اکونومیک 24
30 فروردین 1402 - 11:44

نقش بخش خصوصی در ارتقای کیفیت حمل و نقل ترانزیتی

به گفته افندی زاده بخش خصوص نیز نقش اصلی را در ارتقای کیفیت خدمات حمل ونقل و لجستیک از طریق شیوه‌های نوین و توسعه زنجیره‌های تأمین بین‌المللی ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ضمن مروری بر مفهوم و کارکردهای کریدورهای ترانزیتی، چشم‌انداز نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در کریدورهای ترانزیتی منطقه را امیدبخش و دلگرم‌کننده اعلام کرد و افزود: این چشم‌انداز با توجه به اولویت فعلی وزارت راه و شهرسازی در خصوص کنش‌گری پررنگ در این کریدورها با تأکید بر بهره‌گیری حداکثری از مزیت‌های نسبی جغرافیایی و امنیت ترانزیت از کشور و ارتقای مزیت‌های رقابتی ترانزیت از ایران بر مبنای مطلوبیت‌سازی مؤلفه‌های کلیدی زمان، هزینه، در چارچوب برنامه راهبردی-عملیاتی پنج ساله در این وزارت‌خانه در دست تدوین است.

وی ضمن اشاره به بند ۱۰ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در شهریورماه سال ۱۴۰۱ در مورد فعال‌سازی مزیت‌های جغرافیایی-سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات حمل و نقل، همچنین نگاه تحولی و راهبردی رئیس جمهور محترم و دولت سیزدهم به مقوله ترانزیت و تأکید وزیر محترم راه و شهرسازی بر تسریع در تکمیل و بهره برداری کریدورهای تزانزیتی کشور گفت: رویکرد وزارت راه و شهرسازی به مفهوم و کارکردهای کریدورهای ترانزیتی، رویکردی فعالانه است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پویایی و ابتکار عمل و بهره حداکثری از روابط حسنه سیاسی، اقتصادی و تجاری در راستای توسعه مناسبات حمل‌ونقل و ترانزیتی دو و چندجانبه با کشورهای هدف به معنای تحکیم تعاملات حمل‌ونقلی بر پایه منافع مشترک ترانزیتی با این کشورها مبنای کار بوده و نگاه ویژه به درهم تنیدگی این دست تعاملات با جریان‌ها و روندهای تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی و واقع‌گرایانه به معنای شناخت مؤثر از راهبردها و برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در زمینه توسعه کریدورهای ترانزیتی عبوری و غیرعبوری از قلمروی کشور و رصد مستمر آخرین وضعیت آن‌ها و نیز درک عمیق از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه جغرافیایی-سیاسی و زیرساخت‌های ترابری کشور اعم از بنادر، پایانه‌های مرزی و شبکه ریلی و جاده‌ای و فرودگاه‌ها وجود دارد.

افندی‌زاده در خصوص مفهوم و کارکردهای کریدورهای ترانزیتی خاطرنشان کرد: این کریدورها به‌منظور حمل انواع کالاها و محموله‌ها به شیوه‌های محتلف ریلی، جاده‌ای و دریایی و ترکیب آن‌ها از مبادی اولیه تا مقاصد نهایی با تأکید بر ترابری سریع، سهل و امن با صرفه اقتصادی از طریق ورود به و خروج از گذرگاه‌های مرزی تجاری به عنوان دروازه‌های بین‌المللی از طریق قلمرو کشورهای ترانزیتی و ذیل قوانین و تعرفه‌های هماهنگ و یکپارچه و سازگار با مقررات ملّی کشورها و کنوانسیون‌های بین‌المللی در چارچوب موافقت‌نامه‌ها و تفاهمات دو و چندجانبه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بر مبنای اصول همگرایی منطقه‌ای و ترویج همکاری‌های اقتصادی به ویژه با کشورهای همسایه شکل می‌گیرند.

وی افزود: رونق این کریدورها علاوه بر تحکیم روابط اقتصادی و تجاری و سیاسی با کشورهای مشارکت‌کننده، نقش عمده‌ای در افزایش تولید ناخالص داخلی کشورها، اشتغال‌زایی و توسعه کسب و کارها و افزایش رفاه در کشورها دارد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: بر اساس تجربیات موفق در عرصه جهانی، دولت و بخش خصوصی دارای نقش‌های کلیدی در توسعه کریدورهای ترانزیتی هستند.

وی افزود: مبادله موافقت‌نامه‌های بین‌دولتی در زمینه تجارت و همچنین تأسیس و فعالیت کریدورهای ترانزیتی، توسعه و تکمیل زیرساخت‌های ضروری به ویژه از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی کشورهای ذینفع و تسهیل در خدمات حمل و نقل و لجستیک و کسب و کارها در این زمینه، از جمله نقش‌های کلیدی دولت محسوب می‌شود.

به گفته افندی زاده بخش خصوص نیز نقش اصلی را در ارتقای کیفیت خدمات حمل و نقل و لجستیک از طریق شیوه‌های نوین، برقراری جریان‌های مالی و تجاری و ایجاد و توسعه زنجیره‌های تأمین منطقه‌ای و بین‌المللی در کشور و فرآوری و ایجاد ارزش افزوده در کالاهای ترانزیتی ایفا می‌کند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: مهم‌ترین شاخص‌های فنی پایش و ارزیابی عملکرد کریدورهای ترانزیتی شامل حجم و نوع بار ترانزیتی جابجا شده به تفکیک شقوق مختلف حمل‌ونقل یا ترکیب آن‌ها از قلمروی کشور، حجم کالای ترانزیتی جابجا شده فی مابین کشور با کشورهای هدف با شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل، زمان‌های ترانزیت از قلمروی کشور و فاصله آن تا زمان‌های مطلوب قابل رقابت با کریدورهای رقیب، نحوه توزیع تأخیرها در اجزای مختلف کریدور نظیر پایانه‌های مرزی ورودی و خروجی، توقف‌ها، بازرسی‌ها و سیر در قلمروی کشور، تعرفه‌ها، عوارض و هزینه‌های حمل‌ونقل و لجستیک پرداختی از سوی شرکت‌های حمل و نقل و صاحبان بار و کیفیت، ظرفیت و کار آیی زیرساخت‌ها، تأسیسات و ناوگان ترانزیتی است.

وی افزود: بهبود این شاخص‌ها، به آن میزان که در حدود و ثغور تکالیف، وظایف و اختیارات وزارت راه و شهرسازی است، از طرق مختلف در اولویت قرار دارد و با عنایت به توجه روز افزون سایر بخش‌ها و دستگاه‌های ذی مدخل در امر ترانزیت در چارچوب اسناد بالادستی و اولویت‌های ملّی به اهمیت کریدورهای ترانزیتی که به آن‌ها اشاره شد و افق امیدوارکننده و قابل انتظار هم‌افزایی و همسویی حداکثری بخش‌ها و دستگاه‌های مذکور به ویژه در بستر اجرای برنامه هفتم توسعه، فرآیند بهبود این شاخص‌های عملکردی تا رسیدن به وضعیت مطلوب‌تر و رقابتی، با سرعت بیشتری طی خواهد شد.

افندی زاده درخصوص توسعه مناسبات دو و چندجانبه وزارت راه و شهرسازی با کشورهای هدف جهت رونق بیشتر کریدورهای ترانزیتی کشور گفت: برنامه راهبردی-عملیاتی ۵ ساله منطبق بر برنامه پیشنهادی هفتم توسعه در خصوص تقویت و ارتقای روابط حمل‌ونقلی و ترانزیتی با کشورهای هدف منطقه‌ای و بازیگران مؤثر فرامنطقه‌ای در امر ترانزیت با راهبری معاونت حمل‌ونقل این وزارت و همکاری سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و سایر بخش‌ها و دستگاه‌های ذیربط در حال تدوین است که در تهیه آن، از نقطه نظرات فعالان بخش خصوصی کشور بهره‌گیری خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1159097

مهمترین اخبار اقتصادی: