اکونومیک 24
31 اردیبهشت 1401 - 18:45

طرح ساماندهی مربیان فنی و حرفه‌ای در کشور آغاز شد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از آغاز طرح ساماندهی مربیان در جهت هویت بخشی و افزایش سطح توانمندی خبر داد. به گزارش ایرنا، «غلامحسین حسینی‌نیا» روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مربیان به عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش، پشتیبان و مجری آموزش‌های مهارتی هستند که در راستای توانمندسازی مخاطبان نقش کلیدی را ایفا می کنند. وی افزود: در این طرح، ضمن شناسایی و هویت‌بخشی به همه مربیان، استادکاران و علاقمندان به حرفه مربیگری مربیان آموزش های مهارتی سطح بندی و رتبه بندی می شوند بر این اساس تعیین سطوح مختلف آموزشی برای مربیان به نحوی است که هر مربی متناسب با توانمندی‌های تخصصی، حرفه‌ای و شایستگی‌های فردی و اجتماعی می‌تواند در یکی از سطوح (مربی پایه، مربی سطح ۳، ارشد مربی و استاد مربی) قرار گیرد. معاون وزیر کار، ادامه داد: مبنای سطح‌بندی بر اساس سند حرفه مصوب سازمان فنی و حرفه ای است در این سند طبقه‌بندی استانداردهای آموزشی سازمان به ترتیب بر اساس خوشه، گروه، حرفه، شغل و شایستگی  صورت گرفته است. پس از سطح بندی به هر مربی کد شناسایی(ID) اختصاص داده می شود. کدکاربری است که بصورت الکترونیکی و یا کاغذی توسط مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای به منظور شناسایی، سطح‌بندی، بهره‌مندی از خدمات و مزایای مدنظر جهت مربیان در چهار سطح تعیین شده صادر می شود. ایجاد بانک اطلاعاتی مربیان ایجاد بانک اطلاعاتی مربیانایجاد بانک اطلاعاتی مربیانوی از ایجاد بانک اطلاعاتی ویژه مربیان خبر داد و گفت: دارندگان این کد می‌توانند در صورت نیاز در همه واحدهای آموزشی وابسته به سازمان(دولتی و غیردولتی) بر اساس قوانین و مقررات بکارگیری شوند..با صدور کد شناسایی مربیان (ID) برای آنان، بانک اطلاعاتی منسجم و یکپارچه‌ای را برای درج مشخصات فردی و قابلیت‌های حرفه‌ای مربیان ایجاد کند تا مجریان آموزش و بنگاه‌های اقتصادی، صنایع و صنوف بتوانند از این اطلاعات برای اجرای مطلوب دوره‌های آموزش مهارتی بهره‌برداری کنند. حسسنی نیا اضافه کرد: این طرح شامل کلیه مربیان با وضعیت استخدامی رسمی، پیمانی، حق‌التدریس، تابع قانون کار، قراردادی، درون و برون سازمانی و مربیان فعال در آموزشگاه‌های آزاد، استادکاران و کارشناسان و صاحبنظران صنایع و صنوف(مشاغل آزاد) که تمایل دارند صلاحیت‌های آنها برای مربیگری سنجیده شده و کد شناسایی مربی(ID) را دریافت کنند. وی خاطر نشان کرد: ثبت نام از طریق سامانه سام به آدرس https://itcsam.ir/home/branch/۱ که توسط مرکز تربیت مربی و پژوهش های آموزش فنی و حرفه ای طراحی شده است، انجام می پذیرد. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه ظرفیت ساماندهی ۱۰۰ هزار مربی را داریم گفت: به این مربی ها در رشته های مختلف به خصوص دانش بنیان آموزش ارائه خواهیم کرد. وی ابراز داشت: اکنون پنج هزار مربی استخدامی در آموزش فنی و حرفه ای کشور و ۲۰ هزار مربی در بخش خصوصی و آموزشگاه های آزاد داریم. حسینی نیا از وجود ۶ هزار و ۶۰۰ استاندارد آموزشی خبر داد و گفت: در دنیا ۹ هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی داریم که در کشورمان نیز سه هزار استاندارد را با همکاری کارشناسان صنعت، اصناف و صنایع به زودی تدوین و ارائه خواهیم کرد. وی گفت: در یک هفته گذشته ۲۱۳ استاندارد را در استان های مختلف رونمایی کرده ایم تا به ارتقای آموزش و آینده مشاغل کمک کند. طرح مهارت آموزش در محیط کار واقعی طرح مهارت آموزش در محیط کار واقعیطرح مهارت آموزش در محیط کار واقعیرئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به طرح مهارت آموزش در محیط کار واقعی گفت: ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی در پنج هزار و ۴۰۰ کارگاه، آموزش های مهارتی را به متقاضیان ارائه می کنند. وی بیان داشت: چهار میلیون واحد صنفی در سراسر کشور داریم که یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد قابلیت ورود به عرصه آموزش های فنی و حرفه ای را دارند که باید از ظرفیت این واحدها برای تربیت نیروهای ماهر بهره برد. معاون وزیر کار از رشد تعداد مراکز جوار کارگاهی خبر داد و گفت: پیش از دولت سیزدهم در کشور ۵۴۷ مرکز جوار کارگاهی وجود داشت که در هشت ماه دولت این آمار به یک هزار و ۵۲۷ مرکز رسید. وی ابراز داشت: به کارفرماها و کارگاه هایی که در طرح مهارت آموزش در محیط کار واقعی مشارکت کنند و اقدام به تربیت نیروی ماهر کنند خدمات ارائه می شود و معاف از پاسخگویی به تامین اجتماعی می شوند. به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ، بر اساس آمارها ۸۰ درصد افرادی که در محیط کار واقعی، آموزش های فنی و حرفه ای را فرا می گیرند جذب بازار کار می شوند.
منبع: ایرنا
شناسه خبر: 335329

مهمترین اخبار اقتصادی: