در راستای ارتقاء کیفیت محصولات گروه خودروسازی سایپا، همکاری مشترک سایپا و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای تولید موتور هیبریدی شاهین در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایپا، مدیرعامل گروه سایپا در این مراسم با اعلام آمادگی سایپا برای بهره گیری از اندیشهها و طرحهای دانش بنیان مراکز دانشگاهی و وزارت علوم در زمینه خودروسازی و قطعه سازی گفت: دانشگاههای ایران اسلامی بالاترین مراکز دانش بنیان هستند و ارتباط صنعت و دانشگاه باید به صورت دوطرفه برقرار شود، از این رو سایپا آمادگی دارد میزبان دانشگاهیان باشد تا در راستای حل مشکلات صنعت خودرو و بهره گیری از دانش و تخصص مراکز دانشگاهی ارتباطات دوطرفة مؤثر به نحو مطلوبی شکل بگیرد و جریان داشته باشد.
خبرگزاری مهرگروه سایپاگیریبنیانبنیانگیریدوطرفةبه نحومحمدعلی تیموری با اشاره به اعلام نارضایتی مقام معظم رهبری از کیفیت خودرو در روزهای آغازین مسئولیت خویش در سایپا و نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، افزود: اگر بخواهیم کیفیت محصولات را افزایش دهیم نمیتوانیم بدون اتکاء به مراکز دانش بنیان، کیفیت را ارتقاء دهیم و باید مراکز دانش بنیانی در بطن کار و تولید قرار بگیرند و در زمینه مسایل جاری و آینده به صنعت خودرو کمک کنند.
او تصریح کرد: باید شرایط بازار در محصول خودرو طوری باشد که مراکز دانش بنیان و سرمایه گذاری ها در مسیر تولید اقتصادی قرار گیرند، اینکه برای طراحی و تولید یک محصول جدید طی سه سال سرمایه گذاری، خط تولید آن محصول راه اندازی شود و در نهایت تیراژ تولید پایین باشد به هیچ عنوان تولید اقتصادی صورت نگرفته است.
مدیرعامل گروه سایپا در ادامه افزود: موضوع سیاستگزاری در صنعت خودرو بسیار مهم و اثرگذار است که در این زمینه انتظار داریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاهها به خودروسازی کمک کنند تا سیاستگزاری ها در صنعت خودرو در راستای حمایت از این صنعت باشد.
تیموری اظهار کرد: ریل گذاری نظام جمهوری اسلامی در زمینه بهره گیری از فناوریهای هستهای بسیار درست و به جا بوده است و این ریل گذاری کمک میکند که صنعت خودرو در مسیر تولید خودروهای برقی، هیبریدی و دانش بنیان شدن حرکت کند.
اوافزود: قوانین جدید در صنعت خودروی کشور با استانداردهای تولید خودرو در کشورهای پیشرفته برابری میکند و فقط ۲۸ درصد خودروهای دنیا با استانداردهای ۸۵ گانه تولید میشوند و صنعت خودروی ما هم جزو این ۲۸ درصد است در حالی که امروزه خودروسازیهای بزرگ دنیا خودروهایی تولید میکنند برای کشورهایی که استانداردهای ۸۵ گانه در آنها اجرا نمیشود.
تیموری خاطر نشان کرد: دانشگاهها نباید خودشان سرمایه گذاری کنند بلکه باید صنعت خودرو منابع و امکانات را در اختیار دانشگاهها قرار دهند و دانشگاهها دانش خود را به خودروسازان بفروشند و به فکر ایجاد کارگاه و خط تولید در محیط دانشگاه نباشند.
مدیرعامل سایپا تصریح کرد: انتظار داریم که دانشگاهیان دانش فنی خود را در اختیار خودروسازی قرار دهند و در این زمینه مرکز تحقیقات سایپا و شرکت مگاموتور به عنوان مراکز دانش بنیان سایپا، آماده هرگونه همکاری با دانشگاهها در تمام زمینهها هستند.
او گفت: سایپا در گذشته به حوزههای باشگاه داری، سهامداری، بیمه، لیزینگ و ساختمان سازی ورود کرده که اشتباه بوده است. بنابراین با اصلاح سیاستها و ساختارها از این پس بیشترین تمرکز گروه سایپا بر محصول جدید، خطوط تولید جدید و فناوریهای جدید خواهد بود.
در ادامه، دکترعلی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: در راستای بیانات مقام معظم رهبری برای افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل به کمک خودروسازان آمادهایم تا توان فنی و مهندسی دانشگاههای کشور را در اختیار این صنایع قرار دهیم.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اضافه کرد: با تعامل صورت گرفته با شرکت سایپا، این شرکت با سطح دانش فنی دانشگاههای ما آشنا و زمینه امضای این تفاهم نامه مهیا شد.
خطیبی افزود: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از لحاظ دانش فنی و مهندسی، ظرفیت بالایی دارد و یکی از دانشگاههای خوب ما در این حوزه است و همکاری با این دانشگاه میتواند زمینه همکاری با سایر دانشگاهها را فراهم کند.
او اظهار کرد: اعتماد به توانایی جوانان و دانشمندان داخلی ما را کمک میکند و همانگونه که در صنعت دفاعی این اعتماد جواب داد حتماً در صنعت خودرو سازی هم تکیه به دانش و توانایی دانشمندان جوان ما در دانشگاهها جواب میدهد.
خطیبی در خصوص ظرفیت بالای علمی پژوهشی کشور گفت: در کشور ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد داریم که کار آنها تحقیقات است، یعنی اصولاً وظیفه آموزشی ندارند، اما باید تحقیقات کنند و اگر هر کدام روزانه ۴ ساعت زمان خود را صرف تحقیق کنند حدود یک میلیارد نفر ساعت تحقیقات در کشور خواهیم داشت و ۱۰۰ میلیون ساعت مراکز تحقیقاتی در اختیار دانشگاههای ماست که این ظرفیت بینظیر است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی روی بحث دانش بنیان و ظرفیت علمی کشور دارند، به این علت است که از آن استفاده کنیم و در استفاده از ظرفیت علمی کشور دچار خود تحریمی نشویم.
او گفت: ظرفیت علمی کشور در هر جایی که وارد شده درخشیده است، از موشک گرفته تا واکسن. خوشحالیم که این موضوع در شرکت سایپا اتفاق افتاده تا ظرفیت علمیمان استفاده شود و بدون هیچ چشمداشتی در اختیار شما خواهیم بود. خواهشمندم که کار رها نشود و در وزارت علوم روی این قضیه جدی هستیم.
دکتر خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این مراسم گفت:.دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل یکی از موفق ترین دانشگاههای کشور در حوزه صنعت و مباحث پژوهش و فناوری است و همیشه در رتبه بندیهای تایمز و رتبه بندیهای معتبر دیگر دانشگاه صنعتی بابل جزو اولین هاست و شرکت سایپا انتخاب خوبی انجام داده و امیدوارم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت آنها خودرو و سوخت فسیلی را تبدیل به خودروی هیبریدی کنیم و باید در راستای موتورهای برقی و خودران تلاش کنیم.
خیرالدین تاکید کرد: بخشی از فروش صنایع را باید برای توسعه و تحقیق در نظر بگیریم. در قانون جهش تولید دانش بنیان صنایع و شرکتهای بزرگ هر عددی را که برای تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند به عنوان اعتبار مالیاتی برای آنها حساب خواهد شد و حتی میتوانند آن را به سالهای آینده موکول کنند.
او گفت: توجه به پتنت و ثبت اختراع هم موضوع مهمی است و تویوتا روزانه حدود ۹ ثبت اختراع دارد و این عدد در کشورمان به شدت پایین است و امیدواریم که ایران خودرو و سایپا در این بخش به ویژه در بخش پتنت خارجی و اروپا وارد شوند.
خیرالدین در پایان افزود: در بحث سامانه نظام ایدهها و نیازها خواهشمندم که سایپا بتواند نیازهای مدنظر خویش را در سامانه وارد کند تا بتوانیم از ظرفیتهای پارکهای علم و فناوری و شرکتهای فناور، دانش بنیان و دانشگاه و پژوهشگاهها استفاده کنیم. حدود ۱۸ پژوهشگاه ملی، ۱۳۰ دانشگاه، بیش از ۸۰ هزار هیئت علمی داریم که سایپا میتواند از این ظرفیت استفاده کند. اعتقاد دارم که بحث فناوری و نوآوری یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و در وزارت علوم خدمت شما هستیم تا با کمک یکدیگر مشکلات حوزه خودرو را رفع کنیم.
بهرام عزیزالله گنجی رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در این مراسم گفت: از سخنان مدیرعامل گروه سایپا در این جلسه به وجد آمدم به این دلیل که مدیری در رأس شرکت سایبا است که دانشگاه را به درستی درک میکند.
او افزود: از اینکه مسئولینی از صنایع جایگاه خطیر دانشگاه را به درستی درک کردند، امیدوارکننده است و بسیار خرسندم که این وفاق بین سایپا و دانشگاه نوشیروانی بابل اتفاق افتاده است و از اعتماد سایپا به این دانشگاه قدردانی میکنم
سید شاهین عذبی مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا نیز در این مراسم با اشاره به اینکه نتیجه نشست با دانشگاه نوشیروانی بابل به امضای این تفاهم نامه ختم شد، گفت: علاوه بر نشست با این دانشگاه سه جلسه هم با دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار کردیم که آن دانشگاه هم آماده همکاری با سایپا است. همچنین سازمان پژوهشهای صنعتی نیز اعلام آمادگی کرده است.
محمدعلی تیموری با اشاره به اعلام نارضایتی مقام معظم رهبری از کیفیت خودرو در روزهای آغازین مسئولیت خویش در سایپا و نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، افزود: اگر بخواهیم کیفیت محصولات را افزایش دهیم نمیتوانیم بدون اتکاء به مراکز دانش بنیان، کیفیت را ارتقاء دهیم و باید مراکز دانش بنیانی در بطن کار و تولید قرار بگیرند و در زمینه مسایل جاری و آینده به صنعت خودرو کمک کنند.
مقام معظم رهبریبنیاناتکاءبنیانارتقاءبنیاناو تصریح کرد: باید شرایط بازار در محصول خودرو طوری باشد که مراکز دانش بنیان و سرمایه گذاری ها در مسیر تولید اقتصادی قرار گیرند، اینکه برای طراحی و تولید یک محصول جدید طی سه سال سرمایه گذاری، خط تولید آن محصول راه اندازی شود و در نهایت تیراژ تولید پایین باشد به هیچ عنوان تولید اقتصادی صورت نگرفته است.
بنیانهادر نهایتبه هیچ عنوانمدیرعامل گروه سایپا در ادامه افزود: موضوع سیاستگزاری در صنعت خودرو بسیار مهم و اثرگذار است که در این زمینه انتظار داریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاهها به خودروسازی کمک کنند تا سیاستگزاری ها در صنعت خودرو در راستای حمایت از این صنعت باشد.
گروه سایپاسیاستگزاریسیاستگزاریهاتیموری اظهار کرد: ریل گذاری نظام جمهوری اسلامی در زمینه بهره گیری از فناوریهای هستهای بسیار درست و به جا بوده است و این ریل گذاری کمک میکند که صنعت خودرو در مسیر تولید خودروهای برقی، هیبریدی و دانش بنیان شدن حرکت کند.
گیریبنیاناوافزود: قوانین جدید در صنعت خودروی کشور با استانداردهای تولید خودرو در کشورهای پیشرفته برابری میکند و فقط ۲۸ درصد خودروهای دنیا با استانداردهای ۸۵ گانه تولید میشوند و صنعت خودروی ما هم جزو این ۲۸ درصد است در حالی که امروزه خودروسازیهای بزرگ دنیا خودروهایی تولید میکنند برای کشورهایی که استانداردهای ۸۵ گانه در آنها اجرا نمیشود.
اوافزودگانهجزوگانهتیموری خاطر نشان کرد: دانشگاهها نباید خودشان سرمایه گذاری کنند بلکه باید صنعت خودرو منابع و امکانات را در اختیار دانشگاهها قرار دهند و دانشگاهها دانش خود را به خودروسازان بفروشند و به فکر ایجاد کارگاه و خط تولید در محیط دانشگاه نباشند.
خاطر نشاننبایدمدیرعامل سایپا تصریح کرد: انتظار داریم که دانشگاهیان دانش فنی خود را در اختیار خودروسازی قرار دهند و در این زمینه مرکز تحقیقات سایپا و شرکت مگاموتور به عنوان مراکز دانش بنیان سایپا، آماده هرگونه همکاری با دانشگاهها در تمام زمینهها هستند.
مرکز تحقیقاتمگاموتوربنیاناو گفت: سایپا در گذشته به حوزههای باشگاه داری، سهامداری، بیمه، لیزینگ و ساختمان سازی ورود کرده که اشتباه بوده است. بنابراین با اصلاح سیاستها و ساختارها از این پس بیشترین تمرکز گروه سایپا بر محصول جدید، خطوط تولید جدید و فناوریهای جدید خواهد بود.
در ادامه، دکترعلی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: در راستای بیانات مقام معظم رهبری برای افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل به کمک خودروسازان آمادهایم تا توان فنی و مهندسی دانشگاههای کشور را در اختیار این صنایع قرار دهیم.
دکترعلیمنابع وزارتمقام معظم رهبریمعاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اضافه کرد: با تعامل صورت گرفته با شرکت سایپا، این شرکت با سطح دانش فنی دانشگاههای ما آشنا و زمینه امضای این تفاهم نامه مهیا شد.
منابع وزارتمهیاخطیبی افزود: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از لحاظ دانش فنی و مهندسی، ظرفیت بالایی دارد و یکی از دانشگاههای خوب ما در این حوزه است و همکاری با این دانشگاه میتواند زمینه همکاری با سایر دانشگاهها را فراهم کند.
او اظهار کرد: اعتماد به توانایی جوانان و دانشمندان داخلی ما را کمک میکند و همانگونه که در صنعت دفاعی این اعتماد جواب داد حتماً در صنعت خودرو سازی هم تکیه به دانش و توانایی دانشمندان جوان ما در دانشگاهها جواب میدهد.
خطیبی در خصوص ظرفیت بالای علمی پژوهشی کشور گفت: در کشور ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد داریم که کار آنها تحقیقات است، یعنی اصولاً وظیفه آموزشی ندارند، اما باید تحقیقات کنند و اگر هر کدام روزانه ۴ ساعت زمان خود را صرف تحقیق کنند حدود یک میلیارد نفر ساعت تحقیقات در کشور خواهیم داشت و ۱۰۰ میلیون ساعت مراکز تحقیقاتی در اختیار دانشگاههای ماست که این ظرفیت بینظیر است.
در خصوصتحقیقتحقیقاتیمعاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی روی بحث دانش بنیان و ظرفیت علمی کشور دارند، به این علت است که از آن استفاده کنیم و در استفاده از ظرفیت علمی کشور دچار خود تحریمی نشویم.
منابع وزارتبنیانتحریمیاو گفت: ظرفیت علمی کشور در هر جایی که وارد شده درخشیده است، از موشک گرفته تا واکسن. خوشحالیم که این موضوع در شرکت سایپا اتفاق افتاده تا ظرفیت علمیمان استفاده شود و بدون هیچ چشمداشتی در اختیار شما خواهیم بود. خواهشمندم که کار رها نشود و در وزارت علوم روی این قضیه جدی هستیم.
رهادکتر خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این مراسم گفت:.دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل یکی از موفق ترین دانشگاههای کشور در حوزه صنعت و مباحث پژوهش و فناوری است و همیشه در رتبه بندیهای تایمز و رتبه بندیهای معتبر دیگر دانشگاه صنعتی بابل جزو اولین هاست و شرکت سایپا انتخاب خوبی انجام داده و امیدوارم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت آنها خودرو و سوخت فسیلی را تبدیل به خودروی هیبریدی کنیم و باید در راستای موتورهای برقی و خودران تلاش کنیم.
خیرالدینترینجزوهاستخودرانخیرالدین تاکید کرد: بخشی از فروش صنایع را باید برای توسعه و تحقیق در نظر بگیریم. در قانون جهش تولید دانش بنیان صنایع و شرکتهای بزرگ هر عددی را که برای تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند به عنوان اعتبار مالیاتی برای آنها حساب خواهد شد و حتی میتوانند آن را به سالهای آینده موکول کنند.
تحقیقجهشبنیانتحقیقاو گفت: توجه به پتنت و ثبت اختراع هم موضوع مهمی است و تویوتا روزانه حدود ۹ ثبت اختراع دارد و این عدد در کشورمان به شدت پایین است و امیدواریم که ایران خودرو و سایپا در این بخش به ویژه در بخش پتنت خارجی و اروپا وارد شوند.
پتنتپتنتخیرالدین در پایان افزود: در بحث سامانه نظام ایدهها و نیازها خواهشمندم که سایپا بتواند نیازهای مدنظر خویش را در سامانه وارد کند تا بتوانیم از ظرفیتهای پارکهای علم و فناوری و شرکتهای فناور، دانش بنیان و دانشگاه و پژوهشگاهها استفاده کنیم. حدود ۱۸ پژوهشگاه ملی، ۱۳۰ دانشگاه، بیش از ۸۰ هزار هیئت علمی داریم که سایپا میتواند از این ظرفیت استفاده کند. اعتقاد دارم که بحث فناوری و نوآوری یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و در وزارت علوم خدمت شما هستیم تا با کمک یکدیگر مشکلات حوزه خودرو را رفع کنیم.
خیرالدینفناوربنیانبهرام عزیزالله گنجی رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در این مراسم گفت: از سخنان مدیرعامل گروه سایپا در این جلسه به وجد آمدم به این دلیل که مدیری در رأس شرکت سایبا است که دانشگاه را به درستی درک میکند.
گروه سایپاوجددر رأسسایبادرکاو افزود: از اینکه مسئولینی از صنایع جایگاه خطیر دانشگاه را به درستی درک کردند، امیدوارکننده است و بسیار خرسندم که این وفاق بین سایپا و دانشگاه نوشیروانی بابل اتفاق افتاده است و از اعتماد سایپا به این دانشگاه قدردانی میکنم
مسئولینیسید شاهین عذبی مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا نیز در این مراسم با اشاره به اینکه نتیجه نشست با دانشگاه نوشیروانی بابل به امضای این تفاهم نامه ختم شد، گفت: علاوه بر نشست با این دانشگاه سه جلسه هم با دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار کردیم که آن دانشگاه هم آماده همکاری با سایپا است. همچنین سازمان پژوهشهای صنعتی نیز اعلام آمادگی کرده است.
سیدعذبیمرکز تحقیقاتپژوهشهای صنعتی
شناسه خبر: 434420