کارشناس ارشد انرژی گفت: تا زمانی که فکری به حال مشکل استهلاک سرسیلندر خودروهای دوگانهسوز نشود، مردم استقبالی از مصرف سیانجی نخواهند کرد اما با وجود ارائه راهکار توسط شرکتهای دانشبنیان، دولت هنوز عزمی برای حل مشکل ندارد.
جواد نوفرستی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به ناترازی بنزین در کشور و لزوم توسعه سوختهای جایگزین مثل سیانجی در سبد سوخت عنوان کرد: طبق برآوردها از سال جاری تراز بنزین ایران منفی میشود، یعنی مصرف از تولید پیشی میگیرد. سوخت پاک و ارزان سیانجی ظرفیت بالایی برای جایگزینی با بنزین داشته و میتواند ناترازی بنزین را حل کند.
کارشناس ارشد انرژی گفت: در حال حاضر به میزان 40 الی 45 میلیون متر مکعب در روز ظرفیت عرضه سیانجی با همین زیرساخت فعلی وجود دارد اما تنها حدود 22 میلیون متر مکعب آن مورد استفاده قرار میگیرد.
وی افزود: توسعه صنعت سیانجی از سال 90 به بعد مورد غفلت دولتها قرار گرفت و در دولت سیزدهم نیز این موضوع کاملا رها شده است. ما میتوانیم با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان، مشکلات فنی این صنعت را برطرف کرده و مردم را به سمت استفاده از سیانجی هدایت کنیم اما نسبت به آن بیتوجه هستیم.
* مافیای خودرو اجازه تولید کارخانهای خودروهای سیانجی سوز را نمیدهند
نوفرستی تاکید کرد: سوال اساسی این است که چرا مردم با وجود اختلاف قیمت بنزین و سیانجی نسبت به استفاده از این سوخت پاک انگیزهای ندارند و حتی آنهایی که خودروهایشان را دوگانهسوز کردهاند از سیانجی استفاده نمیکنند.
کارشناس ارشد انرژی گفت: در دولت قبل در اواخر سال 98، شورای اقتصاد مصوبهای برای دوگانهسوزی 1 میلیون 464 هزار خودروی عمومی صادر کرد. بنده در همان زمان مناظرهای با یکی از مسئولان شرکت پالایش و پخش داشتم و اشاره کردم که این مصوبه نقشی از توسعه سیانجی نخواهد داشت و فقط منابع بیتالمال برای دوگانهسوزی رایگان هدر میرود.
وی گفت: چرا پیشبینی بنده درست درآمد؟ ما مشاهده کردیم که افرادی صرفا با هدف افزایش ارزش خودروی خود از امتیاز دوگانهسوزی رایگان استفاده کردند ولی بعد از آن اصلا سیانجی مصرف نکردند. الان هم خودروهای عمومی از این طرح استقبال نمیکنند و علت را باید در یک اشکال فنی جستجو کرد.
نوفرستی گفت: مافیای خودرو اجازه نمیدهند که خودروهای دوگانهسوز کارخانهای تولید شود و فقط خودروی پایه بنزینسوز تولید میکنند. سپس این خودروی بنزین سوز باید در کارگاهها به دوگانهسوز تبدیل شوند اما چون خودرو پایه بنزینی است، اصطلاحا پس از تبدیل کارگاهی، سیانجی در آن به صورت خشک میشود و به موتور خودرو آسیب میزند.
کارشناس ارشد انرژی گفت: بدین ترتیب صاحب خودرویی که به صورت کارگاهی و نه کارخانهای خودرویش دوگانهسوز شده، بعد از مدتی مجبور میشود سرسیلندر موتور را باز کند و هزینهای بین 20 تا 30 میلیون تومان به او تحمیل میشود. بنابراین طبیعی است که علاقهای به استفاده از سیانجی نداشته باشد.
* راهکار شرکتهای دانشبنیان برای حل مشکل استهلاک سرسیلندر هنگام مصرف سیانجی
وی گفت: برای حل این مشکل، چندین شرکت دانشبنیان وارد عمل شدند تا استهلاک سرسیلندر موتور در هنگام مصرف سیانجی را از بین ببرند. راهکارهایی نیز ارائه شده است ولی به آنها توجهی نمیشود. حتی آقای دکتر ستاری معاون سابق علمی و فناوری ریاستجمهوری نیز از این شرکتها بازدید کرده و به صورت شفاهی قول حمایت دادند اما خبری نشد.
نوفرستی اظهار داشت: فناوری این شرکتهای دانشبنیان برای حذف استهلاک سرسیلندر روی 5 هزار خودرو امتحان شده و موفقیتآمیز بوده است اما خودروسازان به بهانه عدم امکان تست نمیخواهند این فناوری گسترش یابد و سهم سیانجی در سبد سوخت بیشتر شود.
کارشناس ارشد انرژی گفت: فناوری ایجاد شده بدین صورت است که یک کیت روی خودرو نصب میشود و بسته به میزان مصرف سیانجی، یک مکمل با مقدار مشخص پاشیده شده تا سرسیلندر را چرب کند و مانع از آسیب آن شود.
وی گفت: حتی این شرکتهای دانشبنیان به شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و شرکت ملی پالایش و پخش نیز معرفی شدند و راننده خودرو مدیر بخش سیانجی نیز این کیت را بر روی خودروی خود به عنوان آزمایش نصب کرد و موفقیت آمیز بود. تا زمانی که این مشکل برطرف نشود، نمیتوان انتظار توسعه سیانجی را داشت و امیدوارم دولت به این موضوع توجه کند.
پایان پیام/