ویژگی منحصر به فرد غیرقابل جعل کردن صورت حساب الکترونیک باعث شده است که دیگر امکان رد سلیقهای فاکتورهای ثبتشده توسط مودیان وجود نداشته باشد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی قاسمآبادی کارشناس حوزه سیاستگذاری در رابطه با اهمیت به کارگیری صورت حساب الکترونیک خاطرنشان کرد: هوشمندسازی روند دریافت مالیات در کشور و صدور صورت حساب الکترونیک مثبت ارزیابی میشود. یکی از ریشهایترین مشکلات اقتصاد ایران در سالهای گذشته، حضور گسترده بخش غیرشفاف و زیرزمینی در چرخه مبادلات بوده است؛ بخشی که نه مالیات میپرداخت، نه قابل ردیابی بود و نه امکان سیاستگذاری دقیق را برای دولت فراهم میکرد. در چنین فضایی، فاکتورهای کاغذی و امکان جعل و دستکاری اسناد، به ابزاری برای فرار مالیاتی و بیانضباطی اقتصادی تبدیل شده بودند اما با استقرار صورتحساب الکترونیک، برای نخستینبار یک سد جدی در برابر فاکتورسازی جعلی ایجاد شده و مسیر نفوذ اقتصاد زیرزمینی به حوزه رسمی به شکل محسوسی مسدود شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه فاکتورسازیهای جعلی به کمک صورت حساب الکترونیک حذف خواهند شد؛ اظهارنظر کرد: رتبهبندی و اعتبارسنجی شرکتها که در چارچوب سازوکار صورت حساب الکترونیک صورت میگیرد، اقدام مناسبی است. این روش میتواند اقدامی در راستای مقابله با فاکتورسازی باشد. از آنجائیکه همه چیز در سازوکار صورت حساب الکترونیک ثبت و ضبط میشود و مالیاتستانی بر اساس اطلاعات صورت میگیرد، امکان بهبود فضای کسب و کار و افزایش رقابتپذیری در بازار به وجود میآید.
این کارشناس حوزه سیاستگذاری با اشاره به مزیت مهم صورت حساب الکترونیک برای تقویت معاملات نسیه خاطرنشان کرد: وقتی مبلغی به حساب مودی نیامده است، مطالبه مالیات بر ارزش افزوده اقدام درستی نیست و به کاهش نقدینگی بنگاه اقتصادی میانجامد. بر همین مبنا، دریافت مالیات بر ارزش افزوده پس از تسویه نهایی معامله نسیه بسیار مثبت ارزیابی میشود.
قاسمآبادی در ادامه افزود: زمانی که صورت حساب مودیان مستقیما در سامانه مودیان به شکل الکترونیک ثبت میشود، امکان انکار، حذف یا تغییر آن از بین میرود. همین ویژگی منحصر به فرد غیرقابل جعل کردن صورت حساب الکترونیک باعث شده است که دیگر امکان رد سلیقهای فاکتورهای ثبتشده توسط مودیان وجود نداشته باشد. این تحول، نقطه پایان یک نااطمینانی مزمن در فضای کسبوکار است و موجب تقویت پیشبینیپذیری در اقتصاد میشود.
وی در پایان گفت: همچنین گسترش دامنه شمول مالیات بر ارزش افزوده از حدود چند ده هزار قلم کالا به 3.5 میلیون کالا و خدمت، یک تحول بزرگ در شفافیت قاعدهگذاری اقتصادی محسوب میشود. اکنون فعال اقتصادی دقیقا میداند چه چیزی، با چه نرخی و در چه شرایطی مشمول مالیات بر ارزش افزوده است. این شفافسازی نهتنها اختلافات حقوقی میان مودی و سازمان امور مالیاتی را کاهش میدهد، بلکه مهمتر از آن، هزینههای پنهان ناشی از ابهام، تخمینهای اشتباه و شوکهای مالی ناگهانی را از دوش بنگاهها برمیدارد. به طور کلی، هوشمندسازی روند دریافت مالیات در کشور به از بین رفتن مشکلاتی که روندهای ممیزمحور و قدیمی ایجاد میکرد، منجر میشود و به دریافت مالیات دقت بیشتری میدهد.
انتهای پیام/