اکونومیک 24
22 شهریور 1402 - 14:24

گفت‌‌وگوی تفصیلی: توزیع زمانی‌ و مکانی پروازهای اربعین‌ بازار سیاه بلیت را جمع کرد

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: امسال 289 پرواز برنامه‌ای و فوق‌العاده برای جابه‌جایی زوار اربعین انجام شد، با عرضه بخش عمده‌ای از بلیت‌ها از طریق اینترنت و اعزام زوار از هشت مبدا جدید پروازی، به نحوی عمل شد که در کنار بهره‌مندی اغلب متقاضیان واقعی، بازار سیاه بلیت پروازهای اربعین جمع شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امسال سفرهای زیارتی اربعین بسیار باشکوه‌تر برگزار شد و هر سال که می‌گذرد سیل مشتاقان اباعبدالله به این سفر زیارتی افزوده می‌شود و اجتماع گسترده عاشقان امام حسین (ع) در جوار ضریح ایشان شکل می‌گیرد.

امسال طبق اذعان اغلب زوار خدمات‌رسانی در ابعاد مختلف به زوار اربعین نسبت به سال‌‌های قبل متفاوت و البته مناسب‌تر بود.

یکی از ابعاد خدمت‌رسانی به زوار اربعین، بخش حمل و نقل و تأمین ناوگان جابه‌جایی زوار اعم از هواپیما، قطار و اتوبوس بود که انصافا امسال نسبت به سنوات قبل، خدمات‌رسانی مناسب‌تر و گسترده‌تری انجام شد؛ 

در این‌باره پیش از این‌، شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در گفت‌‌وگو با فارس به 7 برنامه مؤثر در بهبود خدما‌ت‌ حمل‌‌ونقل به زوار اربعین امسال اشاره کرد.

افزایش بازه زمانی سفرهای اربعین، تنوع و توزیع ناوگان‌ حمل‌‌ونقل، افزایش 3 برابری ظرفیت پارکینگ‌های پایانه‌های مرزی، توزیع مکانی سفرها در پایانه‌‌های مرزی، راه‌اندازی سامانه بازرسی لحظه‌ای وزارت راه و مدیریت زمان سفر زوار با فروش اینترنتی در بخش جاده‌ای، از مواردی بود که معاون حمل و نقل وزیر راه در بهبود خدمات‌دهی به زوار اربعین امسال موثر می‌دانست.

یکی از مدل‌های حمل و نقلی که جابه‌جایی زوار اربعین را بر عهده داشت، حمل و نقل هوایی بود، در بخش حمل و نقل هوایی پیش از آغاز سفرهای زیارتی اربعین، قیمت بلیت پروازها مشخص و رسما اعلام شد هیچ شرکت و آژانسی اجازه ندارد از این قیمت‌ها عدول کند، قیمت بلیت رفت و برگشت پروازهای اربعین از تهران و سایر شهرستان‌ها به نجف 8 میلیون تومان و از مشهد مقدس 9.5 میلیون تومان (رفت و برگشت) تعیین و با سایت‌های و آژانس‌های متخلف هم برخورد شد، نظارت بر عرضه بلیت انصافا نسبت به سنوات گذشته مناسب‌تر شده بود و با وجود تلاش برخی دلالان برای ایجاد بازارسیاه بلیت، تقریبا تلاش شد رضایت نسبی برای زوار ایجاد شود، حتی در مقاطعی از روزهای طرح سفر زیارتی اربعین، قیمت بلیت تهران-نجف یا نجف-تهران با نرخ 2.5‌ میلیون تومان به جای 4 میلیون تومان عرضه شد.

برای بررسی بیشتر ابعاد انجام پروازهای اربعین، به سراغ کاپیتان شمس‌الدین فرزادی‌پور، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران رفتیم و درباره زوایای خدمات‌رسانی حمل و نقل هوایی به زوار اربعین امسال با وی گفت‌‌و‌گو کردیم، مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

 

 

فارس: امسال از نظر تأمین ناوگان حمل و نقل برای سفرهای زیارتی اربعین، به اذعان سایر زوار، خدمات مناسب‌تری از سوی دولت ارائه شد، در بخش حمل و نقل هوایی نیز غیر از برخی مشکلات‌ که در فرودگاه نجف وجود داشت، شرکت‌های هواپیمایی تلاش کردند بخش اعظم ناوگان خود را پای کار بیاورند، در این حوزه چه هماهنگی‌هایی از قبل انجام شده بود؟

فرزادی‌پور: ‌دولت سیزدهم که وظیفه خدمت‌گذاری به مردم را برعهده دارد، اربعین امسال هم وظیفه داشت متناسب با توجه خاص مردم به سفر زیارتی اربعین حسینی، بسترهای لازم برای ارائه خدمات مناسب ارائه کند، در این راستا از مدت‌ها پیش از آغاز پروازهای اربعین و حتی بین پروازهای حج بودیم که طبق حساسیت‌های وزیر راه و شهرسازی، جلسات هماهنگی پروازهای اربعین آغاز شد.

‌از حدود 45 روز پیش از آغاز سفرهای اربعین، شنبه هر هفته جلسات هماهنگی پروازهای اربعین در سطح وزارتخانه با حضور شخص وزیر برگزار شد، کمیته ایمنی و امنیتی صنعت هوانوردی به صورت منظم برگزار شد، رفع مشکلات سنوات گذشته و بررسی چگونگی خدمات‌رسانی به زوار در دستور کار قرار گرفت، وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی، همه با جان و دل پای کار پروازهای اربعین آمدند، از نظر قیمت صندلی پروازهای اربعین و میزان ناوگان اختصاصی به این پروازها ‌تفاهمات صورت گرفت و کار آغاز شد، البته ‌هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکت هواپیمایی حامل پرچم کشورمان و به دلیل دارا بودن جایگاه حکمرانی در صنعت هوانوردی به عنوان یک مجموعه دولتی، بیشتر درگیر این جلسات بود و در همه جلسات حضور داشتیم. 

برای پروازهای اربعین در تهران و در فرودگاه نجف‌، هماهنگی زیادی صورت گرفت، تعداد نفرات را در دو فرودگاه افزایش دادیم،‌ خدمات متناسب با ذائقه زوار و حال و هوای اربعین در ترمینال سلام، افزایش یافت، با مجموع‌ اقداماتی که ‌‌در حوزه‌ هماهنگی پروازهای اربعین انجام شد، ‌شاهد بودیم که پروازهای مناسب‌تری نسبت به سنوات گذشته هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی توسط شرکت‌های هواپیمایی برقرار شد.

* عرضه عمده‌ بلیت پروازهای اربعین به صورت اینترنتی برای مقابله با بازار سیاه

فارس: در موضوع  فروش بلیت پروازهای اربعین و عرضه، پیش از این و در سال‌های گذشته زوار با مشکلات زیادی مواجه بودند، ‌بلیت‌هایی که خارج از نرخ مصوب توسط برخی شرکت‌ها یا آژانس‌های و سایت‌های متخلف عرضه می‌شد و یا بازار سیاه بلیت، ‌امسال برای سامان‌دهی به این موضوع چه برنامه‌ریزی انجام شد؟

فرزادی‌پور: یکی از راه‌هایی که می‌توانستیم این وضعیت را کنترل کنیم، راه‌اندازی سایت فروش بلیت هواپیمایی جمهوری اسلامی بود، برای ارائه‌‌ اینترنتی بلیت پروازهای اربعین، بسترها و زیرساخت‌ها از یکی دو ماه قبل آماده و فعال شد‌ و خدا را شکر توانستیم طبق آمارهای و نظرسنجی،  بلیت را به روش بهتری به دست مصرف‌کننده‌‌ واقعی که همان زوار اربعین بودند، برسانیم.

‌فارس: چه تعداد بلیت از طریق سایت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران عرضه شد؟

فرزادی‌پور: در مجموع ما در بیش از 49500 هزار فقره بلیت از طریق سایت به فروش رفت و مستقیما توسط خود مصرف‌کننده‌ها دریافت شد هر چند مشکلاتی در دریافت این بلیت‌ها بود هم به دلیل  اینکه ما هر مکانیزمی که به ذهنمون می‌رسید تا بتونیم مانع ‌شویم بلیت دست واسطه‌ها نیفتد را به کار گرفتیم، مثلا سایت را بدون خبر باز می‌کردیم، در ساعات مختلف روز عرضه‌ها انجام می‌شد تا فقط بلیت به دیت مصرف‌کننده واقعی برسد.

‌به جرات می‌توانم بگویم که شاید کمتر از پنج درصد از بلیت‌های ما خارج از قاعده دریافت شد‌ و این هم با توجه به بررسی‌ها از شماره‌‌های تلفن همراه مشخص کردیم، علاوه بر این ما هرشب از بین یک فهرست پنجاه تا صد نفری از بین کسانی که بلیت پروازهای اربعین دریافت کرده بودند و به صورت تصادفی تماس می‌گرفتیم که نحوه‌‌ دریافت بلیت را چگ.نه ارزیابی می‌کنند، چه ساعت‌هایی برای خرید بلیت ورود کرده‌اند، خرید بلیت چه میزان زمان برده است و رضایتمندی‌ها را هم بررسی کرده‌ایم تا اطمینان پیدا کنیم که بلیت به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

‌* 8 هزار بلیت از 65 هزار صندلی ارائه شده فروش نرفت

فارس: امسال چه تعداد ‌هواپیما و صندلی پرواز برای اربعین از سوی هواپیمایی جمهوری اسلامی اختصاص داده شد؟

فرزادی‌پور: ما امسال بسیار متفاوت‌تر از سال گذشته عمل کردیم‌، با توجه به وضعیت گرمای زیاد در کشور عراق، احتمال دادیم زوار بیشتری از مدل حمل و نقل هوایی استقبال کنند، ‌ما امسال تقریبا ناوگان سنگین‌مان را به پروازهای اربعین اختصاص دادیم، علاوه بر این دو فروند هواپیمای ایرباس 320 برای شهرستان‌ها اختصاص دادیم، در مجموع هما 65 هزار صندلی پرواز ارائه کرد که از این 65 هزار صندلی، 49500 صندلی طریق سایت به فروش رفت‌ و مابقی به بخش‌های گروهی و هیأت‌های مذهبی یا ادارات دولتی اختصاص یافت.

‌برای اولین بار بود که بیشترین حجم بلیت پروازهای اربعین مستقیما به دست مصرف‌کننده می‌رسید، البته حدود هشت هزار بلیت پرواز هم فروش نرفت، با تدابیری که امسال اندیشیده شد، ما بیشترین فروش نسبت به سال‌های گذشته داشتیم، ‌سال گذشته ‌از مجموع چهل هزار  بلیت ارائه شده‌ حدود هجده یا نوزده هزار بلیت عملا فروش نرفت ولی ما امسال ‌از 65 هزار بلیت ارایه شده حدود‌ 8 هزار بلیت فروش نرفت.

البته تدابیری هم اندیشیده شد، مثلا در مسیرهایی که احتمال می‌دادیم هواپیما با صندلی خالی برگردد یا با صندلی خالی برود، قیمت بلیت را از 4 میلیون تومان به 2.5 میلیون تومان کاهش دادیم، تا زواری که قادر هستند زمان سفر خود را تنظیم کنند، از این ظرفیت استفاده کنند؛ از 27 مرداد تا 9 شهریور در مسیر برگشت بلیت با قیمت 2.5 میلیون تومان عرضه شد از هفدهم شهریور هم به مدت ‌چهار روز در مسیر رفت قیمت 2.5 میلیون تومان عرضه کردیم چون طرح سفرهای زیارتی اربعین تا 20 شهریور مطابق 25 صفر بود.

* برای اربعین هشت مسیر پروازی جدید از‌ ایران به نجف برقرار شد

فارس:‌ امسال آیا مسیر جدید پروازی منتهی به نجف از ایران برقرار شد؟

‌فرزادی‌پور: بله، امسال حدود هشت مسیر جدید پروازهای اربعین برقرار شد، ‌اعتقاد شخصی من این است که همه‌‌ مردم باید از امکاناتی که متعلق به دولت هست برخوردار باشند، با همین نگاه‌ از هشت مبدا جدید‌ شامل خرم‌آباد، زنجان، رشت، سمنان، گرمسار، اصفهان و شیراز و فرودگاه مهرآباد پرواز به نجف برقرار شد، در فرودگاه مهرآباد تقریبا برای اولین بار بود که در این چند سال ‌تعداد‌ی پرواز برای اربعین اختصاص یافت.

در این مسیرها چهار فروند هواپیمای پهن پیکر 300-600، یک فروند هواپیمای RG که ظرفیت تقریبا 267 نفر هم دارد و دو فروند هواپیمای ایرباس 319 و 320 اختصاص دادیم.

‌* همکاری نهادهای نظامی در اعزام هوایی پروازهای اربعین

فارس: در موضوع هماهنگی با  دیگر دست‌اندکاران صنعت در حوزه اربعین همکاری انان را چگونه ارزیابی می کنید؟

فرزادی‌پور: ‌از نظر هماهنگی ‌همه‌‌ دست‌اندرکاران پرواز اربعین هماهنگ بودند، نماینده‌‌ سازمان هواپیمایی و ‌نماینده‌‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم در نجف مستقر بودند، مدیریت می‌‌شد تا‌ مسافرانی که از پرواز جا می‌ماندند، ‌با پروازهای مختلف اعزام شوند.

البته ضرورت دارد اعلام کنم‌ مجموعه‌های نظامی هم برای جابه‌جایی زوار تلاش زیادی کردند، ‌بخشی از زواری که از پرواز جامانده بودند یا در تهیه بلیت مشکلاتی داشتند با همکاری نهادهای نظامی از طریق پروازها جابه‌جا شدند که از آنها تشکر می‌کنیم.

 

 

* محدودیت‌‌های فرودگاه نجف مشکلاتی را ایجاد کرد

فارس: آیا از زوار هم ارزیابی بابت خدماتی که ارائه شد، داشته‌اید؟ زوار خدمات را چگونه ارزیابی کردند؟

فرزادی‌پور: ببینید مشکلاتی ما داشتیم که از ‌دست ما خارج بود و زوار ممکن بود از این مشکلات اطلاع نداشته باشند، مثلا فرودگاه نجف یک فرودگاه محدود است، همین جمعه که بنده در نجف بودم، فرودگاه نجف ‌بالغ بر صد و شصت پرواز در یک روز داشت ضمن آنکه محدودیت‌هایی هم دارند، برخی زوار آنجا با مشکل ورود به کانتر مواجه می‌شوند یا کانترها دیر باز می‌شود و یا اینکه خودِ زوار دیر می‌رسند، خب قضاوت کردن در این زمینه کاری دشوار است، برخی تأخیرات به دلیل ناهماهنگی در فرودگاه نجف بود، اما ما در مجموعه‌‌ فرودگاه حضرت امام (ره) مشکل خاصی نداشتیم، در ترمینال سلام‌ امکانات و ظرفیت‌ها در اختیار ما هست، مدیریت می‌کنیم و اگر با تاخیری هم مواجه شویم هم از نظر پذیرایی هم از نظر فضا برای استراحت زوار مشکلی نداریم اما در فرودگاه نجف با آن حجم پرواز این امکانات را نداشتیم. ‌

‌زائر پیاده‌روی زیاده داشته و خسته است، وقتی به فرودگاه نجف برسد قطعا با کمترین هماهنگی ممکن است واکنش نشان دهد و موجب نارضایتی شود،  ‌طبیعتا این نارضایتی‌ها به شرکت هواپیمایی هم مربوط است، ‌ما اربعین امسال بیست و پنج روز کاری پرواز داشتیم به صورت میانگین هر روز ما 6 پرواز رفت و  برگشت اربعین انجام شد، ‌اما به دلیل اینکه یک روز، دو فروند هواپیمای ما دچار ایراد فنی شد، ‌سه الی چهار ‌پرواز ما با تأخیر مواجه شد، قطعا همه ما ناراحت بودیم اما همه‌‌ تلاشمان را کردیم ولی واقعا دیگر چاره‌ای نداشتیم.

 ما‌ مکلفیم بستربرای حضور مردم به‌ شکلی که مد نظرشان است، فراهم کنیم ‌مثلادر حوزه کیترینگ محتوی کیترینگ را بنا به ذائقه زائر‌ متناسب با این سفر تغییر دادیم.

‌ولی در کل با توجه به شرایطی که داشتیم، به نظر من امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بسیار‌ بهتر بود هرچند خب راه طولانی در پیش داریم.

* افتتاح فرودگاه کربلا تا پایان سال میلادی جاری

فارس: در مورد آخرین وضعیت احداث فرودگاه کربلا اطلاعی دارید؟

فرزادی‌پور: طبق اعلام مسوولان عراق، تا پایان سال میلادی امسال، فرودگاه کربلا افتتاح می‌شود اما اینکه در ماه‌های آغازین افتتاح چه ظرفیتی را پوشش دهد و عملیاتی کند، هنوز مشخص نیست، ‌‌انشالله با بازگشایی فرودگاه کربلا، اربعین‌ سال آینده بخشی از این پروازها به شهر مقدس کربلا هم توزیع می‌شود و من فکر می‌کنم مشکلاتمان در فرودگاه نجف مقداری ‌کاهش پیدا می‌کند.

‌* 289 پرواز اربعین انجام دادیم

فارس: امسال هما چه تعداد پرواز رفت و بر‌گشت اربعین انجام داد؟

فرزادی‌پور: ‌‌از 27 مردادماه تا 20 شهریور امسال طرح پروازهای اربعین در دستور کار قرار گرفت، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با ا‌نجام 264 پرواز برنامه‌ای و 25 پرواز فوق‌العاده و از هفت مبدأ برای اولین بار پروازهای اربعین را انجام داد. در این مدت نزدیک به 65 هزار صندلی پرواز ارائه شد و 49 هزار و 500 صندلی توسط زوار از سایت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دریافت شد. مابقی این صندلی‌ها در اختیار هیأت‌های مذهبی و مجموعه‌های گروهی قرار گرفت، امسال یکی از منظم ترین فروش‌ها در مورد پروازهای اربعین انجام شد و مردم بدون دغدغه امکان دریافت بلیت را داشتند و در مجموع 8 هزار صندلی پرواز به فروش نرفت.

 

 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1498609

مهمترین اخبار اقتصادی: