اکونومیک 24
16 آبان 1402 - 15:19

رفع چالش مصرف بنزین با برقی کردن ناوگان حمل و نقل کشور

مشاور امور فناوری وزارت کشور گفت: با برقی کردن حمل و نقل عمومی بخشی از ابرچالش های مصرف سوخت بنزین کشور حل می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس حمیدرضا طهوری امروز در نشست تخصصی توسعه حمل و نقل خودروهای عمومی برقی در کشور «بایدها و نبایدها» که در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صمت برگزار شد، با اشاره به 4 کلان مساله در حوزه مصرف سوخت فسیلی گفت: ما درکشور با موضوع ناترازی بنزین مواجه هستیم و این در حالی است که هنوز تعداد خودروهای ما کافی نیست و تقاضا برای مصرف خودرو وجود دارد که در نتیجه آن مصرف بنزین بیشتر نیز متصور است. شرایط ما در تولید بنزین نیز به گونه ای است که افزایش تولید بنزین نمی توانیم داشته باشیم مگر اینکه سرمایه گذاری های سنگینی در این زمینه صورت گیرد. 

مشاور امور فناوری وزارت کشور با اشاره به پرداخت یارانه انرژی گفت: یارانه سوخت که از خزانه عمومی دولت پرداخت می شود رقم بسیار بالایی است و در طول سال رقم یارانه بسیار سنگین است و اگر پرداخت این یارانه انجام نمی شد شاید با مبلغ پرداختی یارانه سوخت در طول یکسال می توانستیم تمام حمل و نقل عمومی کشور را به روز کرد.  اما در حال حاضر نه می توان مصرف بنزین را کم کرد و نه می توان یارانه سوخت را حذف کرد. 

وی با اشاره به موضوع آلودگی هوا اظهار داشت: در طول سال آلودگی وجود دارد اما به علت وارونگی هوا در زمستان آلودگی قابل مشاهده است و این موضوع نیز خسارت و زیان هایی دارد ضمن اینکه سوخت های فسیلی باعث تولید گازهای گلخانه ای می شود و بنابراین این موضوع اثراتی بر آلودگی هوا دارد. 

طهوری بیان داشت: بنابراین بنظر می رسد برقی سازی حمل و نقل پاسخی به 4 کلان مساله در حوزه مصرف سوخت است، البته راه حل و پاسخ کامل نیست اما برقی سازی حمل و نقل هر کدام از این مسائل را تا حدودی حل می کند و پاسخی برای 4 ابرچالش است که ما با آن مواجه هستیم و لذا اگرچه همه کشورها به دنبال برقی کردن حمل  و نقل هستند اما این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است. 

مشاور امور فناوری وزارت کشور اظهار داشت: بنابراین کاملا روشن است که برقی سازی حمل و نقل برای کشور در سطح ملی انتفاع فراوان دارد و انتفاعی بیش از سایر کشورها دارد و آنچه در این راستا مهم است اینکه در کشورها چگونه می توان سیاست ها را بگونه ای تنظیم کرد که انتفاع ملی را با انتفاع بنگاه و همچنین انتفاع بهره برداری هماهنگ کرد.  بنابراین در خصوص این سیاست ها فکر شده و سیاست های تدوین شده است. 

وی افزود: ایران کشوری است که از نظر منابع انسانی و فناوری در این زمینه وضعیت خوبی دارد  و شرکت های دانش بنیان هم در این زمینه کارهایی را انجام داده اند اما دولت ها یک مقدار دیر به این موضوع پرداخته اند و چون از قبل با دستگاه ها و فعالان داخلی کار نکرده اند الان که یک نیاز بزرگی در خصوص برقی کردن خودروها بوجود آمده است لذا باید این نیاز را از طریق واردات تامین کرد.

طهوری بیان داشت: خوشبختانه نهادهایی موافق تولید داخل هستند و ماموریت دارند که حمل و نقل و ساماندهی کنند و لذا شاید تعادلی در این دو بخش بوجود آورد که هم نیاز ملی را در کوتاه مدت رفع کرد و هم در بلند مدت به تولید داخلی پرداخت. 

مشاور امور فناوری وزارت کشور بیان داشت: در وزارت کشور در این زمینه کمیته فنی شکل گرفته است و هدف گذاری در خصوص اتوبوس های برقی و موتورسیکلت های کار با پیمایش بیش از 80 کیلومتر و تاکسی صورت گرفته است. در این چارچوب اولا گونه هایی از اتومبیل ها و خودروها  باید انتخاب شوند که مناسب شرایط ما در ایران باشند لذا بررسی ها انجام شده و ماحصل آن در دفتر شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده که اگر قرار است اتوبوس برقی وارد شود چه نوع اتوبوسی وارد شود و اگر قرار است خودرویی به عنوان تاکسی وارد شود چه نوع تاکسی و با چه مشخصاتی  وارد کشور شود. 

وی با اشاره به زیرساخت شارژ خودروهای برقی گفت: در خصوص اتوبوس برقی این موضوع به عهده تولید کننده گذاشته شد که تولید کننده اتوبوس برقی باید ایستگاه شارژ را نیز تامین کند و در رابطه با موتورسیکلت هم پیشنهادهایی است ولی نهایی نشده است.

طهوری بیان داشت: احتمالا اتوبوس های برقی از تولیدات داخلی خواهد بود و وارداتی در این زمینه انجام نشود اما در مورد خودرو، خرید خارجی مجاز دانسته شده البته باید این خرید توسط صنعت خودروسازی انجام شود نه توسط تاجر و بازرگان تا این واردات منتهی به تولید داخلی شود، در مورد موتورسیکلت تاکید عمدتا بر ساخت داخل یا واردات و داخلی سازی توسط صنایع است. 

وی افزود: البته این تعداد خودرو برای حمل و نقل عمومی باید بصورت تدریجی اضافه شود تا بازخورد در بخش های مختلف را بدست آوریم. همچنین برای اینکه اشکالی برای راننده و مالکین بوجود نیاید پیشنهاد ما این بوده که در جهت برقی کردن تاکسی، در ابتدا شرکت های تاکسیرانی خودرو برقی خریداری کنند و سپس این موضوع به آحاد تاکسیرانان برسد، البته این پیشنهادات با وزیر صمت و همچنین شهردار تهران در میان گذاشته است و تقریبا این پیشنهادات پذیرفته شده است تا این خودروها و موتورسیکلت ها به صورت ناوگانی خریداری شود. 

مشاور فناوری وزارت کشور بیان داشت: در حوزه زیرساخت های کشور در خصوص برقی کردن خودروها، ظاهرا در زمینه تامین برق مشکلات کم است اما وزارت نیرو معتقد است که در حوزه توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم لذا این کارها باید به مرور انجام شود زیرا اگر بخواهیم اقدامات جهشی انجام دهیم ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم. 

* دولت به ازای مصرف هر خودرو در طول سال 56 میلیون و 500 هزار تومان یارانه پرداخت می کند

مجید جلیلی رئیس گروه پژوهش فناوری موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گفت: در کشور ما بطور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود 16 هزار و 500 کیلومتر است که هزینه مصرف بنزین آن براساس قیمت فوب خلیج  فارس در سال 60 میلیون تومان می شود که از این رقم 3 میلیون و 500 هزار تومان آن توسط مصرف کننده پرداخت می شود و بقیه هزینه را دولت در قالب یارانه پرداخت می کند. اما در مورد خودروی برقی با همین پیمایش و در صورتی که هر خودرو برقی در هر کیلومتر 200 وات برق مصرف کنند براساس تعرفه برق خانگی سالانه هزینه آن 15 میلیون تومان می شود که از این مبلغ 4 و نیم میلیون تومان باید توسط مصرف کننده پرداخت شود و بقیه یارانه را دولت می پردازد. 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1564622

مهمترین اخبار اقتصادی: