از زمان ابلاغ آیین نامه اجرایی سازی آمایش سرزمین،صنایع آببر و انرژیبر که اولویت استقرار آنها بر اساس اسناد آمایش سرزمین از طرف شورای عالی در سواحل جنوب کشور تعیین شده، در صورت استقرار در مناطقی غیر از سواحل جنوبی از معافیتها برخوردار نخواهند شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هیئت وزیران به پیشنهاد شماره 556535 مورخ 1403/10/29 سازمان برنامه و بودجه کشور و در اجرای تبصره (4) بند (الف) ماده (32) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور مصوب 1395، آیین نامه اجرایی سازی آمایش سرزمین را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین نامه اجرایی سازی آمایش سرزمین
ماده 1- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
1- شورای عالی: شورای عالی آمایش سرزمین.
2- سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.
3- دبیرخانه: دبیرخانه شورای عالی آمایش سرزمین.
4- دستگاههای اجرایی: دستگاههای موضوع ماده (29) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1396
5- سامانه آمایش سرزمین: سامانه پایش و ارزیابی توسعه فضایی کشور در راستای پیادهسازی ماده (6) سند ملی آمایش سرزمین مصوب سال 1399 مستقر در سازمان.
6- طرحهای جامع بخشی و منطقهای: طرحها و برنامههای دستگاههای اجرایی که در پهنه سرزمینی تغییراتی را به وجود میآورند.
ماده 2- شورای عالی به عنوان مرجع استقرار نظام راهبری توسعه سرزمین، مسئولیت نظارت بر حسن اجرای سند ملی آمایش سرزمین و اسناد استانی مصوب سال 1399 و الحاقات بعدی آن را به عهده دارد.
تبصره 1- در راستای پیاده سازی اهداف سند ملی آمایش سرزمین و تصویبنامه شماره 8357/ت60778هـ مورخ 1403/1/25، دستگاههای اجرایی موظف به اجرای کامل مصوبه هشتادمین جلسه هیئت مقررات زدائی و بهبود محیط کسب و کار مورخ 1402/12/7 با موضوع مجوزهای کسب و کار خواهند بود.
تبصره 2- کلیه طرح (پروژهها) پیش از تصویب در شورای برنامهریزی و توسعه استانها باید دارای تأییدیه استعلام انطباق با اسناد آمایش سرزمین باشند.
تبصره 3- دستگاههای اجرایی مکلفند حسب مورد، تکالیف و ضوابط زیست محیطی مربوط به طرح پروژه ها را به تفکیک ابلاغ نمایند.
ماده 3- دبیرخانه شورای اقتصاد و کمیسیون موضوع ماده (23) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 1393 (موضوع دستورالعمل اجرایی شماره 73645 مورخ 1400/2/21 سازمان برنامه و بودجه کشور) موظفند پیش از بررسی هر گونه پیشنهاد طرح (پروژه) از تطبیق اهداف و جانمایی این طرحها با مفاد اسناد آمایش سرزمین از دبیرخانه استعلام نمایند.
ماده 4- در راستای تحقق توسعه متعادل، متوازن و پایدار سرزمین و تنوعبخشی به اقتصاد کشور متناسب با مزیتها و قابلیتهای دریاپایه، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با مشارکت وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، نیرو، نفت، راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه مطابق با جهتگیریهای اسناد آمایش سرزمین ضوابط و سازوکارهای الزام آور و تضمیندار و جدول زمان بندی استقرار (اعم از انتقال تأسیس و …) صنایع آببر و انرژی بر در قلمروهای ساحلی جنوب کشور را برای یک دوره زمانی (10) ساله تعیین و برای تصویب به شورای عالی ارائه نماید.
تبصره 1- فهرست صنایع آب بر و انرژی بر توسط وزارت صنعت معدن و تجارت و با همکاری وزارت نیرو وزارت نفت سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه کشور حسب مورد، ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه تدوین و به تصویب شورای عالی میرسد.
تبصره 2- از زمان ابلاغ این آیین نامه صنایع آببر و انرژیبر که اولویت استقرار آنها بر اساس اسناد آمایش سرزمین از طرف شورای عالی در سواحل جنوب کشور تعیین شده است، در صورت عدم وجود الزامات ذاتی سرزمینی و مزیت نسبی و پایه مصرح در این اسناد، در صورت استقرار در مناطقی غیر از سواحل جنوبی از معافیتها مشوقها تسهیلات و تخفیفاتی که مبنای آن مصوبه دولت است برخوردار نخواهند شد و قیمت آب، برق، مواد اولیه سوخت و خوراک آنها بر اساس قیمتهای تمام شده محاسبه میشود.
تبصره 3- موارد استثناء با درخواست بالاترین مقام اجرایی دستگاه مورد نظر در شورای عالی مطرح و در مورد آنها تصمیمگیری میشود.
ماده 5- دستگاههای اجرایی موظفند حسب مورد قبل از شروع فرآیند اعطای تسهیلات و تأمین منابع مالی توسط بانکها مؤسسات اعتباری و صندوق توسعه ملی برای اجرای طرحهای سرمایه گذاری، انطباق آنها را با سند آمایش سرزمین از طریق سامانه آمایش سرزمین، استعلام نمایند.
ماده 6- دبیر کمیسیون موضوع تبصره (1) ماده (1) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب 1374 موظف است قبل از تأیید الحاقات زمین و تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها در مقیاس بزرگتر از سه هکتار، نسبت به اخذ استعلام برخط آمایش سرزمین و ثبت مصوبه کمیسیون در سامانه آمایش سرزمین از دبیرخانه اقدام نماید.
ماده 7- وزارتخانههای راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت موظفند قبل از تصویب تأسیس شهرهای جدید، تصویب طرحهای جامع مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و تصویب استقرار شهرکها و نواحی صنعتی نسبت به اخذ استعلام برخط آمایش سرزمین از دبیرخانه اقدام نمایند.
ماده 8- دبیران مراجع ذیصلاح تصویب طرحهای جامعبخشی و منطقهای موظفند انطباق طرحها را با سند ملی آمایش سرزمین در سامانه آمایش سرزمین استعلام و ثبت نمایند.
ماده 9- وزارت کشور موظف است پیش از ارائه پیشنهاد تأسیس استان با شهرستان جدید تأییدیه موضوع را حسب مورد از شوراهای عالی ذی ربط اخذ نماید.
ماده 10- در راستای اجرای ماده (11) سند ملی آمایش سرزمین مصوب 1399، وزارت نیرو مکلف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به تهیه پیش نویس مصوبه آب قابل برنامهریزی موضوع ماده (1) سند ملی آمایش سرزمین مصوب 1399 به تفکیک استانها، ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه و بازنگری آن در دوره های پنج ساله اقدام و برای بررسی به کمیسیون تخصصی شورای عالی و تصویب در شورای عالی ارائه نماید.
ماده 11- در راستای اجرای ماده (12) سند ملی آمایش سرزمین مصوب 1399، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است، الگوی کشت ملی و منطقهای را بر اساس مصوبه آب قابل برنامهریزی، ظرف مدت یکسال ارائه نماید و برای بازنگری آن در دورههای پنج ساله اقدام نموده و برای تصویب در شورای عالی ارائه کند.
ماده 12- تمامی دستگاههای اجرایی موظفند دادهها و اطلاعات مکانی مورد درخواست سازمان را به منظور تکمیل اطلاعات آمایش سرزمین موضوع این آییننامه با رعایت قوانین در اختیار سازمان (دبیرخانه) قرار دهند.
ماده 13- دبیرخانه مسئول نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بوده و موظف است گزارش عملکرد اجرای آن را به صورت سالانه تهیه و به معاون اول رئیس جمهور ارائه نماید.
انتهای پیام/