اکونومیک 24
29 خرداد 1401 - 09:06

آشنایی با تبلیغات کلیکی و سایر نمونه‌های پرکاربرد تبلیغات دیجیتال

با توجه به رشد و پیشرفت دنیای آنلاین و استفاده اجتناب‌ناپذیر از آن در فعالیت‌های روزانه، اگر صاحب کسب‌وکار هستید ضرورت دارد که به فکر تبلیغات دیجیتال باشید. در گذشته برای نشان دادن برند خود به مخاطبان از تبلیغات سنتی استفاده می‌کردید، اما امروزه اگر از تبلیغات دیجیتال استفاده نکنید، با اقبال زیادی روبه‌رو نخواهید شد زیرا رقبا در رسانه‌های دیجیتال به هر طریقی خود را پیش چشم مخاطبان قرار می‌دهند و شما از آن‌ها عقب می‌مانید. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، تبلیغات دیجیتال به غیر از داشتن مخاطبان بیشتر، مزایای دیگری نیز دارند. به عنوان مثال روش‌هایی که برای پیگیری کمپین‌های تبلیغات دیجیتال وجود دارد در تبلیغات سنتی وجود نداشت. امکان بهبود در طول تبلیغات دیجیتال با توجه به بازخوردها و امکان شخصی‌سازی آن برای مخاطبان خاص، از دیگر مزایای بسیار مهم تبلیغات دیجیتال هستند. از نظر شما پرکاربردترین تبلیغات کدامند؟ تبلیغات در وبسایت یا موبایل امکان استفاده از تبلیغات آنلاین هم در قالب وبسایت‌ها فراهم است و هم در قالب موبایل (یا تبلت). در حقیقت چه صاحب یک وبسایت باشید چه اپلیکیشن داشته باشید می‌توانید از انواع تبلیغات دیجیتال بهره ببرید. اگر بخواهیم از انواع تبلیغات دیجیتال نام ببریم، می‌توانیم به تبلیغات ویدئویی، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات پوش نوتیفیکیشن، تبلیغات ایمیلی، تبلیغات بنری و تبلیغات ریتارگتینگ اشاره کنیم. این‌ها پرکاربردترین و موثرترین انواع تبلیغات آنلان هستند. اما مدل‌های پرداختی در این نوع تبلیغات به چه صورت است؟ رایج‌ترین مدل پرداخت هزینه‌های تبلیغاتی پرداخت در ازای کلیک کاربران است. پوش نوتیفیکیشنتبلیغات کلیکی تبلیغات کلیکی (Cost Per Click) آن دسته از تبلیغات هستند که در آن تبلیغ‌دهنده به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ می‌شود، به شبکه تبلیغاتی پول پرداخت می‌کند. در عوض با افزایش این کلیک‌ها به هدف خود نزدیک می‌شود. این هدف می‌تواند کارهای متنوعی از جمله معرفی کالا و خدمات، وارد کردن آدرس ایمیل، پر کردن یک فرم و یا ثبت‌نام در سایت باشد. تبلیغات کلیکی از پرکاربردترین انواع تبلیغات آنلاین هستند. یکی از دلایل محبوبیت تبلیغات کلیکی امکان هدفمندسازی آن است. در تبلیغات کلیکی شما می‌توانید تنظیمات مختلف کمپین‌ها را بر اساس اطلاعاتی که از مخاطبان خود دارید تغییر دهید. به عنوان نمونه می‌توانید منطقه جغرافیایی کاربران خود، دستگاهی که از آن استفاده می‌کنند، اپراتور موبایلی که به آن‌ها سرویس می‌دهد، ساعت زمانی نمایش تبلیغات و رسانه‌های نمایش‌دهنده را با توجه به اطلاعاتی که از مخاطبان خود دارید انتخاب کنید. تبلیغات کلیکیقابل سنجش بودن و سریع بودن هم از دیگر مزایای تبلیغات کلیکی است. اما این نوع تبلیغات معایبی نیز دارد. تبلیغات کلیکی زمان‌برند و به تجربه نیاز دارند. همچنین در این نوع تبلیغات بودجه کمپین‌ها زود مصرف می‌شود درحالی که گاهی تبلیغ، منجر به فروش نخواهد شد. تبلیغات CPA حروف اختصاری CPA که به Cost Per Action اشاره دارد روش پرداختی در تبلیغات دیجیتال است. این نوع مدل تبلیغاتی از نوع تبلیغات عملکردی یا پرفورمنس مارکتینگ هستند. تبلیغات عملکردی به روش‌های بازاریابی آنلاینی اشاره دارد که در آن‌ها تبلیغ‌دهندگان تنها به ازای انجام اکشن (عمل) مورد نظرشان به شبکه تبلیغاتی یا رسانه نمایش‌دهنده تبلیغ هزینه پرداخت می‌کنند. به عبارت دیگر، این نوع پرفورمنس مارکتینگ تنها به نتیجه حاصل از تبلیغات توجه دارد. از نمونه برنامه‌های تبلیغاتی مبتنی بر پرفورمنس مارکتینگ می‌توان به کمپین‌های پرداخت به ازای اکشن (CPA) و پرداخت به ازای نصب (CPI) اشاره کرد که در آن‌ها تبلیغ‌دهندگان تنها به ازای انجام اکشن مورد نظر یا نصب اپلیکیشن هزینه پرداخت می‌کنند. این مدل تبلیغاتی به مدل CPL شباهت دارد با این تفاوت که کمی پیچیده‌تر از آن است.  تبلیغات CPA در حقیقت به اکشن (عمل) وابسته است و تا زمانی که کاری که هدف تبلیغ‌دهنده بوده (به عنوان مثال ثبت‌نام، خرید و...) صورت نگیرد، مبلغی به تبلیغ‌کننده نمی‌رسد. قابل ذکر است که مدل‌های تبلیغاتی CPO، CPL و CPS نیز جزیی از همین مدل هستند. تبلیغات CPAتبلیغات CPM CPM مخفف کلمات Cost Per Mile است و به تبلیغاتی اشاره دارد که هزینه آن در ازای هر هزار بازدید پرداخت می‌شود. در این مدل تبلغاتی محاسبه هزینه‌ها با فرمول تقسیم کل هزینه تبلیغات بر کل تعداد نمایش آن ضرب در ۱۰۰۰ انجام می‌شود. در سال‌های اخیر استفاده از این مدل کمتر شده و جای خود را به تبلیغات در ازای هر کلیک داده است. از آن جهت که تبلیغات کلیکی هدفمندتر است چون کاربر روی آن کلیک می‌کند. تبلیغات CPI تبلیغات CPI یا Cost per Install تبلیغات نصب اپلیکیشن است که در آن به ازای هر نصب که انجام می‌شود، پول پرداخت می‌گردد. این تبلیغ کاربران اپلیکیشن را افزایش می‌دهد اما همچون تبلیغات کلیکی روش‌هایی برای نصب تقلبی وجود دارد که باید به آن دقت و از آن پیشگیری کرد. تبلیغات CPI معمولا در اپلیکیشن‌های بازی بسیار موثر عمل می‌کنند. تبلیغات  CPL این مدل که مخفف کلمات Cost Per Lead است، نوعی از مدل تبلیغاتی CPA است که وقتی کاربر تبلیغ شما را می‌بیند و بر روی آن کلیک می‌کند تا فعالیت ویژه‌ای انجام دهد، یک لید (سرنخ) باکیفیت برای فروش تولید می‌شود. این عمل می‌تواند عضویت در یک خبرنامه، ثبت نام برای عضو شدن در سایت و... باشد. تبلیغات  CPO این مدل مخفف‌شده کلمات Cost Per Order بوده و مانند مدل قبلی از زیرمجموعه‌های CPA محسوب می‌شود. وقتی کاربر خریدی انجام می‌دهد، تبلیغ‌کننده در ازای آن خرید یک پورسانت دریافت می‌کند. این مبلغ به ازای هر یک سفارش محاسبه می‌شود. در حقیقت نحوه محاسبه در این مدل، تقسیم هزینه کل اکشن‌ها به تعداد آن‌ها است. تبلیغات  CPS این مدل برگرفته از حروف اول کلمات Cost Per Sale بوده و همان‌طور که از نامش پیداست، در آن به ازای هر فروش مبلغی پرداخت می‌گردد. یعنی تبلیغ‌دهنده در ازای هر تبدیل (Conversion) هزینه می‌پردازد. به این مدل CPP یا Cost Per Pay هم گفته می‌شود. به بیانی دیگر نحوه محاسبه مالی در این مدل تقسیم هزینه کل بودجه به تعداد فروشی است که انجام شده است. تبلیغات دیجیتال بسیار متنوع هستند و مزیت بزرگ آن‌ها نسبت به تبلیغات سنتی، امکان پیدا کردن جامعه هدف است. دیگر نیازی نیست مانند گذشته تبلیغات به صورت رندوم و برای مخاطبینی که مشخص نیست اصولا به آن احتیاج دارند یا نه، نمایش داده شود. به این ترتیب صاحبان کسب‌وکار بر حسب نیاز خود و کاربران، نوع و پلتفرم مناسب تبلیغات خود را انتخاب می‌کنند و آن را به صورت هدفمند پیش می‌برند. همچنین انواع مدل‌های پرداختی در تبلیغات دیجیتال به صاحبان کسب‌وکار امکان می‌دهد مورد مناسب تجارت خود را انتخاب کنند.
منبع: فارس
شناسه خبر: 392834

مهمترین اخبار اقتصادی: