مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری این شرکت کشتیرانی برای توسعه ناوگان تا سال ۱۴۰۵ خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا مدرس خیابانی با یادآوری اینکه کشتیرانی اقتدار ملی و بینالمللی خود را به جهانیان ثابت کرده که نمونه آن اعزام نفت ایران به ونزوئلا با کشتیهای متعلق به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که توانست پرچم جمهوری اسلامی ایران را در دو فروند کشتی نفتکش عازم ونزوئلا به اهتزاز درآورد، اظهار کرد:گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 137 فروند شناور با ظرفیت پنج میلیون تُن و 194 هزار جعبه کانتینر در اختیار دارد. امسال کشتیرانی 40 هزار TEU کانتینر به ارزش 120 میلیون دلار خریداری کرده است.
وی گفت: کشتیرانی با رسالتی که برای خود تعریف کرده است تعداد کارکنان خارجی را که در سال 98 حدود 600 نفر بودهاند با نیروی ایرانی جایگزین کرده و هم اکنون تعداد پرسنل خارجی در سال جاری به صفر رسیده است و تعداد انگشت شماری که در این ناوگان مشغول به فعالیت هستند به جهت مسائلی است که با توجه به محدودیتها با آن مواجه شدهایم.
وی بیان کرد: تقویت کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب یکی از راهبردهای اصلی گروه کشتیرانی است و بر این اساس هفته گذشته خط منظمی برای حمل بار کانتینری از شرق دور به چابهار راه اندازی شده که در تداوم این مسیر یک فروند کشتی دیگر فردا شب در بندر چابهار پهلوگیری خواهد کرد.
وی با اشاره به فعال بودن خط منظم کانتینری از هند به چابهار نیز گفت: در حوزه حملونقل ترکیبی 100 دستگاه واگن خریداری شده و 200 دستگاه واگن دیگر را نیز خریداری خواهیم کرد؛ ضمن اینکه خرید و ساخت هشت فروند شناور در دستور کار قرار گرفته است که این هشت فروند شناور خریداری شده در مسیر کریدور شمال-جنوب فعالیت خواهند کرد.
مدرس خیابانی گفت: برای فاصله سالهای 1401 تا 1405 و به منظور توسعه اقتصاد دریامحور سرمایه گذاری دو میلیارد و 150 میلیون دلاری در حوزه توسعه ناوگان در نظر گرفته شده که در کنار آن 325 میلیون دلار نیز در حوزه خرید کانتینر سرمایه گذاری خواهد شد که در مجموع میتوان گفت عددی حدود 2.5 میلیارد دلار برای افزایش ورود 77 شناور به ناوگان و خروج شناورهای فرسوده و مستهلک از ناوگان هزینه خواهد شد.
مدرس خیابانی با بیان اینکه توسعه مسیر چابهار در دستور کار قرار دارد، اما امیدواریم همه دستگاههای اجرایی مرتبط و کشورهای مستقر در مسیر این کریدور به خوبی به وظایف خود عمل کرده و همکاریهای لازم را با گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت دهند، تصریح کرد: برای تحقق این برنامهها الزامات و چالشهایی را پیش رو داریم که بر این اساس حمایت لازم باید از تولید داخلی نیز صورت گیرد.
مدیرعامل کشتیرانی با بیان اینکه سالهای سال است مقام معظم رهبری بر این نکته تاکید دارند که باید حمایت از تولیدات ایرانی نیز در دستور کار قرار گیرد، گفت: به موازات باید مسیری طی شود تا خدماتی که از ناحیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران داده میشود نیز در اولویت حمایت قرار گرفته و در برنامه هفتم توسعه نیز این نکته مدنظر قرار گیرد.
مدرس خیابانی گفت: در عین حال تعیین تکلیف و تصمیم گیری در حوزه اسقاط کشتی نیز باید مدنظر قرار گرفته و پرداخت مشوقهای صادراتی و وارداتی به تجاری که بار خود را با ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل میکنند در دستور کار قرار گیرد تا استفاده از خدمات ایرانی در اولویت فعالان اقتصادی قرار گیرد.
وی افزود: تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و رشت - انزلی باید در دستور کار جدی برای تکمیل کریدور شمال- جنوب قرار گیرد. اگر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار باشد در مسیر کریدور شمال- جنوب به یک شرکت لجستیکی تبدیل شود باید این بخش از راه آهن تکمیل شود.
انتهای پیام/