صالحی نیا گفت: صنعت خودرو را در برابر واردات رقابتی میدانیم و برنامههایی داریم که افراد بتوانند چه از محل تولید داخل و چه واردات خودروهای مناسبی تهیه کنند.
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر در خصوص وضعیت بازار خودرو با آزاد شدن واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو در سال پاسخ داد:
آیا با واردات ۷۰ هزار خودرو میتوان به ساماندهی بازار خودرو پرداخت؟
آیا با واردات ۷۰ هزار خودرو میتوان به ساماندهی بازار خودرو پرداخت؟دادفر: آنچه که مردم نیاز دارند خودرو است و آنچه که دولت موظف است آن را تامین کند خودرو است. زمانی که نمی توان از طریق تولید تقاضای بازار را پاسخگو بود باید از طریق واردات اقدام کرد.
دادفر:در مقوله حمایت از تولید دولت میتواند تولیدکنندگان را از مالیات معاف کند و کمکهای دیگری انجام دهد. ممنوعیت واردات خودرو چهار سال بازار را به هم ریخت. باید بازار را مهندسی کنیم. قیمت خودرو خارجی را به شدت افزایش دادیم و از سوی دیگر توان تأمین بازار داخلی را هم نداشتیم. بعد از چهار سال قرار است ۷۰ هزار خودرو وارد شود.
در کل چه تعداد خودرو وارد کشور شده است؟
در کل چه تعداد خودرو وارد کشور شده است؟دادفر: از سال ۱۳۷۰ تا به امروز بالغ بر ۷۸۰ هزار دستگاه خودرو مشمول وارد کشور شده است. متوسط واردات از سال ۱۳۹۰ تا به امروز بالغ بر ۵۵ هزار دستگاه در سال است. بیشترین میزان واردات خودرو در سال ۹۴ بود.سال ۹۴ و ۹۵ سالی بود که بازار از نظر قیمت و از نظر تعداد برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان در حالت تعادلی بود .
دادفر:وارد کنندگان آپشنهای مختلفی از جمله بیمه تکمیلی و خدمات دیگر را گنجاندند اما نکته اصلی این است که واردات ۷۰ هزار خودرو به کشور عدد معقولی است.
آیا با تعرفه ۴۰ تا ۷۰ درصدی خودروهای وارداتی موافق هستید؟
آیا با تعرفه ۴۰ تا ۷۰ درصدی خودروهای وارداتی موافق هستید؟دادفر: تعرفه ها ۵۵، ۷۵ و ۹۵ درصد است. تعرفه خودروی زیر ۱۵۰۰ سی سی ۵۵ درصد ، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی ۷۵ درصد و از ۲۵۰۰ سیسی به بالا ۹۵ درصد است. بعید است بدنه دولت توانایی اجرا داشته باشد. باید تلاش همه مسئولین در راستای افزایش رضایتمندی مردم باشد. هر کسی که توانست این موضوع را محقق کند انسان شریف و انقلابی است. کسی که نتواند این کار را انجام دهند به نظر بنده شخصیتی ضد انقلابی دارد.
معاون وزیر و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه برنامه به چند سوال پاسخ داد:
آیا محدودیت واردات خودرو در راستای حمایت از تولید بود؟
آیا محدودیت واردات خودرو در راستای حمایت از تولید بود؟صالحی نیا: در هیچ زمانی محدودیت واردات خودرو برای حمایت از تولید داخل وضع نشده است. در چند سال اخیر به دلیل محدودیتهای بینالمللی، برای تامین ارز تولید کالاهای اساسی یا واردات محصول، با مشکل روبهرو بودهایم.
صالحی نیا:محدودیت واردات در سنوات قبل بنابر تصمیم سران قوا بوده است.صنعت خودرو را در برابر واردات رقابتی میدانیم و با برنامههایی که داریم هم از محل تولید داخل و هم از محل واردات این قابلیت وجود دارد که هم وطنان بتوانند خودروهای مناسبی را بر اساس شرایط قیمتی ابتیاع کنند و قطعا در تولیدی که مدنظر قرار دارد در وزارت صنعت و معدن و تجارت عزم جدی داریم.
آیا پیشنهادی در خصوص تعرفه خودرو دارید؟
آیا پیشنهادی در خصوص تعرفه خودرو دارید؟صالحی نیا: ما همیشه تعرفه را در حداکثر ۱۵ بهمن ماه به دولت پیشنهاد میدهیم و دولت تصویب میکند امسال تعرفه واردات خودرو به دلیل اینکه امکان واردات وجود نداشت، پیشنهادی در خصوص تعرفه نداشتیم اما با عملیاتی شدن این موضوع اگر کسانی که مرتبط هستند پیشنهادی برای کاهش یا افزایش داشته باشند در دولت موضوع قابل بررسی است.
صالحی نیا:باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی
باشگاه خبرنگاران جواناقتصادیصنعت ، تجارت و کشاورزی
شناسه خبر: 136108