفیق در عرصه تجارت گردد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1880412