فاز اجرایی پروژه مطالعاتی «ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راه های ایران» با پشتیبانی اسکاپ و حمایت مالی صندوق ایمنی سازمان ملل متحد تحت راهبری کمیسیون ایمنی راه ها آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان راهداری و حملونقل جادهای، نشست نمایندگان اعضای کمیسیون ایمنی راهها مشترک با حضور تانات تاپورن راسامیت رئیس واحد حمل و نقل پایدار بخش حمل و نقل اسکاپ، اشتیاق احمد کارشناس اقتصادی واحد حمل و نقل پایدار اسکاپ، رضا نفیسی و هرمز ذاکری به ترتیب رئیس و معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی، فرهاد مهریاری مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، سازمانها و دستگاههای مرتبط کشور برگزار و آمادگی خود را برای پیشبرد پروژه مطالعاتی اسکاپ اعلام کردند.
بر اساس این گزارش، تانات تاپورن راسامیت در این نشست با بیان اینکه حمایت مالی پروژه از سوی سازمان ملل متحد تأمین میشود گفت: این پروژه از سوی این سازمان تعریف شده و اجرای آن با ,وزارت راه و شهرسازی وبا همکاری unscap سازمان بین المللی اسکاپ است.
وی در خصوص مدت اجرای پروژه گفت: طرح اولیه این پروژه از دو سال قبل آغاز شده که در ابتدا با چالشهای زیادی رو به رو شده بود و پروژه به تأخیر افتاد، به همین دلیل برای پیشبرد طرح زمان بیشتری در خواست شد.
وی افزود: این نشست برای گفتگو با مدیران پروژه بود تا بدانیم این پروژه در چه مرحلهای است اما مطمئن نیستیم که این طرح تا پایان سال به اتمام برسد، امیدواریم این طرح تا سال آینده پایان یابد. همانطور که در نشست مطرح شد این طرح به صورت موضوع چندجانبه است و یک سازمان و یا وزارت خانه در آن دخیل نیست و باید بخشهای مختلف برای پیشبرد پروژه همکاری کنند.
وی ادامه داد: خوشبختانه در ایران کمیسیون ایمنی راه وجود دارد که بسیار خوب است و برای اثربخشی ایمنی راهها باید تمام بخشهای مختلف ورود کنند.
رئیس واحد حمل و نقل پایدار بخش حمل و نقل اسکاپ وی درباره چالشهای موجود در طرح ایمنی راهها در ایران گفت: مهمترین چالشی که دنیا نیز با آن مواجه است تصادفات و تلفات جانی و خسارتهای مالی است. برخی از کشورها توانستند که قدمهای مؤثری برای کاهش تلفات بردارند اما در برخی از کشورها هنوز شاهد افزایش اینگونه تلفات هستیم.
اشتیاق احمد کارشناس اقتصادی واحد حمل و نقل پایدار اسکاپ گفت: مدیریت ایمنی باید در لایههای مختلفی از جمله دولت و مردم صورت گیرد. باید برای ترویج ایمنی جادهها مردم و دولتمردان متعهد باشند.
وی افزود: سوالی که در اینجا مطرح است این است که چرا نمیتوان چالش تصادف را کاهش یا برطرف کرد و پاسخ آن میتواند این باشد که دولتها تعهد و توجه کافی برای کاهش و یا برطرف کردن آن را ندارند و سازمانها منابع مالی کافی برای این کاهش را ندارند.
بر اساس این گزارش هرمز ذاکری، معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در ادامه نشست با اشاره به فرایند کاری اسکاپ در پروژه مطالعاتی، اظهار کرد: پس از دریافت نامه از سوی وزارت امور خارجه مبنی بر فراخوان صندوق ایمنی سازمان ملل متحد برای ارائه پیشنهاد جهت دریافت کمک مالی صندوق در زمینه ایمنی ترافیک دو پیشنهاد به دبیرخانه کمیسیون ایمنی راههای کشور تهیه و به این وزارت ارسال شد.
وی افزود: پیشنهاد از جانب وزارت امور خارجه به اسکاپ به عنوان رابط سازمان منطقهای با unrsfارسال شد. بر همین اساس نشست هماهنگی و آغاز فرآیند اجرایی با نمایندهunrsf و اسکاپ را برگزار کردیم.
ذاکری افزود: پس از دریافت فرم قرار داد شرح چارچوب خدمات تفضیلی از اسکاپ، این خدمات در دبیرخانه کمیسیون تهیه شد. همچنین نشستهای بررسی شرح خدمات ارزیابی نظرات کمیته فنی را در اسکاپ و unrsf برگزار کردیم که در نهایت تدوین نهایی تفاهم نامه و امضای نهایی طرفین صورت گرفت و مقرر شد که از مشاورین داخلی و بین المللی برای پیشبرد اهداف بهرمند شویم.
وی بیان کرد: بهره گیری کارا از دادههای بهبود یافته جادهها، نظارت و ارزیابی بهتر مداخلهها و سیاستگذاریهای ایمنی در جاده، تخصیص کارایی بودجه برای مداخلههای ایمنی جادهای، افزایش و ساماندهی پژوهش و همکاری در موضوع ایمنی جادهها یکی از اهداف این نشست بود.
وی درباره گامهای پیش روی این پروژه نیز افزود: ایجاد ساختار گردآوری اطلاعات مورد نیاز در شبکه پایلوت با کمک ذی نفعان، ایجاد پایگاه داده اختصاصی پروژه مبتنی بر سامانهDRIVER، بازبینی و بازنگری فرایند داده محور برای دستیابی به اهداف پروژه، تشکیل هسته پایش و ارزیابی و پایش مستمر پروژه، راه اندازی سامانه اطلاع رسانی پروژه از جمله گامهای پیش رو پروژه ارتقا جایگاه کمیسیون ایمنی راهها های ایران است.