یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اگرچه به لحاظ فنی امکان تامین یک میلیون و 600 خودرو در سال آینده وجود دارد، اما از جهت تامین منابع مالی این کار نشدنی است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بررسی آخرین آمار تولید خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان میدهد که در 9 ماهه امسال 670 هزار دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده است و این در حالی است که وزیر صمت وعده تولید یک میلیون و 100 هزار خودرو را تا پایان امسال داده است، بر این اساس برای تحقق این وعده تا 3 ماه دیگر باید 430 هزار خودرو تولید و روانه بازار شود.
وضعیت تولید خودرو در 9 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد که تولید خودرو طی این مدت فقط 2.1 درصد رشد داشته است، به طوری که در 9 ماه ابتدای سال 1399 در مجموع 654 هزار خودرو سواری تولید و در 9 ماهه ابتدای امسال نیز همان طور که اشاره شد 670 هزار خودرو سواری تولید شده است.
وزیر صمت وعده تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو را برای سال آینده داده است و بر این اساس اعلام کرده که با افزایش تولید 500 هزار دستگاه خودرو در سال 1401 نسبت به سال 1400 و متناسب شدن عرضه و تقاضا، قرعه کشی خودرو در سال آینده حذف می شود.
در سال 1399 در مجموع 903 هزار دستگاه انواع خودرو سواری در کشور تولید شده است که نسبت به سال 1398 که میزان تولید انواع خودرو سواری 758 هزار دستگاه بوده 19.1 درصد رشد داشته است.
فربد زاوه کارشناس خودرو در گفتوگو با خبرنگار فارس و در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت و شرایط فعلی تولید آیا وعده تولید یک میلیون و 600 خودرو در سال آینده محقق میشود و آیا از توان لازم برای تولید این تعداد خودرو برخوردار هستیم، گفت: از چند جنبه باید به این سوال پاسخ داد، اول اینکه آیا به لحاظ فنی و زیرساختی خودروسازان امکان بستن یا مونتاژ کردن قطعات خودرو تولید داخلی و خارجی را به یکدیگر دارند و دوم اینکه آیا امکان تامین منابع مالی آن وجود دارد و از طرفی آیا بازار برای یک میلیون و 600 هزار خودرو وجود دارد؟
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در گذشته تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو در کشور تجربه شده است، افزود: لذا از نظر ظرفیت تولید مشکلی وجود ندارد، اما از منظر مالی و همچنین بازار فروش، واقعیت این است که چنین پنانسیلی وجود ندارد.
زاوه بیان داشت: افزایش 60 درصدی تیراژ تولید در سال 1401 نسبت به امسال به این معناست که باید منابع مالی حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان اضافه تر شود که هم بازار قابلیت جذب آن را ندارد و هم توان تامین مالی آن وجود ندارد.
وی افزود: یک میلیون و 600 هزار خودروی تولیدی زمانی در کشور تولید و عرضه شد که قدرت خرید مردم 4 برابر از الان بیشتر بود، بنابراین بدیهی است، وقتی شرایط اقتصادی را نداشته باشیم نمیتوانیم به آمار طلایی فروش نیز دست یابیم.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه صادراتی نیز در زمینه محصولات تولیدی خودرو کشورمان مطرح نیست، گفت: کسی این محصولات را نمیخرد و خودروهای تولیدی حتی در بازار انحصاری کشور نیز به سختی به فروش میرسد و لذا امکان ندارد در بازاری که یک مقدار رقابت وجود دارد، کسی مشتری خودروهای تولیدی ما باشد.
زاوه اظهار داشت: بنابراین تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو برای سال آینده به لحاظ فنی و ظرفیت و توان تولید امکان پذیر است، اما از جهت تامین منابع مالی و بازار فروش، کار نشدنی است.
وی اظهار داشت: از وزیر صنعت، معدن و تجارت انتظار می رود با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نیز صراحتا به موضوع کیفیت خودرو انتقاد فرمودند، منافع مردم را در نظر بگیرند و منافع مردم الزاما تولید خودروی بیشتر آن هم تولید خودرو با 25 سال عمر نیست و اساسا منافع مردم از این مسیر نمیگذرد، بلکه باید یکی از اقدامات همان ارتقا کیفیت تولید خودرو باشد.
این گزارش می افزاید، فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که در دو مقطع کوتاه مدت، با نظارت بیشتر بر خوردو و همچنین اصلاحات اساسی در حوزه خودرو به صورت اساسی مساله کیفیت خودرو را حل خواهیم کرد.
انتهای پیام/ب
شناسه خبر: 34034