سامانه ایران ۱۲۸ برای رسیدگی فوری به شکایات مراجعین ادارات از دهم اردیبهشت راه اندازی خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دولت با هدف بهبود خدماترسانی و افزایش رضایتمندی مردم، سامانه جدیدی تحت عنوان «ایران 128» یا «فواد» (فوریتهای اداری) را طراحی کرده است. این سامانه با همکاری یکی از اپراتورها راهاندازی شده و از دهم اردیبهشت ماه به صورت آزمایشی در استان قزوین آغاز به کار خواهد کرد.
چگونگی عملکرد سامانه ایران 128
شهروندان در صورت مواجهه با تأخیر در خدماترسانی، برخورد نامناسب کارمندان یا مشکلات مشابه در ادارات، میتوانند با شماره 128 تماس بگیرند.
تماسها توسط کارشناسان آموزشدیده در مرکز تماس دریافت و بلافاصله به دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد دستگاه مربوطه ارجاع میشود.
در همین خصوص رفیع زاده رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: رسیدگی به شکایت ممکن است به صورت حضوری، تلفنی یا الکترونیکی انجام شود و نتیجه نهایی از طریق پیامک یا تماس تلفنی به مراجعهکننده اعلام میشود.
اهداف سامانه فواد
کاهش نارضایتیهای خرد از عملکرد ادارات که معمولاً به دلیل زمانبر بودن پیگیریهای رسمی، گزارش نمیشوند.
ارزیابی اثربخشی برنامههای اصلاح نظام اداری و بهبود فرهنگ خدمترسانی.
استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای مدیریت سامانه و جلوگیری از بروکراسی اداری.
زمانبندی گسترش سامانه
پس از اجرای آزمایشی در قزوین و رفع مشکلات احتمالی، این سامانه به تدریج در سایر استانها راهاندازی خواهد شد. همچنین، برنامهریزی شده تا بانکها، پیشخوانهای خصوصی و سایر مراکز خدمات عمومی نیز تحت پوشش این سیستم قرار گیرند.
تا زمان اعلام رسمی، شهروندان استانهای دیگر از تماس با سامانه خودداری کنند تا فرآیند راهاندازی به درستی انجام شود.
این طرح با همکاری وزارت ارتباطات و بر اساس تجربههای موفق بینالمللی طراحی شده و امیدوار است گامی مؤثر در جهت افزایش اعتماد عمومی به نظام اداری باشد.
انتهای پیام/