اکونومیک 24
20 آذر 1402 - 10:25

رئیس بندر ایلات: 85 درصد درآمدمان را با تهدیدهای یمن از دست دادیم

رئیس بندر ایلات می‌گوید که با تهدید یمنی‌ها 85 درصد درآمد این بندر از دست رفته است. در همین حال گزارشگران صهیونیست از تبعات تغییر مسیر کشتی‌ها به مقصد اسرائیل بر تورم در سرزمین‌های اشغالی گفتند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از المیادین، مدیرکل بندر ایلات می‌گوید که این بندر در نتیجه تهدیدهای یمنی‌ها برای جلوگیری از حرکت کشتی‌ها به سمت اسرائیل با عبور از دریای عرب و دریای سرخ زیان سنگینی دیده است.

«جدعون گلبر» مدیرکل بندر ایلات تأکید کرد که تهدیدات یمن برای جلوگیری از حرکت کشتی‌ها به اسرائیل ۸۰ تا ۸۵ درصد سود بندر را از بین برده است.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از گلبر گفت: تهدید یمن برای خطوط دریایی در دریای سرخ مانع رسیدن ۱۴ هزار خودرو به سرزمین‌های اشغالی از نیمه ماه گذشته تا به امروز شده است.

بیم اسرائیل از بسته شدن باب المندب

وی افزود: اسرائیل بیم این را دارد که باب المندب به روی حرکت کشتی‌های تجاری که از دریای سرخ به سمت اسرائیل و بندر ایلات می‌روند، بسته شود، زیرا این امر باعث طولانی‌تر شدن زمان سفر کشتی‌های باری از شرق به اسرائیل، در حدود پنج هفته می‌شود.

جدعون توضیح داد: به همین دلیل، کشتی‌های باری مجبور خواهند شد قاره آفریقا را در راس الرجاء (دماغه امید در جنوب آفریقا)دور بزنند و با عبور از تنگه جبل الطارق به دریای مدیترانه بیایند.

در همین راستا، شبکه ۱۳  تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که حجم وارداتی که از شرق به اسرائیل وارد می‌شود، تقریباً ۳۵۰ میلیارد شکل معادل ۹۵ میلیارد دلار در سال برآورد شده است.

تغییر مسیر کشتی‌ها گرانی‌ها در اسرائیل را بیشتر می‌کند

این کانال اضافه کرد: «تغییر مسیر ناوبری دریایی قیمت محصولات وارداتی را تا حدود سه درصد افزایش می‌دهد که بار مالی بر دوش اسرائیلی‌ها را حدود ده و نیم میلیارد شکل یا حدود سه میلیارد دلار افزایش می‌دهد».

یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن شامگاه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای مسلح یمن اعلام می‌کنند که تا زمانی که نوار غزه به نیاز خود از غذا و دارو دست نیابد از عبور کشتی‌های در حال حرکت به سمت رژیم اشغالگر از هر ملیتی که باشد،  جلوگیری خواهند کرد.

وزارت دفاع یمن دیشب اعلام کرد که تعامل مناسب با یک کشتی که به هشدار ما توجه نکرد، انجام شد. از عبورش ممانعت به عمل آمد و مجبورش کردیم برگردد.

همچنین  روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز در وبسایت خود نوشت: حوثی‌ها ادعا کردند که امروز یک کشتی را از عبور و حرکت به سوی اسرائیل، باز داشته‌اند.

در این زمینه، «الیزر ماروم» فرمانده نیروی دریایی رژیم صهیونیستی می‌گوید که بیانیه شنبه شب صنعا، مشخص نمی‌کند  که آنها چه کاری را  و چگونه انجام خواهد داد و از همین رو این تهدیدها اکثر کشتی‌ها را ‌به طور خودکار به تصمیم برای نرسیدن به بنادر اسرائیل سوق خواهد داد.

وی در گفت‌و‌گو با شبکه ۱۲ با بیان اینکه این کشتی‌ها، کشتی‌های تجاری و با هدف کسب درآمد هستند، گفت: تاخیر در رسیدن حجم کالا به اسرائیل روی قیمت تاثیر می‌گذارد و حق بیمه نیز افزایش می‌یابد.

مشکل بی پایان
معیان برتی، مفسر امور اقتصادی این شبکه نیز به نوبه خود تأکید کرد: حجم تجارت دریایی با اسرائیل بالغ بر ۴۰۰ میلیارد شکل در سال است و ۹۹ درصد حجم واردات از طریق کشتی‌ها و دریا انجام می شود که ۳۰ درصد آن از طریق دریای سرخ می آید.
 در مورد بخش‌هایی که انتظار می‌رود تحت تأثیر قرار گیرند، به گفته برتی، بخش‌های زیادی وجود دارد که مهم ترین آنها بخش‌های تولید قطعات الکتریکی، خودرو و مواد اولیه برای تولید داخلی است.

اسرائیل تولید مایحتاج خود را بلد نیست
وی افزود: بسیاری از کارخانه‌ها در اسرائیل می‌گویند که در واردات با مشکل مواجه هستند، زیرا مواد اولیه به موقع نمی‌رسد، در حالی که پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها افزایش یابد، هزینه‌های بیمه افزایش یابد و زنجیره تأمین کالاها با مشکل مواجه شود.
مفسر مسائل اقتصادی شبکه ۱۲ همچنین با تاکید بر اینکه رژیم اشغالگر تولید چیزی که نیاز دارد، بلد نیست، گفت دلیل اصلی واردات فراوان ما همین است و در نتیجه  بازار وارد یک مشکل بی‌پایان می‌شود که اگر حل نشود، به زودی همه ما بهای آن را خواهیم پرداخت.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1600920

مهمترین اخبار اقتصادی: