اکونومیک 24
27 اسفند 1402 - 15:25

تشدید نابسامانی در حمل‌ونقل هوایی/آتا: مبنای فروش بلیت نرخ انجمن است نه سازمان هواپیمایی

درحالی ایرلاین‌ها باید بلیت پروازهای داخلی را مطابق با نرخنامه سازمان هواپیمایی عرضه کنند که مبنای فروش برخی از آنها نرخ‌های غیرقانونی انجمن شرکت‌های هواپیمایی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سازمان هواپیمایی کشور طی ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده شرکت‌های هواپیمایی باید بر اساس نرخنامه خردادماه امسال اقدام به فروش بلیت کنند.

محمد محمدی‌بخش اوایل بهمن امسال محمد محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر این‌که با شرکت‌های گرانفروشی بلیت هواپیما برخورد می‌شود، گفته بود:  پس از ابلاغ رای دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مصوبه ستاد تنظیم بازار، نامه ای مبنی بر اعمال ماده 91 قانون برای رای دیوان عدالت اداری ارسال شد. رییس دیوان عدالت اداری اعلام کرد که فعلاً رای متوقف و به جلسه کارشناسی موکول شود.

وی افزود: در جلسه شورای عالی هواپیمایی نیز مصوب شد همه شرکت‌های هواپیمایی ملزم به رعایت سقف ابلاغی سازمان هواپیمایی کشوری تا زمان تعیین تکلیف رای دیوان هستند. 

وی با تاکید بر این‌که ایرلاین‌هایی که سقف نرخ های ابلاغ شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری را رعایت نکنند با برخورد قانونی مواجه می شوند،‌ افزود: با آن دسته از افراد سودجو یا پلتفرم هایی که با توجه به شرایط موجود در حال سوء‌استفاده هستند،  برخوردی شدیدتر می شود و حتی لغو امتیاز در انتظار آنها خواهد بود. 

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که افزایش قیمت‌ها باید با تصویب شورای عالی هواپیمایی باشد تا ماهیت قانونی داشته باشد، یادآور شد: مگر این‌که بر اساس رای دیوان عدالت اداری، متنوع‌سازی نرخ انجام شود که در این صورت باز هم شورای عالی هواپیمایی نظر کارشناسی خود را اعلام می‌کند تا شاهد رهاشدگی در خصوص نرخ بلیت هواپیما نباشیم. 

محمدی بخش گفت: اجازه هیچگونه اقدام هیجانی در صنعت هوانوردی کشور داده نمی‌شود و مردم مطمئن باشند که اولویت سازمان هواپیمایی کشوری ابتدا ایمنی و امنیت، سپس تسهیلات و سایر موارد است.

گرانفروشی ایرلاین‌ها در روز روشن

به گزارش تسنیم، در حالی شرکت‌‌های هواپیمایی تاکنون مجوزی برای افزایش قیمت نداشته‌اند اما برخی از آنها (ایرلاین‌های بخش خصوصی) در آستانه تعطیلات نوروزی وارد فاز جدیدی از گرانفروشی شده‌اند.

به‌عنوان مثال بررسی سایت علی‌بابا نشان می‌دهد بلیت اکونومی پرواز کیش-تهران برای روز دوشنبه 6 فروردین ماه 1403 با قیمت 2 میلیون و 554 هزار و 200 تومان (هواپیمایی زاگرس) و 2 میلیون و 550 هزار تومان (هواپیمایی آتا) به فروش می‌رسد.

این در حالی است که قیمت مصوب مسیر پروازی فوق یک میلیون و 753 هزار و 600 تومان است. این بدان معناست که هواپیمایی آتا بلیت پرواز کیش-تهران را 45.4 درصد بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رساند.

هواپیمایی زاگرس نیز 45.4 درصد بالاتر از نرخ‌های مصوب سازمان هواپیمایی این بلیت را از طریق سایت علی‌بابا عرضه کرده است.

آتا: بلیت را با قیمت 2 میلیون تومان به علی‌بابا داده‌ایم

به گزارش تسنیم، در این بین توضیحات روابط عمومی هواپیمایی آتا درخصوص این گرانفروشی قابل تامل است.

مهرداد خمیرگیر در گفت‌وگو با تسنیم در این‌باره می‌گوید: هواپیمایی آتا بلیت پرواز کیش را با حدود 16 درصد پایین‌تر از نرخ قبلی انجمن شرکت‌های هواپیمایی در اختیار سایت علی‌بابا قرار می‌دهد.

وی افزود: طبق صحبتی که با بازرگانی آتا داشتم،‌ بلیت پرواز کیش-تهران با قیمت حدود 2 میلیون تومان  به علی بابا واگذار شده است. این قیمت 2 میلیون و 500 هزار تومان خیلی بالاتر است.

سازمان هواپیمایی کشوری , هواپیمایی آتا ,

انتهای پیام/

 
منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1687909

مهمترین اخبار اقتصادی: