معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تداوم مذاکرات میان ایران و مسکو گفت: ایران تفاهمنامه پیشنهادی خود را با ۱۶ ماده برای تعیین نحوه مشارکت و سرمایهگذاری روسیه در پروژه ریلی رشت- آستارا ارائه کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندیزاده پروژه ریلی رشت- آستارا را مهمترین پروژه ریلی کشور دانست و از مذاکره با روسیه برای اجرای تفاهمنامه ۱۶ بندی مشارکت در خطآهن رشت-آستارا خبر داد.
وی اظهار داشت: با وجود انجام مذاکرات با روسیه و همچنین آذربایجان به منظور مشارکت در تکمیل این خط ریلی، این پروژه را چه با حضور روسیه و چه بدون حضور این کشور تکمیل میکنیم تا در جهت افزایش ترانزیت کشور مورد استفاده قرار گیرد.
افندیزاده در تشریح اهمیت خط ریلی رشت- آستارا گفت: این خط ریلی با طول ۱۶۲ کیلومتر کاملکننده کریدور شمال به جنوب از بندر عباس تا رشت و بعد از رشت تا آستارا است و با تکمیل آن، ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل میشود.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: دولت روسیه علاقمند به مشارکت در تکمیل راهآهن رشت- آستارا است تا به صورت وام و یا روشهای دیگر به تامین مالی این خط ریلی کمک کند. به همین منظور طی ماههای اخیر مذاکراتی با دولت روسیه در راستای توسعه ترانزیت میان دو کشور انجام شده است.
وی افزود: برای این کار تفاهمنامه دو جانبه بین ایران و روسیه پیشهاد داده شده و تفاهمنامه سه جانبهای نیز میان ایران، روسیه و آذربایجان منعقد شده که پیرو بیانیه مشترک با امضای وزرای سه کشور است.
افندیزاده اضافه کرد: در این تفاهمنامه محورهایی درباره احداث و نحوه بهرهبرداری پروژه ریلی در ۱۶ ماده پیش بینی شده که شامل تعیین نوع طراحی خط از جمله عرض خطوط ریلی این پروژه است.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: عرض خطوط ریلی کشور ما یک هزار و ۴۳۵ میلی متر و عرض خطوط آذربایجان و روسیه یک هزار و ۵۲۰ میلیمتر است، بنابراین باید بین رشت و آستارا حتما از خطوط ریلی ایران استفاده کنیم اما پیشنهاد شده ریل سومی را هم در کنار شبکه ریلی کشور قرار گیرد که به عرض یک هزار و ۵۲۰ میلیمتر هم برسد تا هم قطارهای با عرض استاندارد و هم قطارهای با عرض پهن بتوانند از شبکه ریلی ما عبور کنند که البته نیاز است این موضوع از لحاظ علمی و فنی هم مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: به این ترتیب هم افزایش عبور قطارها را به دنبال خواهد داشت و هم در آستارا و رشت میتوانیم تعویض بوژی داشته باشیم که البته نیاز است احداث این ریل و سرمایهگذاری آن بر عهده کشور روسیه باشد که در این رابطه باید مسئولان کشور تصمیمگیری کنند.
افندیزاده دومین مساله مورد مذاکره با روسیه را تامین مالی دانست و گفت: نوع سرمایهگذاری روسیه در این پروژه، نحوه طراحی، بهرهبرداری و نحوه مشارکت دو کشور در حال مذاکره است.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در تفاهم اولیه، تملک اراضی قرار است بر عهده ایران باشد و نوع ساخت و بهرهبرداری نیز در تفاهمنامهها مورد مذاکره قرار دارد.
وی درباره حضور قرارگاه خاتمالانبیا در پروژه ریلی رشت-آستار گفت: با توجه به اهمیت این پروژه، قرارگاه خاتم نیز اقداماتی در آغاز انجام داده و همچنین بعد از تفاهمنامه دوجانبه با روسیه به دنبال پیمانکارانی خواهیم رفت تا تکمیل خط هرچه سریعتر انجام شود.
وی با بیان اینکه پروژه ریلی رشت- آستارا نقش حیاتی در ترانزیت کشور دارد، افزود: در سیزدهمین اجلاس مشترک ایران و روسیه با این کشور برای جابهجایی ۱۰ میلیون تن کالا تا سال ۲۰۲۳ تفاهم شده و همچنین سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان نیز برای جابهجایی ۱۵ میلیون تن کالا تفاهم کردهاند که نشان میدهد تقاضای بار به ادازه کافی وجود دارد.
افندیزاده تاکید کرد: برای پاسخگویی این حجم از تقاضا باید ظرفیت کشور را هم در حوزه زیرساختها و هم در توسعه ناوگان به ویژه لکوموتیو و واگن افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد ترانزیت کشور از طریق جاده انجام می شود و حمل ونقل ترکیبی یعنی حمل کالا از طریق دریا، ریل و جاده نیز باید رونق گیرد.
پایان پیام/