یکسان دانستن نقش رهبری و مدیریت در یک کسبوکار موفق، تصور اشتباهی است که اغلب نسبت به وظایف این دو نقش وجود دارد.
به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بوکاپو، تفاوت اصلی بین رهبران و مدیران در وظیفهای است که در مقابل کارکنان دارند. رهبران پیروانی دارند که بر آنها تأثیر میگذارند، اما مدیران کارکنانی دارند که برای آنها کار میکنند؛ بنابراین هیچگاه نمیتوان نقش کسی که ایدهپرداز است را با نقش کسی که بر درستی انجام وظایف کارکنان نظارت دارد یکی دانست.
در یک سازمان یا کسبوکار موفق، وجود رهبری اثربخش و مدیری قدرتمند هر دو در کنار هم لازم است. یک سازمان به رهبری تحولآفرین نیاز دارد تا آن را به سمت چشماندازهای جدیدی رهبری کند. از طرف دیگر، وجود مدیری کاربلد خیال سازمان را از انجام درست و بهموقع وظایف تیمهای خود در جهت اهداف سازمان راحت میکند. در ادامه این مطلب درباره تفاوت این دو نقش و وظایف مدیریت و رهبری در سازمان بیشتر صحبت کردهایم تا برای همیشه تفاوت آنها را در ذهن شما از هم تفکیک کنیم.
چگونه مدیر یا رهبر خوبی باشیم؟
چگونه مدیر یا رهبر خوبی باشیم؟مدیران و رهبران باید وظایف خود را بهصورت تفکیک شده بدانند و ماهیت آن را درک کنند تا مدیر و رهبر خوبی برای سازمان باشند. اگر شما به وظایف خود آگاه نباشید چگونه انتظار بهترین بودن را دارید؟ دانستن و آگاهی اولین قدم در این مسیر است، بعد از آن باید به دنبال انجام درست و بهموقع وظایف خود باشید. اگر مدیران و رهبران در مسیر درستی باشند، میزان موفقیتهای سازمان خبر از درستی یا نادرستی عملکرد آنها خواهد داد.
گرچن اسپریتز نویسنده کتاب چگونه رهبر مثبتی باشیم، معتقد است یک رهبر واقعی میتواند خود و افراد سازمان را به سوی دستیابی به سرافرازی و برتری هرچه بیشتر هدایت کند و تفاوت رهبری و مدیریت در همین نکته است. او در کتاب خود با استفاده از تحقیقات مدرن و دیدگاههایی نو، چگونگی دستیابی به این امر را توضیح میدهد و به تمام رهبران شجاعت لازم برای اعمال این تغییرات هرچند کوچک اما با نتایجی بزرگ را میدهد. اگر در زندگی پرهرجومرج امروز و کمبود وقت شما را از مطالعه دور کرده است، خلاصه نکات کاربردی این کتاب را میتوانید در سایت بوکاپو مطالعه کنید.
تفاوت رهبری و مدیریتتفاوت رهبری و مدیریت چیست؟
تفاوت رهبری و مدیریت چیست؟رهبران با توسعه چشم اندازههای سازمان و الهام بخشیدن به کارکنان کار رهبری خود را پیش میبرند، اما مدیران وظایف و اختیارت کارکنان را تعیین کرده و بر انجام درست آن نظارت دارند. شاید بتوان گفت اصلیترین تفاوت رهبری و مدیریت در همین مورد است. درهرحال، رهبران و مدیران در جهت اهداف سازمانها قدم برمیدارند، به همین دلیل همپوشانی وظایف آنها خیلی دور از ذهن نیست، اما این دلیل نمیشود این دو نقش را بهجای هم استفاده کرد. هر دو مجموعهای منحصربهفرد از مهارت و عملکرد هستند که در مواقعی همپوشانی دارند. بیایید به چند تفاوت بین رهبری و مدیریت نگاهی بیندازیم.
رهبران چشمانداز تعیین کنند، مدیران دنبال کنند
رهبران چشمانداز تعیین کنند، مدیران دنبال کنندوقتی صحبت از اجرای اهداف و تصور چشماندازهای یک سازمان میشود، وظایف مدیریت با وظایف رهبری تفاوت دارد. رهبران اغلب چشمانداز مشخصی از جایگاه سازمان در آینده دارند، اما تحقق اهداف آن بهتنهایی از توان آنها خارج است. در این مرحله مدیران وارد عمل میشوند. رهبران با استفاده از ارتباطات سازنده چشمانداز و اهداف سازمان را به مدیران انتقال میدهند و مدیران برای تحقق این اهداف و همسو نگهداشتن فعالیتهای کارکنان در جهت اهداف سازمان تلاش میکنند.
وظایف مدیریترهبران ایده پردازند، مدیران اجرا کننده
رهبران ایده پردازند، مدیران اجرا کنندهرهبران با ایدههای جدید دنبال بهبود عملکرد سازمان در آینده هستند، درحالیکه مدیران روند فعلی انجام وظایف را کنترل میکنند. بهعبارت دیگر، درحالیکه مدیران همیشه در فکر این هستند که یک کار را چگونه و در چه زمانی انجام دهند، رهبران همیشه میخواهند بدانند چه تغییری اوضاع را در آینده بهتر میکند. خلاصه کلام، مدیران باید گوشبهفرمان رهبر باشند و بر روند امور در جهت اهداف سازمانی نظارت کنند. آنها باید مسئولیتها و وظایف کارکنان را طبق تواناییهای آنها تعیین کنند و با ارائه اطلاعات درست و برآوردن نیاز کارمندان این تعامل را حفظ کنند.
رهبران الهام بخشند، مدیران ناظر
رهبران الهام بخشند، مدیران ناظرکارمندان در سازمانهایی بهتر کار میکنند که یک ارتباط دوطرفه و نزدیک بین رهبر و سایر اعضای سازمان برقرار باشد. بااینحال هنوز سازمانها اهمیت ارتباط دوطرفه بین رهبر و کارکنان را جدی نمیگیرند و این ارتباط معمولاً یکطرفه از طریق مدیر برقرار میشود. حالا چرا ارتباط دوطرفه اهمیت دارد؟ رهبران برای کارکنان الهامبخش هستند، اما این امر زمانی ممکن میشود که با آنها مستقیم در تعامل باشند. انتظار نداشته باشید که حضور مدیر بهعنوان واسطه به همان میزان تأثیرگذار باشد. هرچه افراد بهدفعات بیشتری برای مشورت گرفتن و ایدهپردازی به رهبر مراجعه کنند، شما تصور درستی از نقش آن در سازمان ارائه دادهاید. بههرحال فراموش نکنید شما بهعنوان فردی که در هر سازمان یا کسبوکاری نقش دارید باید به ارتقاء مهارتهای فردی و تواناییهای خود اقدام کنید و این چیزی نیست که با بهانهای مثل کمبود وقت از آن صرفنظر کنید.
رهبران آینده نگرند، مدیران به اکنون نگاه میکنند
رهبران آینده نگرند، مدیران به اکنون نگاه میکنندیکی از تفاوتهای اصلی مدیران و رهبران درباره تمرکز متفاوت آنها بر زمان است. رهبران در فکر ایدههای آینده هستند، اما مدیران بر انجام وظایف در زمان حال متمرکزند. بااینحال اگر چشمانداز رهبری از آینده به روش درستی به مدیران و کارکنان انتقال داده نشود، ارزشی ندارد. چراکه مدیر پیرامون همین چشماندازها بودجهبندی، اهداف و ساختار سازمانی را برنامهریزی و اجرا میکند. علاوه بر این، یکی از بزرگترین محرکهای مشارکت کارکنان هم سو بودن اهداف خود با اهداف سازمان است، بنابراین رهبر باید برای ایجاد این حس تلاش کند.
انتهای رپرتاژ آگهی
شناسه خبر: 22392