با راهاندازی سامانه پلمب الکترونیکی دفاتر تجاری از سال گذشته،فرآیند زمانبر و پرهزینه پلمب سنتی حذف شدکه نهتنها زمان انجام عملیات را به چند دقیقه کاهش داده، بلکه شفافیت و نظارت در امور مالیاتی را نیز بهطور چشمگیری ارتقا خواهد داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، از تاریخ 23 تیرماه 1403 با راهاندازی سامانه پلمب الکترونیکی دفاتر تجاری، فرآیندهای سنتی و دستی جای خود را به روشی کاملاً دیجیتال دادهاند. این دگرگونی بنیادین که در چارچوب اجرای بند (ج) ماده 4 برنامه هفتم پیشرفت به انجام رسیده است، افزون بر تسریع در روندهای اجرایی، موجبات افزایش شفافیت در ثبت اطلاعات و تقویت نظارت بر فعالیتهای مالی مؤدیان را فراهم آورده و همچنین به کاهش هزینهها، جلوگیری از اتلاف زمان، صرفهجویی در منابع ملی و کاهش مشکلات ناشی از خطاهای انسانی انجامیده است.
بهموجب قانون یادشده، بهرهگیری از سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی برای ارائه دفاتر پلمبشده الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی، برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به پلمب دفاتر تجاری مینمایند، الزامی است.
کاهش زمان پلمپ دفاتر الکترونیک از چند روز به چند دقیقه
با اجرای الکترونیکی این فرآیند، مدت زمان پلمب دفاتر به چند دقیقه کاهش یافته است؛ بهگونهای که بلافاصله پس از پرداخت و امضای الکترونیکی، عملیات پلمب تکمیل و امکان ثبت اظهارنامه دفتر تجاری برای متقاضی فراهم میشود. همچنین، با حذف فرآیند فیزیکی، موارد جعل دفاتر نیز برطرف شده است.
کاهش مداخله انسانی و احتمال تخلفات با اجرای دفاتر الکترونیک
ایجاد کد رهگیری پرونده مالیاتی، اتصال سامانه ثبت و امور مالیاتی، و استفاده از کارپوشههای الکترونیکی، موجب شده است تا فرآیندها با کاهش مداخله انسانی، با دقت و سرعت بیشتری انجام پذیرد و سازمان امور مالیاتی به سهولت به اطلاعات دفاتر دسترسی داشته باشد.
این تحول در پی جلسات مستمر میان سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت شرکتها، معاونت راهبردی قوه قضائیه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری طی دو سال اخیر محقق شده و هماکنون بخش اعظم پلمب دفاتر بهصورت الکترونیکی صورت میگیرد.
کاهش هزینه 120 میلیاردی پلمپ دفاتر
در سالهای گذشته، از جمله در سال 1402، بیش از 450 هزار درخواست پلمب در کشور ثبت شده بود که هزینهای بالغ بر 120 میلیارد تومان را به متقاضیان تحمیل میکرد. فرآیند دستی، افزون بر هزینه، زمانبر نیز بود و در مواردی، صدور دفاتر تا خردادماه سال بعد به طول میانجامید؛ مسئلهای که موجب تأخیر در اخذ یا تمدید کارت بازرگانی میشد.
شایان ذکر است که در پی عملیاتی شدن فرآیند پلمب الکترونیکی دفاتر قانونی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری سازمان امور مالیاتی، تا پایان اسفندماه 1403، بیش از 700٬000 رکورد مرتبط با این فرآیند بهصورت الکترونیکی دریافت شده است. بر این اساس، تنها مؤدیانی که دفاتر تجاری خود را بهصورت الکترونیکی پلمب کردهاند، پس از آغاز بهرهبرداری از سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی، امکان ورود به سامانه و ارسال اطلاعات مطابق دستورالعملهای مربوطه را خواهند داشت.
ویدئوی آموزشی سازمان امور مالیاتی که منظور توسعه استفاده مودیان از سامانه دفاتر تجاری تهیه شده است نیز به شرح زیر است:
انتهای پیام/