تهران- ایرنا- مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده خودروهای تجاری گفت: بیش از ۱۰۰ هزار کامیون در ناوگان حمل و نقل باری کشور به سن فرسودگی رسیده که افزون بر ۶۰ هزار دستگاه آن را کامیونهای کشنده فرسوده تشکیل میدهد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حسین خضری» امروز (چهارشنبه) در نشست خبری برخط افزود: بر این اساس توسعه ناوگان تجاری کشور و افزایش تولید در این زمینه موردنیاز است، زیرا در غیر این صورت بهای کالاها و خدمات بالا خواهد رفت.
وی تاکید کرد: باید خودروسازان روز تولید محصولات جدید و با کیفیت با قیمت مناسب تمرکز کنند تا بتوانیم ناوگان حملونقل را اصلاح و نوسازی کنیم.
این تولیدکننده خودروهای تجاری درعینحال تاکید کرد: واردات کامیون و خودروهای تجاری منجر به رقابت بیشتر در بازار میشود و از آن استقبال میکنیم، اما انتظار داریم منابع محدود کشور در وهله نخست به حوزههای تولید و اشتغال اختصاص یابد.
وی درعینحال واردات کامیونهای کارکرده را به نفع اقتصاد کشور، ناوگان تجاری و مصرفکنندگان ندانست و گفت: نباید اجازه دهیم کشور به گورستان خودروهای دستدوم تبدیل شود.
به گزارش ایرنا، پیشتر «امیرحسین قناتی» معاون توسعه صنایع حملونقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از برنامهریزی برای نوسازی ۲۵ تا ۳۰ هزار دستگاه خودروی تجاری با مصوبه جدید شورای اقتصاد در سال ۱۴۰۱ خبر داده بود.
خضری با اشاره به تاثیر منفی تحریمها بر فعالیت این شرکت و دیگر شرکتها در سالهای گذشته، تاکید کرد: با این حال با اتکا به ظرفیتها و زیرساختها، همچنین دانشی که در مجموعه با همکاری با شرکتهای خارجی در سالهای گذشته ایجاد شد، توانستیم کار را بهپیش ببریم و حتی برنامههای توسعهای تعریف کنیم.
وی یادآور شد: در کنار تحریمهای خارجی، مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی، تخصیص ارز، خرید سی. کی. دی، حمل و نقل آنها و غیره همچنان در کشور وجود دارد که امیدواریم با همراهی مسوولان و دستگاهها این مشکلات کاهش یابد.
مدیرعامل شرکت تولیدکننده خودروهای تجاری با اشاره به همکاری این مجموعه با شرکت ژاپنی "ایسوزو" در سالهای گذشته، ابراز امیدواری کرد با مساعد شدن مسائل سیاسی بینالمللی و رفع تدریجی تحریمها، همکاری با این خودروساز و دیگر خودروسازان اروپایی را داشته باشیم.
وی ادامه داد: حذف ارز ترجیحی موضوع قانون بودجه ۱۴۰۱ است که روی هزینههای گمرکی برای ورود قطعات محصولات تاثیرگذار است.
خضری بیان داشت: بر همین اساس و با توجه به افزایش دستمزدها، بیمه، هزینههای شمارهگذاری و غیره، بر قیمت محصولات نهایی ما نیز تاثیرگذار شده است.
وی خاطرنشان کرد: با این حال با توجه به برنامهریزی برای افزایش بیش از ۲ برابری تولید در سال جاری، در نظر داریم بهرهوری کار و تولید و در نتیجه هزینهها را کاهش دهیم و در نتیجه افزایش قیمتهای ما بهاندازه افزایش هزینهها نخواهد بود.
مدیرعامل بهمن دیزل با اشاره به تولید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودرو از سوی این گروه در سال ۱۴۰۰، ادامه داد: امسال برنامه تولید حدود ۶ هزار دستگاه انواع خودروهای مسافری، کامیونت، کشنده و کامیون در دستور کار است.
وی تصریح کرد ظرفیت تولید این شرکت در سالهای آینده به سالیانه ۳۰ هزار دستگاه خواهد رسید و خط رنگ تعیینکننده ظرفیت و همچنین کیفیت تولید است.
شناسه خبر: 308609